×

ניוזלטר קרן שלם

 
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/10122///%D7%A7%D7%A8%D7%9F-%D7%A9%D7%9C%D7%9D_%D7%99%D7%93%D7%A2-%D7%A9%D7%9C%D7%9D-16_%D7%94%D7%90%D7%93%D7%A8.jpg
קרן שלם שמה לה למטרה לעסוק בפיתוח ידע מקצועי בתחום המוגבלות השכלית
והנגשתו במגוון אופנים לכלל העוסקים בתחום.
במהלך השנים החולפות השקיעה הקרן משאבים בפיתוח ידע אקדמי ומקצועי
בתחומי המוגבלויות השונים והנגשתו במגוון אופנים לכלל העוסקים בתחום.

החל משנת 2024 תסייע הקרן בפיתוח הידע
גם בתחום מוגבלות חושית, פיזית והנמכה קוגניטיבית
בנוסף על מוגבלות שכלית התפתחותית.
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/10122///%D7%A7%D7%95%D7%9C-%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%90-%D7%95%D7%A0%D7%94%D7%9C%D7%99%D7%9D-%D7%9C%D7%94%D7%92%D7%A9%D7%AA-%D7%91%D7%A7%D7%A9%D7%95%D7%AA-%D7%9C%D7%9E%D7%A2%D7%A0%D7%A7%D7%99%D7%9D-.jpg
קול קורא ונהלים להגשת בקשות למענקים לחקר תחום המוגבלות השכלית התפתחותית (מחקר/פוסט דוקטורט/ דוקטורט/תזה)
לשנת 2024

 

קרן שלם שואפת לקדם ולשפר באופן מתמיד את השירותים הניתנים לאדם עם מוגבלות ולכן רואה לנכון לסייע ולעודד את הרחבת החקר בתחום, פיתוח הידע והפצתו בקרב אנשי המקצוע העוסקים בכך.
החל משנת 2024 הקרן תתמוך במחקר גם בתחומי מוגבלות חושית, פיזית והנמכה קוגניטיבית, בנוסף לתחום מוגבלות שכלית התפתחותית.
בנוסף, הקרן תתמוך גם בפוסט דוקטורט בתחום המוגבלויות הללו לסטודנטים הלומדים בארץ בלבד.
חוקרים, סטודנטים לתואר שני/שלישי ופוסט דוקטורט בארץ, מוזמנים להגיש הצעות למחקר.

 

כל הפרטים בקול הקורא לשנת 2024

 

*מותנה באישור תקציב 2024
חוברת העשרה חדשה למדריכים בטיפול ישיר

 

היבטים בתקשורת בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית

 

החוברת מאגמת כ-25 מאמרים קצרים בשפה קלה ונגישה בנושא התקשורת עם אנשים עם מוגבלות שכלית. מטרתה להרחיב את הידע בתחום ולהעשיר את נותני השירותים בטיפול ישיר במסגרות.
המאמרים נכתבו על ידי אנשי מקצוע ואקדמיה העוסקים ומומחים בתחום.
חוברת זו מצטרפת לארבע חוברות קודמות שמטרתם לתת מידע מקצועי ויישומי למדריכים במסגרות, מיזם משותף לקרן שלם ומשרד הרווחה והביטחון החברתי.

 

 

https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/10122///%D7%97%D7%95%D7%91%D7%A8%D7%AA_%D7%94%D7%99%D7%91%D7%98%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%AA%D7%A7%D7%A9%D7%95%D7%A8%D7%AA.jpg
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/10122///%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%99%D7%A7%D7%98-%D7%94%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%94-%D7%94%D7%98%D7%95%D7%91%D7%94.jpg
סרטון חדש
להרגיש כשמקשיבים –
שאלות ותשובות בנושא שיחה מיטבית עם אנשים עם מוגבלות קוגניטיבית
 
במסגרת חוברת העשרה למדריכים בנושא תקשורת ומיזם השיחה הטובה רצינו לשמוע מה דעתם של אנשים עם מוגבלות קוגניטיבית על שאלות שקשורות לשיחה עימם. הגענו לבית עמית של אקים ישראל, בעפולה ושם פגשנו קבוצה של מקבלי שירות שפתחו לנו חלון אל תוך עולמם וענו על השאלות שלנו בכנות אמיתית. מוזמנים להצטרף לשיחה וללמוד מהם מה נכון להם ואיך הם היו רוצים שישוחחו, ידברו ויקשיבו להם!

