A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: top_slider_image_num

Filename: views/top_slider_view.php

Line Number: 4

צהרון תומך שילוב    

מתוך המאמר :
"יותר ויותר ילדים עם מוגבלויות משולבים כיום בבתי ספר של מערכת החינוך הכללית.
"חינוך מכיל", (inclusive education), מונח המשמש לתיאור תהליך השתתפותם של ילדים אלה במערכת החינוך הרגילה, מאפשר להם לממש את זכותם הבסיסית להיות חברים שווים בחברה וללמוד בסביבה טבעית רגילה, ונוסף לכך מקטין את הסיכון שיחוו הפרדה ובידוד.
החינוך המכיל מממש את ההשקפה הרווחת כיום בעולם לא רק לגבי מערכת החינוך אלא גם ביחס למקומם בחברה של בני אדם עם מוגבלויות.
לשילובו של ילד במסגרת החינוך המכיל השלכות על חייהם של כל בני משפחתו, כמו גם על התפתחות זהותו האישית. השלכות אלו הובילו קבוצת הורים לילדים עם מוגבלויות
הלומדים בבתי ספר כלליים לקדם יחד עם בית איזי שפירא תוכנית ייחודית של "צהרון תומך שילוב"."
 
המאמר הועלה לאתר קרן שלם באדיבות מרכז הידע במכון טראמפ, בית איזי שפירא.
 
לקריאת המאמר לחץ כאן.

לפריט המלא
קרא | הורד


שירות מכוון אדם - ערכים ונורמות במתן שירות    

מתוך המאמר :
"אישרורה של האמנה בישראל היווה הצהרת כוונות בהתייחס לעיצוב פני החברה ושירותים עבור אנשים עם מוגבלויות. לאורם של תהליכים מורכבים אלו, אימץ מינהל המוגבלויות שבמשרד הרווחה את גישת "שירות מוכוון אדם". שלום ולהבי (2018) ציינו כי התבססותה של גישה זו וההחלטה על תרגומה למדיניות במתן השירות הינה תוצר של שלושה כוחות מרכזיים: האחד - האמנה הבינלאומית בדבר זכויות אנשים עם מוגבלות. השני - התבססותה של מנהיגות אנשים עם מוגבלות והשלישי - תמורות שחלו במאפייני המינהל הציבורי-ממשלתי,  המכוונות ליצור משילות ציבורית חדשה ובכללה יצירת שותפויות בין מגזריות ושיתוף לקוחות בקבלת החלטות הנוגעות לחייהם. על אף השימוש השכיח במושג זה בשנים האחרונות, נראה כי ארוכה הדרך לתרגומו המלא לפרקטיקה. מינהל מוגבלויות שבמשרד העבודה והרווחה בישראל שוקד בימים אלה על הבניית גישה זו, הממוקדת ביכולותיו של הפרט וברצונותיו ורואה בו אדון לחייו והטמעתה בקרב נותני השירותים וצרכניהם (דניאל, 2018.)
 
מאמר זה יציג את שורשיה הערכיים של תפיסת שירות מוכוון אדם ויציע קווים מנחים ליישומה."
 
המאמר הועלה לאתר קרן שלם באדיבות מרכז הידע במכון טראמפ, בית איזי שפירא.
 
לקריאת המאמר לחץ כאן.

לפריט המלא
קרא | הורד


סבות מיוחדת- צרכים ומענים    

סבים וסבתות מהווים מקור תמיכה ייחודי במשפחות לילדים עם מוגבלות ולכן חשוב להבין את צרכיהם, להתאים להם מענים ולהעמיק את ההבנה בהתייחס למערכת היחסים שלהם עם המשפחה הגרעינית בה גדל הילד עם המוגבלות. מטרת המאמר היא למקד את האתגרים והצרכים הייחודיים של סבים לנכדים עם מוגבלות, לסקור דוגמאות לדרכי התערבות ותמיכה המוצעים עבורם בארץ ובעולם תוך התמקדות במודל עבודה ייחודי כוללני אשר פותח עם ועבור סבים, בבית איזי שפירא. "מודל העבודה המשולב" להתערבות עם סבים בבית איזי שפירא, מציע 4 מרכיבים מרכזיים, ביניהם "הפעלת קבוצות לומדות" לסבים מיוחדים המשלבות בין הקניית ידע ומיומנויות מובנים…

קרא עוד


אנשים מזדקנים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בעידן שירות מכוון אדם    

