חוברת אשר פותחה לטובת אנשים עם מוגבלות אשר לומדים להשתמש באופן עצמאי בנסיעה באוטובוס. החוברת פותחה במסגרת תוכנית “חופשי” שהנה חלק ממהלך התחבורה. נסיעה עצמאית בתחבורה ציבורית תתרום לתחושת העצמאות והאוטונומיה של אנשים עם מוגבלות את הערכה מלווה סדרת סרטוני הדרכה המסייעים לעשות בה שימוש. לסדרת הסרטונים לחץ כאן>> קישור לפריט במרכז הידע של הג’וינט
ארכיונים: מאגר ידע ומחקר
שימוש בטכנולוגיה בקרב אנשים הזקוקים לרמת תמיכה גבוהה
טכנולוגיה היא אחד הכלים היכולים לסייע לאנשים עם מוגבלות במסעם לעצמאות, לאוטונומיה ולהשתתפות פעילה בחיי היום-יום. התכנית "בתים חכמים" עוסקת בפיתוח גישת שרות חדשה לאיתור והתאמה של פתרונות טכנולוגיים העונים על הרצונות והצרכים של האדם, גישה שמשלבת שימוש בבינה מלאכותית עם מענה אנושי. במסגרת התכנית, רוכזו במסמך זה פתרונות טכנולוגיים ואפליקציות היכולים להועיל לאנשים עם
Postsecondary University Education Improves Intelligence of Adult Students with Intellectual Disability: A Preliminary Study השכלה גבוהה לסטודנטים עם מוגבלות שכלית תרמה לשיפור מנת מישכלם.
המחקר עוסק בסטודנטים עם מוגבלות שכלית (מש"ה) המשתתפים בפרוייקט "עוצמות" – שילוב אקדמי בן 3 שלבים לבוגרים עם מש"ה, כדלהלן: שלב א' – העשרה אקדמית מותאמת בקבוצה: סטודנטים בעלי מגבלה קוגניטיבית מגיעים פעם בשבוע לפקולטה לחינוך באוניברסיטת "בר אילן" ליום לימודים בן 4 שעות. הקורסים הנלמדים: מבוא לפסיכולוגיה, מבוא לסוציולוגיה, סינגור עצמי, ספרייה ומחשבים. המרצים
Participation in recreation and cognitive activities as a predictor of cognitive performance of adults with/without Down syndrome השתתפות בפעילויות פנאי קוגניטיביות כמנבא לתפקוד קוגניטיבי במבוגרים עם ובלי תסמונת דאון
מטרת המחקר הייתה לבחון את ההשפעה של השתתפות בפעילויות פנאי קוגניטיביות על ביצוע במדדים קריסטליים ופלואידיים בקרב מבוגרים בעלי מש"ה. במחקר השתתפו 32 מבוגרים בעלי מש"ה קלה ובינונית, עם ובלי ת"ד (גיל כרונולוגי=25-55). המשתתפים דירגו את תדירות השתתפותם בפעילויות פחות קוגניטיבית (כספורט, אומנות, וריקוד), ובפעילויות עם גירוי קוגניטיבי גבוה (כמשחק קלפים, פאזלים, קריאה, שימוש במכשירים
חוויית הזוגיות כפי שעולה בסיפוריהם האישיים של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית
המחקר הנוכחי מתמקד בסיפורים אישיים של אנשים עם מש"ה על חיי הזוגיות אותם הם מנהלים. החוקרים שיערו כי ימצאו פערים בין הרצונות והצרכים של האנשים עם מש"ה לבין התפיסות החברתיות המקובלות בנושא והרלוונטיות לתוכניות התערבות. במחקר השתתפו 20 זוגות, אשר לקחו חלק בראיונות חצי מובנים. מהממצאים עולה כי ישנה חשיבות רבה לקולותיהם של אנשים עם
אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית שאינם במסגרות של משרד הרווחה: סקר במחוז חיפה והצפון
מטרת המחקר לאפיין את האנשים בוגרים עם מש"ה שאינם במסגרות של משרד הרווחה ואת הסיבות לכך. המחקר בוצע על מדגם מתוך אוכלוסיית המחקר, אשר כללה 1131 מבוגרים עם מש"ה במחוז חיפה והצפון, אשר רשומים כבעלי מש"ה אך אינם נמצאים במסגרות של משרד הרווחה, ומהווים כרבע מכלל הבוגרים עם מש"ה במחוז זה, נכון לשנת 2011. המחקר
שיפור מובנות הדיבור של צעירים עם מוגבלות שכלית התפתחותית באמצעות תרגול ביטבוקס
לקויות דיבור מאד שכיחות בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, עד כדי שכיחות של כ- 80% כשמדובר באנשים עם מוגבלויות מורכבת. למרות שכיחות זו, רבות מהגישות הטיפוליות הקיימות אינן נותנות מענה מספק לנושא. כחלק משיתוף הפעולה בין עמותת עמיחי לאוניברסיטת אריאל, התקיים מחקר ראשון מסוגו בניסיון להביא לשיפור במובנות הדיבור בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית
איתור זמן תפוגה לכריות למניעת פצעי לחץ תוך שימוש במערכת מיפוי לחצים
פצעי לחץ הינם שכיחים בקרב אנשים המרותקים לכיסאות גלגלים, והחלפת כריות למניעת לחץ מבוצעת באופן שגרתי אך לא מבוסס מחקרית. מטרת המחקר הייתה לבדוק מתי מתקיימת ירידה משמעותית באפקטיביות של כרית לחץ מתחילת השימוש בה. המחקר בוצע על 40 כריות "Tempur" שנמצאו בשימוש במוסדות של משרד הרווחה. עבור כל כרית נבדקו מדדים אובייקטיבים במהלך ישיבה
הדרך הלא נגישה לאמהות
רצונו של אדם להפוך להורה יכול להיות חזק מאוד, בייחוד בחברות המקדשות ילודה והקמת משפחה כמו החברה הישראלית-יהודית. בחברות כאלה מתורגמים בדרך כלל אותם ערכים משפחתיים למדיניות וחקיקה; כך עומדת ישראל בראש הרשימה המדרגת את מספר טיפולי הפוריות לאוכלוסיה בעולם, ומספר הטיפולים בה גדולים פי שמונה מהמקום השני ברשימה, והם אף ממומנים על ידי המדינה.
"הקול השקוף": נשים מדברות על מוגבלות ופמיניזם
נשים עם מוגבלות מופלות משלוש סיבות: בשל מוגבלותן, בשל היותן נשים ובשל הרקע ממנו באות. בשל היעדר מחקר בתחום, הוחלט לבחון במחקר איכותני פנומנולוגי מסוג "מחקר פעולה" (בו המשתתפות לוקחות חלק בכל שלבי המחקר) את קולותיהן של נשים עם מוגבלות ונשים ללא מוגבלות על נכות בעיניים פמיניסטיות. מניתוח הראיונות עלו שלוש קטגוריות התייחסות: (1) עמדות