מחקר זה נעשה בסיוע קרן שלם. אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית חשופים יותר מאנשים עם התפתחות טיפוסית, לארועים מחוללי כאב כגון נפילות, מחלות וטיפולים פולשניים. לפיכך יש צורך תמידי לזהות כאב, למדוד את עוצמתו ולטפל בהתאם. מטרת העבודה הייתה לתרגם לעברית ולערבית ולתקף, כלי חדש יחסית להערכת כאב, שנבנה ע"י קבוצה בינלאומית של מומחים בתחום.
ארכיונים: מאגר ידע ומחקר
למידה באמצעות ספר דיגיטלי מונגש מבוסס מודל ה- UDL (Universal Design for Learning) בקרב מתבגרים ומבוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית
עבודת מחקר לדוקטורט זו נעשתה בסיוע קרן שלם. מחקר זה בחן את השפעת הלמידה באמצעות ספר דיגיטלי מונגש, המבוסס מודל "עיצוב אוניברסלי ללמידה" (UDL) בקרב מתבגרים ומבוגרים עם מוגבלות שכלית. המשתתפים חולקו לשתי קבוצות: קבוצה אחת למדה באמצעות ספר דיגיטלי והשנייה באמצעות ספר מודפס. תוצאות המחקר הראו שיפור בהישגים לימודיים בשתי הקבוצות, אך השיפור היה
דוח ממצאי הערכת: מענק 'קשת'- לקבוצות הדרכה וקבוצות טיפוליות של בני משפחה המטפלים באנשים עם מוגבלות שכלית, פיזית, חושית והנמכה קוגניטיבית ברשויות המקומיות .
מענק "קשת", יוזמה משותפת של קרן שלם ומינהל מוגבלויות, נועד לתמוך במשפחות של אנשים עם מוגבלות באמצעות קבוצות הדרכה וטיפול ברשויות המקומיות. ההערכה, שהתבצעה בקרב מתכללים ומשתתפים, הצביעה על שביעות רצון גבוהה, תרומה רגשית ומעשית, והגעה לקהלים חדשים. המענק איפשר להסיר חסמים, להרחיב שירותים ולחזק קשרים עם הרשויות. המשתתפים דיווחו על חוויות משמעותיות ועניין בהמשך
ממצאי סקר בנושא: צורך בתוספת מענה רגשי לסל השירותים עבור פעוטות עם מוגבלות במעונות יום שיקומיים
סקר זה נערך בשיתוף מינהל מוגבלויות במשרד הרווחה והביטחון החברתי והמחלקה להתפתחות הילד ושיקומו במשרד הבריאות סקר זה מתמקד בצורך להרחבת השירות הפסיכו-סוציאלי במעונות יום שיקומיים לפעוטות עם מוגבלות בישראל (פעוטות עם מוגבלות גופנית, חושית ועל הרצף האוטיסטי). במסגרת הסקר נבחן הצורך בתוספת שעת טיפול פסיכולוגי שבועית מבחינת תרומתה לפעוטות, למשפחותיהם ולצוות המקצועי. המחקר מתבסס
ממצאי הערכת מיזם סדנאות אלימות מילולית
אלימות מילולית המופנית כלפי אנשים עם מוגבלות שכלית הינה תופעה שאינה מדוברת רבות. אולם למרבה הצער, אנשים עם מוגבלות שכלית פוגשים אלימות מילולית בסיטואציות רבות בחיי היום יום שלהם ויש חשיבות רבה להתייחס לסוגיה זו, ללמד אותם ואת המלווים אותם (הורים, משפחות, אנשי מקצוע) כיצד לזהות אירוע שיש בו אלימות מילולית וכיצד להתמודד איתו. לשם
ממצאי משוב להערכת סדנאות בנושא הכשרות המשפטית
מיזם הכשרות המשפטית, בהובלת הקליניקה לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, הפקולטה למשפטים, אונ׳ בר אילן בשיתוף עם משרד הרווחה והביטחון החברתי וקרן שלם, עוסק בפיתוח ידע בתחום יישום תיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות עבור עובדות.ים סוציאליות.ים ברשויות המקומיות. ייעודו של המיזם לפתח כלים אשר יאפשרו את מימוש וקידום העקרונות אשר נקבעו בתיקון 18 ואת
ממצאי סקר מקדים בקרב מדריכות כלה ובלניות למיזם "בניית הדרכה מותאמת לנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית או נשים עם מוגבלות קוגניטיבית העומדות לקראת נישואין"
מטרתו של הסקר הנוכחי לתאר תמונת מצב, ולהוות תשתית ידע לבניית תכנית הדרכה מותאמת (כולל פיתוח כלי עזר) עבור נשים עם מוגבלות שכלית או קוגניטיבית העומדות לקראת נישואין. שאלון הסקר, המופיע בנספח 1, נבנה על ידי יחידת 'מכלול' (של קרן שלם) בשיתוף וועדת ההיגוי של המיזם. השאלון אשר נבנה על פלטפורמת Google forms נשלח
סקירה מידענית שימוש בייצוגים גרפיים בסביבות מקוונות לאנשים עם מוגבלות שכלית
סמלים משמשים מרכיב יסוד בייצוג גרפי, ומציעים העברת מידע פשוט וברור שמתעלה מעל המחסומים הלשוניים. האוניברסליות הזו של סמלים הופכת אותם לכלי רב ערך בתקשורת עם אנשים עם מש"ה, שעלולים להתמודד עם אתגרים של ייצוגים טקסטואליים או לשוניים מורכבים. מרכיבים עקרוניים בבחירת ייצוגים גרפיים עבור אנשים עם מש"ה הם: פשטות, בהירות ומוחשיות. עקרונות אלו מבטיחים
הערכת מיזם זרקור
מחקר הערכה זה נעשה ע"י מכלול- יח' הערכה ומחקר של קרן שלם. מיזם "זרקור" נולד מתוך הרציונל שחשיפה, הסברה והכרות אישית מפחיתים חששות ופחדים, מגבירים אמפטיה, ויכולים לתרום להבנה, להכלה ולהשתלבות של מגוון אוכלוסיות בחברה. המיזם נועד במטרה לפתח פרויקטים בהם מתקיים תהליך יצירתי, חוויתי ומעצים של קבוצת סטודנטים יחד עם קבוצת אנשים עם מש"ה,
מיזם ניצוצות-הערכת שלב יישום היוזמות
מחקר הערכה זה נעשה ע"י מכלול- יח' הערכה ומחקר של קרן שלם. מיזם ‘ניצוצות’ פותח במטרה להכשיר יזמים ויזמיות העובדים ברשויות, לפיתוח יוזמות הסברה, חשיפה ושילוב של אנשים עם מוגבלויות בקהילה. ההכשרה ליזמות, בהובלת "קוביית רוטשילד" (אוניברסיטת בן גוריון) וקרן שלם, לוותה בהערכה דו-שלבית: שלב ראשון, הערכת ההכשרה עצמה, ושלב שני (לאחר שנה), הערכת פיתוח