לילדים עם מוגבלות ובני משפחותיהם ישנם צרכים רבים, ולכן הם זכאים לשירותים מגוונים. לשם תכנון, טיוב ופיתוח שירותים מותאמים דרוש מידע על שיעור הילדים עם מוגבלות בישראל, על מאפייניהם ועל צורכיהם. למיטב ידיעתנו, המחקר המקיף האחרון על ילדים עם מוגבלות בישראל בוצע לפני יותר מ-20 שנים ומאז לא נאסף מידע עדכני ברמה כלל ארצית. היחידות העוסקות
ארכיונים: מאגר ידע ומחקר
השפעת פעילות גופנית על השמנה ותפיסת איכות חיים בקרב בעלי מוגבלות שכלית בישראל
עבודת גמר במסגרת בית הספר לבריאות הציבור, מגמת קידום בריאות בישראל כיום ישנה מודעות רבה לשיפור בריאותם ואיכות חייהם של בעלי מובלות שכלית. כמו כן, קיימת מודעות רבה לפעילות גופנית והשפעותיה החיוביות על הבריאות והנפש. במוסדות ובמערכי הדיור בישראל, ישנן פעילויות ספורט שונות, הניתנות על פי שיקול דעתם של המנהלים של המערך, ללא פיקוח ועניין
סטודיו נגיש – חלום שמתגשם
הקמת סטודיו נגיש הוא חלום שכבר הרבה שנים נמצא בלבה של הכותבת – ענת פרידמן, תרפיסטית באמנות דיגיטלית. בתחילת השנה העברית החדשה תשפ”ג החל תהליך הגשמת חלום זה. הכותבת יצרה סדנת סטודיו נגיש למשתמשי תת”ח (תקשורת תומכת חליפית) הנעזרים במערכת מיקוד מבט והיתה פתוחה לקהל. הסדנה נערכה בהתנדבות של העוסקים בדבר והתקיימה במרכז לטכנולוגיה דגש
יוצרי תת”ח (תקשורת תומכת חליפית)- ציור ויצירה עם העיניים- מיצירה אישית לפרויקט חברתי
יצירה דיגיטלית נגישה הנוצרת כולה או רובה בעזרת העיניים היא תחום חדש יחסית בתחום האמנות ובתחום התרפיה באמנויות שמקבל תאוצה ומתפתח כיום. מאמר זה מתמקד בתוכנת יצירה דיגיטלית בשם digitalpainters המאפשרת יצירה חופשית ומגוונת בעזרת מערכת מיקוד מבט ומודגשת בו החשיבות שיש בשילוב התחום היצירתי יחד עם הביטוי החברתי למשתתפי תת”ח. בנוסף ניתנת במאמר הצצה
התזמון הוא הכל: פיתוח מודל חדש למתן שירותי טכנולוגיה מסייעת בישראל במהלך מגיפת הקורונה
Timing is Everything: Developing a new Assistive Technology service delivery model in Israel during the COVID-19 pandemic אף על פי שפתרונות טכנולוגיים מתוארים לעתים קרובות כבעלי הבטחה גדולה לחיים שוויוניים, מכובדים ועצמאיים של בעליהם, נראה שהם עדיין רחוקים מלממש את הפוטנציאל שלהם. פער זה הינו תוצאה של גורמים רבים כגון: חוסר מודעות, נגישות חלקית לפתרונות
מי ינגיש את המדרגות למגדל השן האקדמי: האם הדרישה לחומרי לימוד נגישים לסטודנטים עיוורים היא בקשה מוגזמת?
הסדר פשרה בתיק בין סטודנט עיוור למכללה בה הוא לומד מזכיר לנו כי בישראל של היום אנו רחוקים משוויון אמיתי עבור סטודנטים עם מוגבלות. קרדיטים נוספים : מרכז מינרבה לזכויות אדם באוניברסיטה העברית מילות מפתח : השכלה גבוהה, סטודנטים עם מוגבלות לקריאת המאמר>>
מתווה לתכנון תוכניות ממוקדות אדם לבוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית במסגרות חוץ ביתיות
מטרת המתווה לתכנון תוכניות ממוקדות אדם לבוגרים עם מוגבלות שכלית ברמת תפקוד קלה-בינונית היא להציע קווים מנחים מבוססי מחקר בעבור צוותי הדרכה במסגרות חוץ ביתיות בעבודתם הפרטנית עם אוכלוסיה זו. המתווה נסמך על הנתיב המפצה להתפתחות קוגניטיבית בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בהשוואה לאנשים עם התפתחות אופיינית. בעוד שהאינטליגנציה באוכלוסייה הכללית עולה באופן לינארי
מאגר כלי המחקר של מכון ברוקדייל
מאגר כלי המחקר בעברית כולל כלים כמותיים ואיכותניים שחיברו חוקרי וחוקרות המכון. קהל היעד של המאגר הוא קהילת החוקרים בתחום מדעי החברה בארץ, ובהם חברי סגל אקדמי, סטודנטים לתארים מתקדמים, חוקרים מחוץ לאקדמיה ואנשי מקצוע. לכניסה למאגר
שווה ערך – מאגר ידע בלימודי מוגבלות של מכון ברוקדייל
לימודי מוגבלות הוא שדה מחקר אינטר-דיסציפלינרי הבוחן בחינה חברתית-ביקורתית מגוון רחב של סוגיות בעולם המוגבלות. לימודי מוגבלות הוא שדה מחקר מתפתח בעולם, ובשנים האחרונות הוא מתפתח גם בישראל. מטרת מאגר הידע “שווה ערך” היא לשמש אכסנייה מרכזית למידע מגוון בתחום לימודי המוגבלות בישראל, מתוך רצון לקדם את הידע, המחקר והפרקטיקה בתחום. המאגר שואף לפתח את
אנשים עם מוגבלות באוכלוסייה הערבית בישראל
אנשים עם מוגבלות בישראל מתמודדים עם חסמים למיצוי זכויותיהם ועם פערים עמוקים בינם ובין אנשים ללא מוגבלות מבחינת הזדמנויות להשתתפות במעגלי החיים השונים ולבניית חיים עם אוטונומיה, שייכות וחוסן כלכלי. פערים אלו בולטים במיוחד בקרב אנשים עם מוגבלות באוכלוסייה הערבית הסובלים מהדרה כפולה – הן בשל השתייכותם לקבוצת מיעוט הן בשל היותם אנשים עם מוגבלות.