מתוך המאמר :
"העלייה בתוחלת החיים ובמודעות לצרכיהם השונים של מזדקנים עם מוגבלות שכלית, יצרה מציאות חדשה שכללה עלייה בכמות המחקרים בתחום, כתיבת מדיניות מותאמת על ידי האגף לטיפול באדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית במשרד הרווחה והשירותים החברתיים ובניית תכניות ושירותים מותאמים וייעודיים לאוכלוסייה. במקביל, אנו נחשפים בהדרגה לתפיסת העולם המקדמת שירות מכוון אדם וכן לשינויים שתפיסה זו מחוללת בעולם ובארץ. רצינו לבחון איך גישה זו יכולה למצוא ביטוי משמעותי גם בהתייחסות לאנשים מזדקנים עם מוגבלות שכלית. במאמר זה נתייחס לגישת שירות מכוון אדם ונציע דרכים יישומיות להטמעה מותאמת של הגישה בעבודה עם אנשים מזדקנים עם מוגבלות שכלית התפתחותית."

 

המאמר התפרסם לראשונה בכתב העת "שיקום" ביטאון עמותת חומש.

המאמר הועלה לאתר קרן שלם באדיבות מרכז הידע במכון טראמפ, בית איזי שפירא.

לקריאת המאמר לחץ כאן.

 

לפריט המלא
קרא | הורד


התנהגות מאתגרת בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית    

התנהגות מאתגרת הינה נפוצה בקרב ילדים ומבוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, ולכן חשוב להבין את מקורה ואת דרכי ההתערבות האפשריים. המאמר מתאר מהי התנהגות מאתגרת וגורמים אפשריים התרחשותה. כמו כן, בהמשך המאמר מוצגות דרכי התערבות המושתתות על גישות טיפוליות שונות.

המאמר פורסם לראשונה ב-2011, באסופת המאמרים "משילוב להשתלבות" בעריכת ד"ר מאיר חובב וד"ר בני הוזמי בהוצאת בית איזי שפירא.

 

למאמר המלא לחץ כאן.

לסיכום המאמר בשפה העברית לחץ כאן

לסיכום המאמר בשפה הערבית לחץ כאן

המאמר סוכם ותורגם על ידי מכלול יחידת המחקר והערכה של קרן שלם באישורו של המחבר בשנת 2017.

 

 

לפריט המלא
קרא | הורד


הנגשת העולם הויזואלי: "לצפות באוזניים. לראות בידיים"   סקירת מידע וספרות בנושא הנגשה ויזואלית  

מטרתה של הנגשה הינה ליצור הכלה מרבית של אנשים עם מוגבלות בחברה ולהבטיח את זכותם לחיות את חייהם בשוויון מלא, בעצמאות ובכבוד, להשתתף ולפעול בכל תחומי החיים.

סקירה מידע וספרות זו שמה לה למטרה לבחון את מהות המושג "נגישות/הנגשה ויזואלית" עבור אנשים עם לקות ראייה/עיוורון וכיצד הוא מיושם הלכה למעשה.
 
הסקירה הועלתה לאתר קרן שלם באדיבות מרכז הידע במכון טראמפ, בית איזי שפירא.
 
לקריאת המאמר לחץ כאן.

 



סקר בנושא שימוש , חויה ומודעות לטכנולוגיה מסייעת בקרב אנשי מקצוע בתחום השיקום, המוגבלות ותחלואה    

טכנולוגיה הינה חלק מחיי היום יום של כולנו, אנשים עם או ללא מוגבלות. עבור אנשים עם מוגבלות, טכנולוגיה בכלל וטכנולוגיה מסייעת בפרט מאפשרת הזדמנויות שלא היו נחלתם בעבר. אנשי מקצוע בתחום המוגבלות גם כן משתמשים בטכנולוגיה מסייעת להיטיב את השירות והמקצועיות של עבודתם. הסקר המצ"ב נועד ללמוד את אופן והיקף השימוש של אנשי מקצוע בטכנולוגיה מסייעת.

מענה על הסקר לוקח כ - 10 דקות, מאוד נשמח עם תענו עליו.

למענה על השאלה לחץ כאן

 



סקר בנושא נגישות קמפוסים להשכלה גבוהה בקרב סטודנטים עם מוגבלות   מחברים נוספים : דפנה רביב-כרמי  

לקראת יום הנכה הבינ"ל 2017 ,ערכה מחלקת המחקר והערכה של בית איזי שפירא סקר אינטרנטי בקרב סטודנטים עם מוגבלות במוסדות להשכלה גבוהה בישראל. חדשנות הסקר הייתה בכך שלרוב נוהגים לשאול אנשים ללא מוגבלות על עמדותיהם כלפי אנשים עם מוגבלות, אך הפעם הסקר פנה ושאל את הסטודנטים עם המוגבלות על חווית ההשתלבות שלהם.

