×

שווה ערך – מאגר ידע בלימודי מוגבלות של מכון ברוקדייל

לימודי מוגבלות הוא שדה מחקר אינטר-דיסציפלינרי הבוחן בחינה חברתית-ביקורתית מגוון רחב של סוגיות בעולם המוגבלות. לימודי מוגבלות הוא שדה מחקר מתפתח בעולם, ובשנים האחרונות הוא מתפתח גם בישראל. מטרת מאגר הידע "שווה ערך" היא לשמש אכסנייה מרכזית למידע מגוון בתחום לימודי המוגבלות בישראל, מתוך רצון לקדם את הידע, המחקר והפרקטיקה בתחום. המאגר שואף לפתח את

מענים למשפחות שבהן אדם עם מוגבלות שייעודם קידום חוסן משפחתי ושימורו

משרדי ממשלה ועמותות בישראל, בהובלת ג'וינט ישראל מעבר למגבלות, יזמו מחקר לבחינת מענים לחיזוק החוסן המשפחתי במשפחות שבהן חי אדם עם מוגבלות. המחקר נערך על ידי מכון ברוקדייל וכלל ראיונות, סקירת ספרות והתייעצות עם אנשי מקצוע ופעילים. המחקר התבסס על מודל יישומי לחוסן משפחתי, וזיהה שישה תחומים מרכזיים התומכים בו: -משאבים חומריים ומיצוי זכויות -איזון

אנשים עם מוגבלות באוכלוסייה הערבית בישראל

אנשים עם מוגבלות בישראל מתמודדים עם חסמים למיצוי זכויותיהם ועם פערים עמוקים בינם ובין אנשים ללא מוגבלות מבחינת הזדמנויות להשתתפות במעגלי החיים השונים ולבניית חיים עם אוטונומיה, שייכות וחוסן כלכלי. פערים אלו בולטים במיוחד בקרב אנשים עם מוגבלות באוכלוסייה הערבית הסובלים מהדרה כפולה – הן בשל השתייכותם לקבוצת מיעוט הן בשל היותם אנשים עם מוגבלות.

בני משפחה המטפלים בזקנים ובאנשים עם מוגבלות בראשית מלחמת 'חרבות ברזל'

המחקר "בני משפחה המטפלים בזקנים ובאנשים עם מוגבלות בראשית מלחמת 'חרבות ברזל'" בחן את מצבם של מטפלים לא פורמליים במהלך החודשים הראשונים של המלחמה. הנתונים הראו שהמצב הכלכלי, החברתי והבריאותי הפיזי של המטפלים הורע יותר מאשר של אלו שאינם מטפלים. תחומי החיים שבהם חלה ההרעה הרבה ביותר כללו את המצב הרגשי, היכולת להתנייד, המצב החברתי

מודלים ופרקטיקות מיטביות לשותפות של אנשים עם מוגבלות ובני משפחותיהם בקבלת החלטות הנוגעות לחייהם

שותפות בקבלת החלטות במחקר הנוכחי מוגדרת כ"שותפות עומק רעיונית, מעשית ובת קיימא, של האדם שבמרכז עם כל גורמי מערכת התמיכה שלו" (פורום 'שותפות פורצת מוגבלות', 2018, עמ' 2), זאת על בסיס מתן לגיטימציה לידע מן הניסיון של אנשים עם מוגבלות ובני משפחותיהם, בצד ידע של אנשי מקצוע השותפים לתהליך. שותפות בקבלת החלטות מאפשרת קבלת החלטות מותאמת יותר

פיתוח אוריינות דיגיטלית בקרב אנשים עם מוגבלות – תהליך למידה: מיפוי ידע

אוריינות דיגיטלית היא היכולת לרכוש מידע, לעבד ולבחון אותו בביקורתיות ולתקשר עם פרטים או ארגונים באמצעות טכנולוגיות המחשב והאינטרנט. היא הפכה בעידן המידע לכלי ולמיומנות חיוניים. אנשים עם מוגבלות צורכים משאבים מקוונים במידה פחותה מאנשים ללא מוגבלות, והם בעלי כישורי אוריינות דיגיטלית נמוכים משל אנשים ללא מוגבלות. פער דיגיטלי זה אינו מיטיב עימם ומדגיש את

שירותים חברתיים בקהילה לאנשים עם מוגבלות

מטרת הסקירה היא לסייע למינהל מוגבלויות במשרד הרווחה והביטחון החברתי ללמוד על שירותים חברתיים בקהילה לבני 18 ומעלה עם מוגבלות במדינות בעולם, בשישה תחומי שירותים: 1. סיוע וליווי אישיים 2. קידום עצמאות בפעילויות היום-יום: טיפול אישי וטיפול במשק הבית 3. פעילות פנאי 4. טכנולוגיה מסייעת 5. מיניות, זוגיות והורות 6. שירותים המיועדים למטפלים לא-פורמליים. הסקירה

חקיקה להסדרת שירותים חברתיים לאנשים עם מוגבלות: סקירה בין-לאומית

מטרת הסקירה לסייע למינהל מוגבלויות ללמוד ממדינות שונות בעולם מודלים לחקיקה המסדירים מתן שירותים חברתיים לאוכלוסיות היעד השונות של המינהל ובהתייחס לשירותים חברתיים מגוונים: שירותי דיור, סיוע אישי, שירותי פנאי, שירותים תומכים טיפוליים ועוד. הסקירה מבוססת על מגוון מקורות מידע. נוסף על ניתוח מעמיק של החוקים עצמם, נעשה שימוש באתרי אינטרנט של משרדי ממשלה, רשויות

מענים אינטגרטיביים בקהילה לילדים, נוער וצעירים עם קשיים נפשיים: סקירה בין-לאומית

מטרת הסקירה להציג מענים אינטגרטיביים בקהילה עבור ילדים ובני נוער עם קשיים נפשיים, במדינות נבחרות, בהיבטים של מודל פעולה, פרקטיקות מיטיבות (best practice) ומדדים להצלחה, ולספק למקבלי ההחלטות תמונת מצב מקיפה ועדכנית ככל האפשר. השיטה היא באמצעות סקירה בין-לאומית של מאמרים אקדמיים ופרסומים גלויים באתרי אינטרנט, כגון דוחות מחקר ומידע על תוכניות (ספרות אפורה), בנוגע