 

הסרטון צולם בבית עמית, עפולה, בהפעלת אקים ישראל בשיתוף עם משרד הרווחה והביטחון החברתי

 

מסמך עקרונות ליישום נגישות דיגיטלית בסביבות למידה דיגיטליות
 
קרן שלם עוסקת בפיתוח והנגשת ידע מקצועי לעוסקים בתחום ובשנים האחרונות החלה גם לפתח סביבות למידה מקוונות עבור אנשים עם מוגבלות שכלית ומגבלה קונגטיבית.
על מנת לעמוד בתקנות הנגישות ככל הניתן, ביקשה קרן שלם ללמוד את תחום הנגישות הדיגיטלית ולייצר מסמך עקרונות פרקטי ויישים עבור הספקים שעובדים עם הקרן וכן עבור מקבלי מענקים שהתוצר שלהם מקוון ודיגיטלי.
חשוב לציין כי המסמך הינו כללי בלבד ואינו מחליף את ההנחיות והתקנות המקובלות בארץ ובעולם.
המסמך נכתב עבור קרן שלם ע”י יעל סלע, מנהלת היחידה להנגשה דיגיטלית, עמותת מגדל אור
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/10122///999474faa39945c3b6ba11853ba4a33c.jpg
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/10122///womans-hand-holds-closed-book-with-blank-white-cover-white-background.jpg
העונג כולו שלי” הזכות לעונג מיני אצל א.נשים עם מוגבלות –
גרסא לאנשי מקצוע
כתבו : ענת פרנק, ד”ר דניאלה מזור

 

המאמר נכתב עבור החוברת :
לוי-ורד, ע’ וחן, נ’ (עורכות, 2020). מיניות וזוגיות בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית – חוברת העשרה מקצועית. יחידת ‘מכלול’, קרן שלם.

החוברת הופקה בשפה העברית ובשפה הערבית.

התנהגות מינית היא חלק נורמטיבי בהתנהגות האנושית. לכל בני האדם צרכים מיניים מלידתם ועד מותם.
זוהי זכותו הבלתי-ניתנת לערעור והמעוגנת בחוק של כל בן אנוש, ללא קשר למצב המנטלי או הגופני שלו.
השילוב בין מוגבלות ומיניות מהווה שילוב מורכב, מכיוון שהן מוגבלות והן מין הִנם נושאים שכל אחד מהם רגיש, והצירוף של שניהם מורכב ורגיש במיוחד.מאמר זה מתייחס לזכות לעונג בקרב א.נשים עם מוגבלות וקורא ליישם את התפיסה כי מוגבלות אינה מהווה חסם למימוש מיניות בריאה.

 

https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/10122///%D7%A1%D7%A4%D7%A8-%D7%94%D7%9E%D7%90%D7%9E%D7%A8%D7%99%D7%9D.jpg
ספר המאמרים של קרן שלם
מוגבלות שכלית התפתחותית: תיאוריה, מחקר והשלכות יישומיות בכתב העת מוגבלות וחברה

 

עורכות: מיכל אל – יגון | מלכה מרגלית,
תשפ”ב 2022

 

הספר מציג סקירות רחבות בין-תחומיות של ידע תיאורטי עדכני בנושא מוגבלות שכלית
התפתחותית. הסקירות כוללות ממצאי מחקרים ישראלים ובינלאומיים ודיון נרחב
בהשלכות היישומיות של ממצאים אלו. באמצעות המשגות תיאורטיות, ניתוח מעמיק של חקר מוגבלות שכלית התפתחותית ויישומי התערבות טיפוליים וחינוכיים של מידע זה, מצליח הספר להציג בצורה רחבה את תחומי הדעת המרכזיים להם נזקקים סטודנטים, חוקרים, ואנשי המקצוע בעבודתם עם ילדים, מתבגרים ומבוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ובני משפחותיהם.
הספר נכתב בעברית וכל תקצירי הפרקים תורגמו לערבית ולאנגלית.

