המאמר עוסק במיקומם של אנשי מקצוע מתחום הנגישות האורבנית בשלבי התכנון והפיתוח וכן בעת האכיפה של התאמות נגישות במרחב העירוני. באמצעות השוואה בין ערים גדולות בארה"ב (ניו יורק, שיקגו, לוס אנג'לס וסן פרנסיסקו) ובין תל אביב-יפו, אנו מזהים שני מודלים מרכזיים: המודל המבוזר של פרופיזונליזציה ואכיפה (הקיים בערי ארה"ב) והמודל המרוכז של פרופסיונליזציה ואכיפה (הקיים
ארכיונים: מאגר ידע ומחקר
פריטי מידע רלבנטיים למודל ה- ICF ושירות מכוון אדם
המודל הביו-פסיכו-סוציאלי ICF ושירות מוכוון אדם (2020) מסמנים/אינדקטורים לשירות מוכוון אדם על פי מודל ה-ICF ובתכניות של מינהל המוגבלויות (2020) לקויות למידה בקרב בוגרים: יישום מודל הבריאות העולמי ה-ICF כמפתח להבנה של צורכי הפרט – מאמר עמדה(2014) הטמעת מודל ICF במערכת השיקום בישראל במלאת עשור לפרסומו – חקר השירות הפיזיותרפי (2012)
להזדקן עם מוגבלות תפקודית
מטרות המסמך : לבחון האם קיימים מאפיינים ייחודיים של תהליכי הזדקנות (בריאותיים, תפקודיים, פסיכו-סוציאליים) בקרב אנשים מזדקנים עם מוגבלויות. לבחון האם יש לאנשים מזדקנים עם מוגבלות צרכין מיוחדים השונים מאלה שיש לזקנים שעם הזדקנותם נהפכו למוגבלים בתפקודם לבחון אם קיימים הבדלים בין סוגי המוגבלות (מוגבלות פיזית, קוגנטיבית, סנסורית וכו') באשר למאפיינים של תהליכי הזדקנותם ולצורכיהם.
תוכניות חדשניות לטיפול בזקנים המוגבלים בתפקודם – סקירה ספרות
העלייה בגיל מלווה בעליה בשיעור הזקנים המוגבלים בתפקודם וזקוקים לעזרת הזולת עקב נכות פיזית, קוגניטיבית (תשושי נפש) או משולבת. הנתונים מצביעים על כך כי 16.7% מכלל הזקנים מוגבלים בתפקודם, ושיעור זה עולה באופן משמעותי עם העלייה בגיל. העלייה בגיל מביאה עמה גם ביקוש גובר לשירותים תומכים בבית ובקהילה, מה שמגדיל בהתמדה גם את ההוצאה הציבורית לטיפול ממושך ובכלל זה
להיות סטודנט באקדמיה – מילון מושגים בשפה פשוטה
תוכנית "להיות סטודנט" מאפשרת לאנשים עם מוגבלות כניסה הדרגתית ללימודים, בסביבה תומכת ובליווי מקצועי מקיף התכנית מיועדת לאנשים עם מוגבלות אשר מעוניינים להשתלב בלימודים במוסדות לימוד אקדמיים אך אינם עומדים בתנאי הקבלה ו/או זקוקים לתמיכה משמעותית בתקופת הסתגלותם ללימודם. במסגרת התכנית נעשית התאמה אישית של מסלול לימודים, החל מ"טעימה" של קורס אקדמי אחד, לבין השתתפות
קורונה בראי המוגבלות – ילדים ובני נוער עם מוגבלות והשירותים המטפלים בהם – התמודדות
תקופת הקורונה היא תקופה שייצרה ועדיין מייצרת התמודדות עבור היחיד והרבים, עבורנו. לרוב אנו מוצאים נחמה רבה בעובדה הפשוטה שלמעשה כולנו "באותה סירה". לעומת זאת, ילדים ובני נוער עם מוגבלויות לא תמיד מצליחים להבין את ההקשר, ולהם אין נחמה כזאת. הם נותרים עם הצורך להתמודד עם העובדה שהמציאות, כפי שהכירו אותה עד כה, אינה קיימת עוד. במקומה
"ליזום חוק שחובה לקבל חירש" נשים חירשות וכבדות שמיעה – בעולם העבודה בישראל
במפגש עם עולם העבודה ובהשתלבות בו נתונות נשים חירשות וכבדות שמיעה בהצטלבות ייחודית של שלוש קטגוריות זהּות: מעמד (עולם העבודה), מגדר (נשים) ומוגבלות חושית (חירשות וכבדות שמיעה). דרך עדויותיהן של נשים אלה, מועסקות וגמלאיות בעלות השכלה אקדמית, שהשתתפו במחקר איכותני נרטיבי, מתבהר אופי מפגשן עם עולם העבודה, מהחִ ברות לעולם זה וההסללה שעברו בנעוריהן, דרך ניסיונות
ארוחה זה לא רק אוכל – עקרונות לעיצוב סביבת האכילה לשם אכילה והאכלה מיטיביות
במסגרת מיזם "ארוחה היא לא רק אוכל" לקידום חווית האכילה וההאכלה בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ומעניקי השירות, הועברה הדרכה לצוותי שלושה מרכזי יום על התאמת סביבת האכילה, ווכללה קווים מנחים להסתכלות ארגונומית, תאור האתגרים בתחומי הישיבה, התקשורת והאכילה וסקירת פתרונות מעולם אביזרי העזר והטכנולוגיה המסייעת. המצגת נכתבה על ידי צוות מקצועות הבריאות של
סקירת ספרות – אימהוּת עם מוגבלות
הזכות להיות הורה היא זכות בסיסית וטבעית שכולנו לוקחים אותה כמובנת מאליה. אך לא כך הדבר אצל נשים עם מוגבלות. נשים עם מוגבלות פיזית, קוגניטיבית, נפשית וחושית נאלצות להתמודד לא רק עם קשיי המוגבלות עצמה אלא גם להאבק על זכותן הבסיסית להיות אימהוֹת. כנגזרת מכך הן נאלצות להתמודד גם עם אפליה, סטיגמה ודעות קדומות. וכך, בבואנו לדון ולהעמיק
היבטים חברתיים ותרבותיים באיכות חיי משפחה: חווית גידול ילד עם מוגבלות בקרב משפחות ערביות ויהודיות בישראל
מסמך זה הוא סיכום של מאמר שפורסם לאחרונה בכתב עת המתמחה בתחומי יישום ומחקר בנושא מוגבלות התפתחותית שכלית. מסמך זה אינו מתיימר להיות תרגום מילולי מלא של המאמר המקורי, ולכן לא פעם יש הפניה למחקר המקורי לקבלת מידע מורחב ומפורט יותר. להלן ההפניה : Roth, D., & Brown, I. (2017) Social and Cultural Considerations in