×

נולדו לאתגר- הסתגלות וצמיחה אישית של בוגרים שגדלו עם הורה עם מוגבלות נפשית או שכלית

עבודת גמר זו לתואר שלישי (דוקטורט) נערכה בסיוע מלגה מקרן שלם. ההתקדמות בשיח ובחקיקה בתחום הזכויות עבור אנשים עם מוגבלות, הובילה רבים מהם לממש את זכותם בתחומי חיים רבים וביניהם הזכות להינשא וללדת ילדים. רוב המחקר עד כה התמקד בחוויית ההורות של אנשים עם מוגבלות, בעוד שהשלכות הורות זו על ילדיהם לאורך חייהם ונקודת המבט

חוויות האחאות לילד עם מוגבלות שכלית התפתחותית במשפחות עולים מברית המועצות לשעבר

גמר זו לתואר שני (תזה) נערכה בעבודת עזרה מלגה מקרן שלם. מחקר הנוכחי התבקש לחקור את חוויות האחאות לילד עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש"ה) בקרב משפחות עולים מברית המועצות לשעבר. מטרת מחקר הייתה זו לבחון את חוויית האחאות לילד עם מש"ה וכיצד החיים לצד האח או האחות עם מש"ה השליכה על מהלך. חייהם מנקודת מבט

תרומתה של תכנית התערבות המבוססת על "מעגל ההפנמה" להתמודדות עם אלימות מילולית ולשיפור איכות חייהם של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית המתגוררים במסגרות דיור חוץ ביתיות

מחקר זה נעשה בסיוע קרן שלם. אלימות מילולית מדווחת על ידי אנשים עם מש"ה כנחוות בתדירות גבוהה ומגורמים שונים (רייטר, קרני –וייזר, 2015). המחקר הנוכחי עוסק באלימות מילולית ואיכות חיים בקרב אנשים עם מש"ה. מתוך 99 משתתפי המחקר, 64 השתתפו בתכנית התערבות המבוססת על "מעגל ההפנמה" (Reiter, 2008), שמטרתה לסייע להם בהתמודדות עם האלימות המילולית

תדריך שמ"ש: שיקום משפחתי שלם עבור משפחות לילדים עם מוגבלות

תדריך זה מתאר את תכנית שמ”ש, כפי שפעלה בשלב הפיילוט בשלושה יישובים: אשקלון, ראש העין ובאקה אל גרביה, ומטרתו, לתת כלים וידע הדרושים ליישום התכנית בעתיד. התדריך מציג את הרקע ליוזמה, הרציונל שלה והעקרונות המרכזיים של התכנית. בהמשך מתוארת הפעילות של התכנית במרחב הרשות המקומית והרכיבים העיקריים שלה: המסלול הפרטני של הורים להורים, הרכיב  הקבוצתי,

סינגור עצמי בראי הספרות

במסגרת הסקירה מגוון נושאים מרכזיים בשדה של סנגור עצמי. הסקירה מביאה את קולותיהם של מסנגרים ויועצים בולטים בתחום בארה"ב. (מחוסר זמן לא נסקרו זירות אחרות). בכל תחום הובא מאמר אחד או שניים. רוב המאמרים אינם מובאים במלואם, אולם עיקריהם באים לידי ביטוי.  התחומים הנכללים בסקירה: המקורות של סנגור עצמי הגדרות של סנגור עצמי המשמעות של

התשמע קולי? שום דבר עלינו בלעדינו – מסיסמה למציאות עבור אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית

פיתוח זהות עצמית חדשה כאדם מעורב ובעל יכולות המסוגל להשמיע את קולו ולהשפיע על מציאות החיים וכן הבנת כוחה של קבוצת סינגור הם הבסיס עליו נשענת מלאכת השינוי החברתי. התנסויות בהשתתפות פעילה בפורומים ובוועדות המשפיעים על מדיניות כמו וועדות כנסת ומועצות ציבוריות מספקים מספקות לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית הזדמנויות להשתמש בידע ומיומנויות ומהווים מצע

הורים עם מוגבלות שכלית – סקירת ספרות והמלצות לפיתוח מדיניות

רקע: הסוגיה של הורות של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (להלן מ"שה) הינה מורכבת ובעלת רגישות חברתית. התפיסה החברתית הרווחת היא שאנשים עם מ"ש אינם כשירים להיות הורים, ולפיכך, יש נטייה להימנע מהתמודדות עם הנושא הן בשיח החברתי והן במסגרת תכניות הפיתוח של מדיניות רווחה. מטרה: לסקור את הידע העדכני שהתפרסם בתחום בארץ ובעולם.  שיטה: סקירת