בשנים האחרונות הולכת ומתגבשת ההכרה שהעסקה עצמית היא פתרון תעסוקתי חשוב לאנשים עם מוגבלות, שיוזמות עסקיות של אנשים אלה עשויות לתת מענה לצרכים רבים שלהם ושאין תרומתן של יוזמות כאלה באה לידי ביטוי במדדים כלכליים בלבד. יזמות עסקית, גם בהיקף זעיר, מזמנת אתגרים לא פשוטים, ולאלה מצטרפים אצל אנשים עם מוגבלות גם אתגרים הנובעים מעצם המוגבלות ומיחסה של החברה אליהם. הניסיון שהצטבר בעולם, ובכלל זה בישראל, מלמד שניתן ורצוי לסייע ...
מחקר זה ביקש להתחקות אחר תהליכי התפתחות הקריירה של הפרט המתמודד עם מוגבלות. המונח קריירה נחקר בהגדרתו הרחבה, הכוללת את הממשק שבין תפקיד העובד לתפקידי חיים אחרים. באופן ספציפי נבחנו המשתנים חקירת קריירה, מסוגלות עצמית לשלב בין תפקידי עבודה ומשפחה ותחושת רווחה נפשית בקרב צעירים עם וללא מוגבלות פיסית. במחקר השתתפו 79 מבוגרים צעירים, 25 מהם מתמודדים עם מוגבלות פיסית נרחבת ו-54 ללא מוגבלות. משתתפי המחקר מילאו בהתנדבות ובאופן עצמאי ...
עוני והעסקה של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בישראל פרספקטיבה לאומית ובינלאומית המצגת הוצגה בכנס "עוני ומוגבלות - היבטים מהארץ ומהעולם" שנערך ב - 12.12.16, במרכז הלאומי שלוה, ירושלים. המצגת תורגמה לעברית באישור המחברים עי" מכלול - יח' הערכה ומחקר של קרן שלם. לגרסא בשפה האנגלית, לחץ כאן לגרסא בשפה העברית, לחץ כאן
גידול ילד עם מוגבלות היא מציאות חיים מתמשכת, המכתיבה לילד ולבני משפחתו דפוסי חיים שונים מן הרגיל בסביבתם, שאינם מוכרים להם ולרוב לא הוכנו לקראתם. מציאות חיים זו מובילה לשינויים במעגל חייה של המשפחה ומחייבת הסתגלות מחודשת בכל תחומי החיים. תכנית שמ"ש הינה פרי יוזמתן ופיתוחן של שתי אימהות לילדים עם מוגבלות, גב' דבי אלנתן וגב' מירי וייס. התכנית פותחה בסיוע המוסד לביטוח לאומי, ג'וינט אשלים, משרד הרווחה וארגון "קשר". ...
על אף ההתפתחויות החברתיות, המדגישות את השפעת הסביבה על השתתפות של אנשים עם מוגבלות ואת זכותם להשתתפות שוויונית ופעילה בכל תחומי החיים, ועל אף החוק המחייב הנגשת הסביבה לאנשים עם מוגבלות – עדיין אין לכך ביטוי מספק במציאות. רבות הן העדויות המחקריות לקיומם של חסמים סביבתיים – חסמים פיזיים, עמדות החברה, אמונות ותפיסות תרבותיות, מדיניות וחוק – אשר פוגעים בהשתתפות ובהשתלבות של אנשים עם מוגבלות בחברה. המסקנה של רוב המחקרים ...
מטרת הדו"ח היתה לבדוק את התייחסותה ומדיניותה הכלכלית חברתית של המדינה כלפי אנשים עם מוגבלויות, בתחום התעסוקה, הרווחה והמיסוי, כפי שהיא באה לידי ביטוי בהוראות החוק, בתקנות, ובחוזרי המנהל. הנתונים נאספו באופן שיטתי במהלך כשישה חודשים. בוצע חיפוש של כל המקורות הנורמטיביים הקשורים לאנשים עם מוגבלות בנושאי תעסוקה, רווחה ומיסוי, במאגרי מידע מקובלים לאיתור חוקים, תקנות ופסקי דין (נבו ותקדין), אתרי אינטרנט של משרדי ממשלה ואתרים שונים של ארגוני זכויות עבור ...
העלייה בגיל מלווה בעליה בשיעור הזקנים המוגבלים בתפקודם וזקוקים לעזרת הזולת עקב נכות פיזית, קוגניטיבית (תשושי נפש) או משולבת. הנתונים מצביעים על כך כי 16.7% מכלל הזקנים מוגבלים בתפקודם, ושיעור זה עולה באופן משמעותי עם העלייה בגיל. העלייה בגיל מביאה עמה גם ביקוש גובר לשירותים תומכים בבית ובקהילה, מה שמגדיל בהתמדה גם את ההוצאה הציבורית לטיפול ממושך ובכלל זה עולה בהתמדה שיעור הזכאים לגמלת סיעוד מהמוסד לביטוח לאומי. אולם, יש זקנים רבים שהם מוגבלים בתפקודם ...
גישתה של החברה כלפי אנשים עם מוגבלויות היא גישה שלילית במהותה, היא אינה מקבלת אנשים עם מוגבלויות, ומתוך כך הופכת אותם לקבוצת מיעוט. הספרות המקצועית גורסת שניתן לשנות מצב זה על-ידי הנחלת ידע ומפגשים עם אנשים עם מוגבלויות. המחקר ליווה תוכנית התערבות לשינוי עמדות בקרב קבוצת מנהיגות נוער כלפי אנשים עם מוגבלויות. במחקר השתתפו 164 בני נוער, הלומדים בכיתה ט'; מחצית נטלו חלק בתוכנית ההתעברות ומחצית היו קבוצת ביקורת. המחקר ...
מטרת העל שהוצבה למפעל המיוחד "כמה אנחנו שונים / כמה אנחנו דומים", היא – "בניית בסיס חיובי לקליטה חברתית של הילד המיוחד ומשפחתו בחברה הישראלית". דו"ח הערכה זה מסכם את התוכנית שבמסגרתה הועברו סדנאות בנושא הילד המיוחד לתלמידים בבתי ספר ממלכתיים. את התוכנית יזם ארגון "סולם, המפעיל מעון לילדים עם צרכים מיוחדים בגיל הרך , בראשותו של מר משה ברלינר, והיא מהווה פיתוח והרחבה לשלב הראשון שבו הועברו סדנאות לתלמידות ...
המחקר מציג תוצאות פרוייקט שנערך במרכז ספורט לנכים "ספיבק" ברמת גן, שמטרתו להדגים את הדרך לשילוב תלמידים ללא מוגבלויות יחד תלמידים בעלי מוגבלויות פיזיות מורכבות. ייחודו של הפרוייקט הוא בכך שהוא מדגים "שילוב הפוך", תלמידים רגילים השתלבו "במגרש הביתי" של תלמידים עם מוגבלות. המחקר בחן את השינוי בעמדות התלמידים הרגילים ומצא שיפור ושינוי בתפיסת התלמידים המוגבלים כתלמידים "רגילים" שיש להם קשיים. בקרב התלמידים עם מוגבלות נבחנה תפיסת איכות החיים בעקבות ...