 

מוזמנים לבקר בעמוד הספר באתר קרן שלם >>

 

לסקירת הספר בכתב העת “מפגש”
מאת סיון ג’ורג’ לוי לחץ כאן >>

 

לסקירת הספר בכתב העת “מוגבלות וחברה”
מאת ד”ר עדי שרעבי לחץ כאן >>

 

חדש על המדף
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/10122///%D7%A7%D7%A9%D7%99%D7%A8-%D7%A2%D7%9D-%D7%91%D7%A0%D7%99-%D7%9E%D7%A9%D7%A4%D7%97%D7%94.jpg
 אנשים מזדקנים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בדיור חוץ-ביתי: תיאור תהליך אימוץ של טכנולוגיית תקשורת דיגיטלית, כולל הבנת הצרכים והאתגרים, לשימור הקשר עם בני המשפחה

 

ד”ר כרמית נעה שפיגלמן, ד”ר מיכל איזיקסון, אוניברסיטת חיפה, 2023
מחקרים מצאו כי קיים קשר בין שימוש בטכנולוגיות של תקשורת דיגיטלית לבין תחושת בדידות מופחתת בקרב זקנים מהאוכלוסייה הכללית. יחד עם זאת, נושא זה טרם נבחן בקרב אנשים מזדקנים עם מוגבלות שכלית במסגרות דיור. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להבין ולתאר את תהליך האימוץ של טכנולוגיית תקשורת דיגיטלית, כולל חווית המשתמש, לשימור קשר בין אנשים מזדקנים עם מוגבלות שכלית המתגוררים במסגרות של דיור חוץ-ביתי לבני משפחותיהם. המדגם כלל 16 דיאדות של דייר ובן משפחה ושמונה אנשי צוות ממסגרות דיור שונות השתתפו בתוכנית ההתערבות (שימוש בטאבלט לשיחות וידאו עם המשפחה) ובמחקר המלווה (ראיונות איכותניים ותיעוד כמותי של נתוני השיחות). ממצאי המחקר הראו כי השימוש בטכנולוגיה של תקשורת דיגיטלית תרם לקשר של אנשים מזדקנים עם מוגבלות שכלית, במיוחד אלה בתפקוד גבוה, עם בני משפחותיהם. במקביל, יש לתת את הדעת לגורמים סביבתיים כמו מוכנות, יכולת, הדרכה ותמיכה בדייר, במשפחה ובצוות.

 

 

 
“מחוננות” באוכלוסייה עם מוגבלות שכלית בתחום האמנות החזותית – פוטנציאל להכשרה אקדמית ותעסוקתית

 

פרופ’ חפציבה ליפשיץ, קרן ברקו, אוניברסיטת בר אילן, 2023
 
מטרת המחקר הנוכחי היתה לבדוק את תופעת הכישרונות הייחודיים בקרב מתבגרים עם מוגבלות שכלית בתחום האומנות החזותית. השתתפו מתבגרים עם מוגבלות שכלית בעלי כישרון ייחודי בציור ומתבגרים עם מוגבלות שכלית ללא כישרון באומנות. שאלת המחקר היתה האם הכישרון מתבטא רק בתחום האומנות החזותית (Specific domain) או שהם בעלי יכולת קוגניטיבית גלובלית גבוהה (Global domain) גם בתחום האינטליגנציה והגמישות הקוגניטיבית. נמצא כי בעלי הכישרון האומנותי ניחנו באינטליגנציה פלואידית גבוהה יותר (הקרובה יותר לגורם ה-g באינטליגנציה) וכן בגמישות קוגניטיבית וביצירתיות. כלומר, בדומה למחוננות אמנותית באוכלוסייה עם התפתחות תקינה, גם באוכלוסייה עם מש”ה תופעת המחוננות היא Global Domain ומצביעה על יכולת קוגניטיבית גבוהה יותר, גמישות קוגניטיבית ויצירתיות מעבר לתחום הספציפי של הכישרון האומנותי. לממצאים השלכות יישומיות על החינוך בגיל צעיר ועל ההשכלה הגבוהה כמו גם התעסוקה של מבוגרים עם מוגבלות שכלית.

