מחקר זה נעשה בסיוע קרן שלם. היחס בין זרימת דם בעורק המוח התיכון ובין זרימת הדם בעורק הטבור (CPR ), כפי שנמדדת בסוף ההריון באמצעות בדיקת הדופלר, מוזכרת בסיפרות כמדד פרוגנוסטי אפשרי לסיכון פרינטלי והתפתחותי. במחקר זה נכללו 24 נשים עם זרימות חריגות, אשר השוו ל36 נשים עם זרימות תקינות. .כלי המחקר היה ראיון וידאו
ארכיונים: מאגר ידע ומחקר
נגישות לצדק לאנשים עם מוגבלות: גישת עיצוב מערכת הסכסוך
עבודת גמר זו לתואר שלישי (דוקטורט) נערכה בסיוע מלגה מקרן שלם. המחקר מתמקד בבעיית חוסר נגישות לצדק של אנשים עם מוגבלויות ומציע פתרון חדשני: "עיצוב מבוסס מוגבלות של מערכת הסכסוך". המסגרת החדשנית משלבת עקרונות זכויות אנשים עם מוגבלויות עם שיטת "עיצוב מערכת הסכסוך" (DSD) ויוצרת כלי מעשי ויישומי לעיצוב מחדש של מערכות משפטיות וחברתיות מורכבות.
מודל עבודה "שירות ממוקד אדם בטיפולים דנטליים לאנשים עם מוגבלות" מטעם בית איזי שפירא – הערכה איכותנית לבחינת ההשפעה של המודל מנקודת המבט של צוות המרפאה והורים/מלווים של מקבלי שירות עם מש"ה
מחקר זה נעשה בסיוע קרן שלם. בריאות הפה של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש"ה) מושפעת מגורמים רבים, לרבות תזונה, היגיינה, תרופות וחסמים שונים. מודל "שירות ממוקד אדם" שפותח בבית איזי שפירא כולל טיפול מותאם וגישה רב־תחומית. במחקר איכותני שנערך במרפאה התקיימו תצפיות וראיונות עם 26 בני משפחה ו 17 אנשי צוות. נמצא כי יחס
תרגום לעברית וערבית ותיקוף הגרסה המתורגמת של כלי חדש למדידת כאב בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית
מחקר זה נעשה בסיוע קרן שלם. אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית חשופים יותר מאנשים עם התפתחות טיפוסית, לארועים מחוללי כאב כגון נפילות, מחלות וטיפולים פולשניים. לפיכך יש צורך תמידי לזהות כאב, למדוד את עוצמתו ולטפל בהתאם. מטרת העבודה הייתה לתרגם לעברית ולערבית ולתקף, כלי חדש יחסית להערכת כאב, שנבנה ע"י קבוצה בינלאומית של מומחים בתחום.
למידה באמצעות ספר דיגיטלי מונגש מבוסס מודל ה- UDL (Universal Design for Learning) בקרב מתבגרים ומבוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית
עבודת מחקר לדוקטורט זו נעשתה בסיוע קרן שלם. מחקר זה בחן את השפעת הלמידה באמצעות ספר דיגיטלי מונגש, המבוסס מודל "עיצוב אוניברסלי ללמידה" (UDL) בקרב מתבגרים ומבוגרים עם מוגבלות שכלית. המשתתפים חולקו לשתי קבוצות: קבוצה אחת למדה באמצעות ספר דיגיטלי והשנייה באמצעות ספר מודפס. תוצאות המחקר הראו שיפור בהישגים לימודיים בשתי הקבוצות, אך השיפור היה
הערכת מיזם השיחה הטובה לעובדים סוציאליים ברשויות המקומיות
מחקר ההערכה בחן את האפקטיביות של מיזם "השיחה הטובה", שנועד להקנות לעובדים סוציאליים ברשויות המקומיות כלים לתקשורת מותאמת עם אנשים עם מוגבלות שכלית. במסגרת ההערכה השתתפו 21 עו"סים מ־13 רשויות, שצפו בסרטוני סימולציה, למדו את עקרונות השיחה המיטבית ותרגלו אותם בעבודתם במשך כחודש. הממצאים הראו תרומה ניכרת ללמידת העקרונות (90%), לשיפור השיח ולאינטראקציה עם מקבלי
הערכת מיזם: הנגשת סדנאות להעלאת מודעות לחשיבות הגילוי המוקדם של סרטן השד לנשים עם מש"ה והנמכה קוגניטיבית
הדו"ח מסכם את ממצאי הפיילוט של מיזם משותף לעמותת אחת מתשע, מינהל מוגבלויות במשרד הרווחה וקרן שלם, שנועד לבחון את התאמת סדנאות להעלאת מודעות לחשיבות הגילוי המוקדם של סרטן השד לנשים עם מוגבלות שכלית וקוגניטיבית. בפיילוט השתתפו חמש מסגרות (ארבע תעסוקתיות ומעון ממשלתי אחד), שלוש מנחות מטעם אחת מתשע וחמש רפרנטיות מהמסגרות. ההערכה בוצעה על
דוח ממצאי הערכת: מענק 'קשת'- לקבוצות הדרכה וקבוצות טיפוליות של בני משפחה המטפלים באנשים עם מוגבלות שכלית, פיזית, חושית והנמכה קוגניטיבית ברשויות המקומיות .
מענק "קשת", יוזמה משותפת של קרן שלם ומינהל מוגבלויות, נועד לתמוך במשפחות של אנשים עם מוגבלות באמצעות קבוצות הדרכה וטיפול ברשויות המקומיות. ההערכה, שהתבצעה בקרב מתכללים ומשתתפים, הצביעה על שביעות רצון גבוהה, תרומה רגשית ומעשית, והגעה לקהלים חדשים. המענק איפשר להסיר חסמים, להרחיב שירותים ולחזק קשרים עם הרשויות. המשתתפים דיווחו על חוויות משמעותיות ועניין בהמשך
ממצאי סקר בנושא: צורך בתוספת מענה רגשי לסל השירותים עבור פעוטות עם מוגבלות במעונות יום שיקומיים
סקר זה נערך בשיתוף מינהל מוגבלויות במשרד הרווחה והביטחון החברתי והמחלקה להתפתחות הילד ושיקומו במשרד הבריאות סקר זה מתמקד בצורך להרחבת השירות הפסיכו-סוציאלי במעונות יום שיקומיים לפעוטות עם מוגבלות בישראל (פעוטות עם מוגבלות גופנית, חושית ועל הרצף האוטיסטי). במסגרת הסקר נבחן הצורך בתוספת שעת טיפול פסיכולוגי שבועית מבחינת תרומתה לפעוטות, למשפחותיהם ולצוות המקצועי. המחקר מתבסס
ממצאי הערכת מיזם סדנאות אלימות מילולית
אלימות מילולית המופנית כלפי אנשים עם מוגבלות שכלית הינה תופעה שאינה מדוברת רבות. אולם למרבה הצער, אנשים עם מוגבלות שכלית פוגשים אלימות מילולית בסיטואציות רבות בחיי היום יום שלהם ויש חשיבות רבה להתייחס לסוגיה זו, ללמד אותם ואת המלווים אותם (הורים, משפחות, אנשי מקצוע) כיצד לזהות אירוע שיש בו אלימות מילולית וכיצד להתמודד איתו. לשם