נוכח העובדה שמשאב הקרקע נמצא במחסור, ההולך ומחריף בעיקר בערים ובאזורי בנייה צפופים, יש צורך להתייחס גם לייעול השימוש בקרקע המוקצית למוסדות ציבור, בין היתר, על ידי שילוב תפקודי של שימושים ציבוריים באותם שטחים ומבנים. מדריך זה משלים את תדריך התכנון להקצאת קרקע לצורכי ציבור שפורסם בעבר ונועד להוות כלי עזר שימושי ליישום עקרונות השילוב,
ארכיונים: מאגר ידע ומחקר
תקן ריהוט וציוד כללי למועדונים חברתיים, מועדוניות, ומסגרות חברתיות
בישראל פועלים מועדוניות ומועדונים המהווים מסגרות הארכת יום לילדים, ומסגרות חברתיות לבוגרים עם מוגבלות,. המסגרות מיועדות לילדים ובוגרים עם מוגבלויות שונות בישראל, ביניהם: ילדים ובוגרים בעלי לקויות ראייה/שמיעה, מוגבלות שכלית התפתחותית, לקויות תקשורת, מוגבלות פיזית ולקויות למידה. המסגרות השונות מעניקות חוגי עשרה ופעילויות פנאי שונות. במסגרת מגוון אפשרויות בחירה בנושא פנאי וחברה. התקן הנ"ל מיועד
מדריך תכנון להקצאת קרקע לצורכי ציבור
הקצאת מכסות הקרקע שבתדריך, מתבססות על החלטת הממשלה מיום 8.1.1997 בנושא ייעול השימוש בקרקעות ליעד ציבורי, גיבוש המלצות וכללים להקצאת קרקעות למוסדות ציבור ושילוב שימושים שונים במוסד אחד. לעתים קרובות תכנון מבני הציבור והקצאת הקרקע נקלעים לעימות אל מול שיקולים אחרים. משום כך, על מתכנן התוכנית מוטלת החובה למצוא את האיזון בין הגורמים השונים ולייצג
מדריך לתכנון חצרות פעילות למסגרות לאוכלוסייה עם פיגור שכלי
חצר פעילות היא מקום טבעי לשעשוע, הנאה ולפיתוח יכולות מוטוריות קוגניטיביות, תוך כדי משחק. החצר נבחנת באפשרויות שהיא מזמנת לפעילות והנאה לאוכלוסיית המשתמשים ובפועל – בהיקף השימוש בה. חצר טובה אינה בהכרח המרחב עם המתקנים הגדולים, המרשימים והיקרים ביותר. איכויות החצר נוצרות מבחירה, שילוב ומיקום של ציוד ,אביזרים באופן המתאים והנכון לצרכים של אוכלוסיית היעד
בריכות טיפוליות
המוסד לביטוח לאומי, באמצעות הקרן לפיתוח שירותים לנכים, רואה בבריכות הטיפוליות ובטיפולים הניתנים באמצעותן, כלי לשיקומם של אנשים עם מוגבלויות. במהלך שנים 2011-2012 ביצעה הקרן סקירה מקצועית שבחנה את מצאי הפעילויות והצרכים הקיימים ב- 25 בריכות טיפוליות, שרובן נתמכו על ידי הקרן בהקמתם, וכן סקירה של חקיקה מאמרים ומחקרים רלוונטיים בתחום הבריכות הטיפוליות וההידרותרפיה. מטרת
דיור בקהילה לאנשים עם פיגור שכלי
בשנים האחרונות מושם דגש על זכותו של האדם עם מוגבלות שכלית לגדול, להתפתח ולחיות בסביבתו ובקהילתו הטבעית. מתוך תפיסה זו, המבנה אשר ישמש לדיור בקהילה, ישתלב בסביבת המגורים בה הוא ממוקם, כמו כל מבנה אחר, וזאת מבלי להתעלם מתכנונו האדריכלי הפנימי, שיותאם לצורכי האוכלוסייה שתגור בו, כולל צורכי נגישות, בטיחות וכו’. המדריך הפיסי מציג קוים
תוכנית להפעלת מיל”י – מרכזי יום לאנשים מזדקנים וזקנים עם מוגבלות שכלית התפתחותית
התוכנית להפעלת מיל”י – מרכז יום לאנשים מיוחדים – מזדקנים וזקנים נועדה להציע מענה תעסוקתי/עיסוקי למשך שעות היום לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בני 50 ומעלה המאופיינים בירידה תפקודית, החיים בבתיהם הפרטיים או במסגרות הדיור של השרות בקהילה. במסמך מוצג רציונל להקמת מרכזי יום לקשישים, תכנים להפעלת המרכז וכן הנחיות לתכנון פיזי של המבנה. החוברת
מדריך לתכנון והקמת מבני מע”ש
הצגת מודלים לתכנון ובניה של מע"שים קטנים, בינוניים וגדולים. המדריך כולל : קוים מנחים לתכנון, מפרט תפקודי ופיזי של הפונקציות השונות במע"ש יסייע לרשויות המעוניינות לבנות מסגרת זו.
קוים מנחים לתכנון מעון יום שיקומי
מסמך זה הינו שיתוף פעולה בין אגף לשירותי רווחה ושיקום, היחידה לטיפול באדם עם אוטיזם, הקרן לפיתוח שירותים לנכים של הביטוח הלאומי וקרן שלם. מטרתו לסייע לרשויות בבניית מעונות יום שיקומיים בצמוד למעונות יום רגילים בקהילה כחלק מקריית החינוך ברשות. המסמך מציג את טבלת השטחים והפונקציות הבסיסית על פי התקנות, ובנוסף הרחבות מומלצות שתאושרנה על
הערכת מיזם הנגשה קוגניטיבית של מוזיאונים ואתרי פנאי
מחקר זה נעשה בסיוע שלם וקרנות הקרן הביטוח הלאומי. אקים ישראל בשיתוף המוסד לביטוח לאומי, קרן שלם והמשרד לשירותים חברתיים יזמו והפעילו פרויקט ייחודי להנגשה קוגניטיבית של מוזיאונים. בפרויקט השתתפו ארבעה מוזיאונים, ומוזיאון נוסף שימש להשוואה. במחקר הנוכחי הוערכה רמת הלמידה ושביעות הרצון של קבוצות מבקרים עם מוגבלות שכלית לפני ואחרי ההנגשה הקוגניטיבית של כל