 

https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/10122///2021c85c46354d3b8fabb49be943e45d.jpg
 
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/10122///%D7%9C%D7%9E%D7%99%D7%93%D7%94-%D7%A4%D7%A8%D7%98%D7%A0%D7%99%D7%AA.jpg
תרומתם של תמיכה חברתית נתפסת ותמיכה באמצעות הוראה פרטנית לפיתוח האוטונומיה הקוגניטיבית של מתבגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית

 

ד”ר רינת מיכאל וד”ר פנינה שביט, המכללה האקדמית בית ברל, 2023

 

מכללת בית-ברל בשיתוף קרן שלם ביצעו מחקר לבחינת תרומתם של מקורות תמיכה שונים, ובכלל זה הוראה פרטנית, לאוטונומיה הקוגניטיבית של מתבגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש”ה) מארבעה בתי-ספר באזור המרכז והשרון. במחקר הוערכו הקשרים שבין תמיכה חברתית לאוטונומיה קוגניטיבית לפני ואחרי תהליך של הוראה פרטנית שקיבל כל אחד מהתלמידים שהשתתפו במחקר באמצעות דיווחי התלמידים ומוריהם. מספר מקורות תמיכה נמצאו קשורים למרכיבים שונים של אוטונומיה קוגניטיבית. עם זאת, לא כל המשתנים נמצאו קשורים וכן נמצאו הבדלים בין תפיסות המתבגרים למוריהם. בנוסף לכך, נמצא כי ההוראה הפרטנית תרמה בעיקר להערכה העצמית של המתבגרים. בניגוד לכך, המתבגרים דיווחו על ירידה ביכולתם לקבל החלטות.

 

 

רגשות לחץ בקרב הורים ערביים לילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית לעומת הורים ערביים לילדים עם התפתחות תקינה בתקופת הקורונה

 

ד”ר חנין ותד, מכללת אלקאסמי, 2023

 

מגפת הקורונה השפיעה רבות על חיי בני האדם ברחבי העולם וגרמה לחוויות שונות של לחץ ותחושת בדידות חברתית. במחקר הנוכחי הוערכו רגשות הלחץ בקרב הורים ערביים לילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית לעומת הורים ערביים לילדים עם התפתחות תקינה בגילאי בית הספר היסודי בתקופת הקורונה. הממצאים מראים שהורי הילדים עם מוגבלות שכלית חוו יותר לחץ הורי בהשוואה להורים לילדים ללא מוגבלות.

 

 

https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/10122///%D7%A8%D7%92%D7%A9%D7%95%D7%AA-%D7%9C%D7%97%D7%A5.jpg
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/10122///survey.jpg
בנייה, תיקוף ושימוש בכלי סקר תפקודי חדש עבור בוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש”ה)

 

עבודת דוקטורט של נופר בן דוד בהנחיית : פרופ’ מאיר לוטן ופרופ’ דניאל סנדר מורן, אוניברסיטת אריאל, 2023

 

מוגבלות שכלית התפתחותית (מש”ה), הינה בעלת אופי דינאמי עם אפשרות לשינויים תפקודיים במהלך החיים. לכן, קיים צורך לעקוב באופן קבוע אחרי מצבם התפקודי של בוגרים עם מש”ה, על מנת להעניק להם תמיכות מותאמות ככל האפשר, לכל שלב בחייהם.
במחקר הנוכחי נבנה כלי סקר חדש , תקף ומהימן לאיתור שינויים במצבם התפקודי של בוגרים עם מש”ה, על ידי מטפליהם הישירים, ונבדקה ישימותו הקלינית במהלך תקופת הקורונה.
הכלי החדש (ID-FST) בעל ערכים פסיכומטריים גבוהים ומאפשר תוך פחות מחמש דקות, זיהוי רמת מוגבלות תפקודית עדכנית על ידי המטפל הישיר. שימוש קבוע בכלי החדש, מאפשר התייעלות עתידית בהקצאת המשאבים הטיפוליים הקיימים כיום.

 

 

https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/10122///%D7%92%D7%99%D7%93%D7%95%D7%9C-%D7%99%D7%9C%D7%93%D7%99%D7%9D.jpg
“נדרש כפר שלם לגדל ילד” מיקוד בצוות:
תפיסת צוות חינוך מיוחד את השותפות עם הורים
עבודת דוקטורט של דנה טל יעקובי, בהנחיית : פרופ׳ אורי רסובסקי וד”ר תמר זילברג,
אוניברסיטת בר אילן, 2023
המחקר הנוכחי בחן את נקודת המבט החסרה בספרות של צוות החינוך המיוחד בפרדיגמת השותפות עם הורים. במחקר לקחו חלק אנשי מקצוע בחינוך המיוחד משלושה בתי ספר מסקטורים רבים. כל בתי הספר שנבחרו שייכים למערך החינוך המיוחד המורכב הכוללים לקויות מוטוריות, לקויות קוגניטיביות או שניהם. במחקר הנוכחי נבחנו הגורמים המגנים וגורמי הסיכון שעשויים להשפיע על שותפות זו. ממצאי המחקר העלו כי אקלים בית ספרי קשור למדדי סטרס ולדימוי עצמי מקצועי. כמו כן, נמצא כי סוג בית הספר ואקלים בית ספרי קשורים לתפיסת השותפות עם הורים. בנוסף, גורמים אישיים נמצאו קשורים באופן ישיר למדדי הסטרס ולתפיסת השותפות ואף מיתנו את הקשר בין סטרס לתפיסת השותפות.

