למרות המגמה ההולכת וגוברת בשנים האחרונות לשיפור איכות חייהם של אנשים בעלי מוגבלות שכלית-התפתחותית ולשילובם בקהילה, טרם נבדק מחקרית עד כמה שינוי זה משפיע על מימוש הפוטנציאל האישי פרטים באוכלוסייה זו. מחקר זה בדק אם קיים הבדל ברמת המסוגלות העצמית בין נשים חרדיות עם מוגבלות שכלית המתגוררות בדיור מוגן חוץ־ביתי לבין נשים חרדיות עם מוגבלות
ארכיונים: מאגר ידע ומחקר
האם מערך דיור אכן יכול לשמש "בית לחיים" גם עבור המזדקנים? הזדקנות אנשים עם מוגבלות שכלית במערכי דיור
העליה בתוחלת החיים של אנשים עם מוגבלות שכלית, הובילה גם להתפתחות של שאלות חדשות הנוגעות לטיפול באנשים עם מוגבלות שכלית. במאמר תובא התייחסות לאחת מדילמות אילו- האם בערוב ימיו יכול אדם עם מוגבלות שכלית להישאר בדיור החוץ ביתי, המשמש לו כבית, או שעל מנת לקבל טיפול פיזי ולטובת בריאותו יש להעבירו למוסד סיעודי. נוכח העובדה
עוצמות- קמפוס אקדמי בן שלושה שלבים לאנשים עם מוגבלות שכלית
תוכנית ”עוצמות” החלה לפעול בשנת 2012 בפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר אילן כפרקטיקום לסטודנטים הלומדים בהתמחות ברב גוניות קוגניטיבית לתואר שני שנפתח ביוזמת ראש ההתמחות, פרופ’ חפציבה ליפשיץ. התוכנית בת שלושה שלבים מתבססת על מחקרים ותיאוריות בדבר לימודים אקדמיים לאנשים עם רב גוניות קוגניטיבית, ביניהן "תיאוריית הגיל המפצה" ((Lifshitz, 2020; Lifshitz-Vahav, 2015 המוכיחה כי אנשים עם
חינוך ביתי לילדים עם מוגבלות: איך עושים את זה?
'חינוך ביתי' או 'חינוך מן הבית' (; Home Education Home Schooling) משמש שם כללי לתופעה לפיה ילדים המגיעים לגיל חינוך חובה אינם לומדים במוסד חינוך מוכר (Holt, 1984), אלא מתחנכים בעיקר במסגרת המשפחה בבית, כאשר ההורים מקבלים על עצמם אחריות לכל ההיבטים של חינוך הילדים, והם או מבוגרים אחרים מלמדים את ילדיהם בבית (Davies, 2015;
חינוך כבדי שמיעה וחרשים בישראל – מודל לחיקוי או מודל לקוי?
המחקר סוקר את ההתפתחות ההיסטורית של מסגרות חינוכיות לכבדי שמיעה בעולם בכלל ובארץ בפרט. כמו כן, תתואר תמונת המצב של מסגרות החינוכיות הקיימות כיום בישראל והחקיקה בנושאי זכויות חרשים וכבדי שמיעה בנוסף יתוארו האתגרים שחווים ההורים, מורים ותלמידים במסגרות שונות של חינוך חרשים וכבדי שמיעה. מילות מפתח : כבדי שמיעה וחרשים, מסגרות חינוך כבדי שמיעה וחרשים, חקיקה וזכויות.
תוכנית להנגשת הזקנה לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, לצוות ולבני המשפחה
התוכנית ״הנגשת הזִקנה לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, לצוות ולבני המשפחה״ פותחה במכון טראמפ בבית איזי שפירא יחד עם שותפים מקרן שלם, משרד הרווחה והשירותים החברתיים ומהארגונים ״גל״ ו״אלווין״. התוכנית המוצגת מאפשרת למשתתפים להכיר את הנושאים שיכולים לקדם הזדקנות מוצלחת ותכנון עתיד ומסייעת להם לתכנן את הפעולות שלהם בהתאם לכך, תוך התייחסות למרכיבי ההזדקנות המיטבית.
יבשה חדשה – הזדקנות של אנשים עם מוגבלות
סקירה של היבטים ייחודיים להזדקנות של אנשים עם מוגבלות בעולם ובארץ תוך התמקדות בארבעת האתגרים הייחודיים אשר יש לתת עליהם את הדעת בפיתוח מדיניות ושירותים: מערכות מפוצלות, הזדקנות מוקדמת ומואצת, הדרה כפולה והידלדלות מערכת התמיכה המשפחתית. בסיום המאמר מובאים הצרכים, רצונות וחסמים המרכזיים עליהם מעידים אנשים עם מוגבלות עצמם לקראת הזדקנותם. מילות מפתח : הזדקנות
מספיק משוגע אחד בשביל לחולל שינוי- בתי ספר מכילים בישראל
מספיק משוגע אחד בשביל לחולל שינוי"- בתי ספר מכילים בישראל. ריאיון עם הגב׳ עדי אלטשולר, הגב׳ נטע נאמן והגב׳ נורית אקשטיין" בשנים האחרונות אנו עדים לצמיחה של בתי ספר מכילים ברחבי הארץ, שבבסיסם עומדת תפיסה חינוכית מכילה השמה דגש על קהילת לומדים מגוונת. במטרה להכיר את בתי הספר הללו ואת הסיפור שעומד מאחורי הקמתם, קיימנו
יש לי כבוד גדול להיות חייל- צעירים וצעירות עם מוגבלות בצבא ההגנה לישראל
השירות הצבאי נתפס כשדה חברתי מרכזי בחברה הישראלית, וצה"ל וחייליו הם סמל ומקור לגאווה לאומית בחברה . בנוסף על תפקידו של צה"ל לשמור על הביטחון, הוא משקף את החברה הישראלית על שלל גווניה ומסייע בעיצובה ובקידום כוחה ורווחתה. בעשור האחרון רווח בארץ ובעולם השיח אודות חשיבות מתן שוויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלות ומתן אפשרות להשתתפותם
נפלאות התבונה הגופנית
המאמר עוסק במורכבות ובקסם שבמערכת ההתפתחות המוטורית של תינוקות, תוך דגש על חשיבות התנועה בהתפתחות הפיזית, הקוגניטיבית, הרגשית והחברתית של הילד. התפתחות זו נשענת על שילוב בין מנגנונים ביולוגיים מולדים לבין תנאי סביבה מותאמים, המאפשרים לתינוק למצות את הפוטנציאל ההתפתחותי הטמון בו. במאמר מתואר הקשר ההדוק בין התפקודים המוטוריים לתפקודים נוספים, וכן מוסבר כיצד עיכובים