לפריט המידע במאגר הידע של בית איזי שפירא

 



זקנה מיוחדת - אנשים מזדקנים עם מוגבלות שכלית התפתחותית   תקציר של סקירת הספרות שנכתבה ע"י ענת אלון פרדו, בשנת 2012 תשע"ב  

מאמר זה הינו תקציר לסקירת ספרות מורחבת יותר העוסקת בתחום ההזדקנות המורכבת של אנשים עם מוגבלות שכלית שנכתבה על ידי ענת אלון פרדו בשנת 2012, תשע"ב
והינו לקוח ממאגר המידע של בית איזי שפירא.

המאמר מתייחס למס' נושאים :
א. נתונים דמוגרפיים של אנשים מזדקנים עם מש"ה.
ב. תיאוריות המציגות היבטים של אופטימיות וצמיחה בקרב אנשים מזדקנים : הראשונה הינה השלב השמיני בתיאוריית מעגל החיים של אריקסון, השניה הפסיכולוגיה של טווח החיים על פי בלטס.
ג. ממדים בתהליך ההזדקנות והאינטראקציה ביניהם בהקשר של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית : הממד הביולוגי, הממד הרגשי, ממד החברתי.
ד. מודלים יישומים לזקנה מוצלחת
ה. מדיניות משרד הרווחה בתחום הזקנה של אנשים עם מוגבלות שכלית
ו. הצעות יישומיות לתכניות מותאמות
 

להורדת המאמר לחץ כאן

 

לפריט המלא
קרא | הורד


היבטים חברתיים ותרבותיים באיכות חיי משפחה: חווית גידול ילד עם מוגבלות בקרב משפחות ערביות ויהודיות בישראל   מחברים נוספים : פרופ' אייבן בראון  

מסמך זה הוא סיכום של מאמר שפורסם לאחרונה בכתב עת המתמחה בתחומי יישום ומחקר בנושא מוגבלות התפתחותית שכלית.
מסמך זה אינו מתיימר להיות תרגום מילולי מלא של המאמר המקורי, ולכן לא פעם יש הפניה למחקר המקורי לקבלת מידע מורחב ומפורט יותר.
להלן ההפניה :
Roth, D., & Brown, I. (2017) Social and Cultural Considerations in Family Quality of Life: Jewish and Arab Israeli Families' Child‐Raising Experiences. Journal of policy and practice in intellectual disabilities, 14 (1) 68-77.
 
 
המאמר מתאר מחקר שהשווה בין איכות חיי משפחה
(Family Quality of Life – FQOL)
של משפחות ערביות ויהודיות בישראל, שלכולן יש ילד עם מוגבלות. משפחות המגדלות ילד עם מוגבלות בישראל, נאלצות להתמודד לא רק עם אתגרים חברתיים, פוליטיים ותרבותיים שאיתם מתמודדים כולם, אלא גם עם אתגרים נוספים. משפחה שיש לה ילד עם מוגבלות, שגם משתייכת לקבוצת מיעוט באוכלוסייה, נאלצת להתמודד עם אתגרים נוספים. במחקר זה השתתפו 158 משפחות יהודיות ו- 105 משפחות ערביות. כלי המחקר הוא שאלון שנבנה מ-9 תחומי תוכן הקשורים לאיכות חיי משפחה שדורגו על שישה ממדים. באופן כללי, נמצא שאיכות חיי משפחות ישראליות יהודיות גבוהה מזאת של משפחות ישראליות ערביות. למרות ששמונה מתשעת תחומי התוכן דורגו גבוה בממד של חשיבות התחום, שני מדדים שהוגדרו כמדדי תפוקה/תוצר ("שביעות רצון" ו-"הישג") דורגו נמוך כמעט בכל התחומים.
חשוב לקובעי מדיניות, כמו גם לעובדים בשטח לתת את הדעת למעמד החברתי פוליטי של המשפחה, תוך התייחסות להשלכות האפשריות שיש לאילו על משפחה המגדלת ילד עם מוגבלות. החוקרים כותבים שיש צורך במחקר נוסף על מנת לפתח מודלים ליישום תכניות, שיוטמעו במערכת הנותנת שירותים לכלל
האוכלוסייה, ויתנו מענה גם לצרכים של אוכלוסיית מיעוט.
 
המאמר הועלה לאתר באדיבות מרכז הידע, מכון טראמפ, בית איזי שפירא.

 

 

לפריט המלא
קרא | הורד