לקריאת המחקר המלא באתר הקרן>>
הקשר בין תפיסת מסוגלות הורית ומערכת ה- Caregiving לבין עמדות אימהות למתבגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, בנושא מיניות ומערכות יחסים

 

עבודת תזה של דנה בירנרבג, בהנחיית : ד”ר ריקון צמרת, המרכז האקדמי לחינוך וחברה אורנים, 2023

 

המחקר הנוכחי בחן את נקודת המבט החסרה בספרות של צוות החינוך המיוחד בפרדיגמת השותפות עם הורים. במחקר לקחו חלק אנשי מקצוע בחינוך המיוחד משלושה בתי ספר מסקטורים רבים. כל בתי הספר שנבחרו שייכים למערך החינוך המיוחד המורכב הכוללים לקויות מוטוריות, לקויות קוגניטיביות או שניהם. במחקר הנוכחי נבחנו הגורמים המגנים וגורמי הסיכון שעשויים להשפיע על שותפות זו. ממצאי המחקר העלו כי אקלים בית ספרי קשור למדדי סטרס ולדימוי עצמי מקצועי. כמו כן, נמצא כי סוג בית הספר ואקלים בית ספרי קשורים לתפיסת השותפות עם הורים. בנוסף, גורמים אישיים נמצאו קשורים באופן ישיר למדדי הסטרס ולתפיסת השותפות ואף מיתנו את הקשר בין סטרס לתפיסת השותפות.

 

 

https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/10122///%D7%90%D7%9E%D7%94%D7%95%D7%AA.jpg
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/10122///video-chat.jpg
שימוש בהנחיות ווידאו לשיפור יכולות תעסוקה בקרב מבוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ברמה בינונית ובינונית-נמוכה שגרים במעון פנימייה

 

עבודת תזה של תנוויר מולחם-מדלג’ בהנחיית : ד”ר שרית שפירו, אוניברסיטת חיפה, 2023

 

המחקר הנוכחי היה הראשון שבדק את השימוש האפקטיבי באסטרטגיית הנחיית וידאו באמצעות מכשיר אייפד בקרב שישה משתתפים מבוגרים (מעל גיל 50) המאובחנים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ברמה בינונית ובינונית- נמוכה הגרים במעון פנימייה במרכז הארץ. המשתתפים למדו לבצע שתי מטלות תעסוקה חדשות בעזרת הצפייה בקטעי וידאו קצרים. התוצאות הראו ששתי המטלות בוצעו באופן טוב יותר כאשר הוצגו הנחיות הווידאו באמצעות האייפד, כך שהממוצעים גדלו עם תחילת שלב ההתערבות בהשוואה לשלב הבסיס בשתי המטלות.

 

 

https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/10122///91cb0d4902ce41968b8d926c5e0dbb8d.jpg
פברואר 2014
מרץ 2014
יוני 2014
נובמבר 2014
מאי 2015
נובמבר 2015
מאי 2016
נובמבר 2016
מאי 2017
נובמבר 2017
יוני 2018
ינואר 2021
אוקטובר 2021
מרץ 2022
ספטמבר 2022
יוני 2023
פברואר 2018
יולי 2017
נובמבר 2016
ינואר 2016
אפריל 2015
אוקטובר 2014
יוני 2014
גיליון 30
ספטמבר 2013
אפריל 2013
ספטמבר 2012
מרץ 2012
גיליון 26
ספטמבר 2011
גיליון 25
מרץ 2011
גיליון 24
ספטמבר 2010
גיליון 23
מרץ 2010
גיליון 22
ספטמבר 2009
גיליון 21
מרץ 2009
גיליון 20
ספטמבר 2008
גיליון 19
מאי 2008
גיליון 18
ספטמבר 2007
גיליון 17
מרץ 2007
גיליון 16
ספטמבר 2006