העלייה בגיל מלווה בעליה בשיעור הזקנים המוגבלים בתפקודם וזקוקים לעזרת הזולת עקב נכות פיזית, קוגניטיבית (תשושי נפש) או משולבת. הנתונים מצביעים על כך כי 16.7% מכלל הזקנים מוגבלים בתפקודם, ושיעור זה עולה באופן משמעותי עם העלייה בגיל. העלייה בגיל מביאה עמה גם ביקוש גובר לשירותים תומכים בבית ובקהילה, מה שמגדיל בהתמדה גם את ההוצאה הציבורית לטיפול ממושך ובכלל זה
ארכיונים: מאגר ידע ומחקר
להיות סטודנט באקדמיה – מילון מושגים בשפה פשוטה
תוכנית "להיות סטודנט" מאפשרת לאנשים עם מוגבלות כניסה הדרגתית ללימודים, בסביבה תומכת ובליווי מקצועי מקיף התכנית מיועדת לאנשים עם מוגבלות אשר מעוניינים להשתלב בלימודים במוסדות לימוד אקדמיים אך אינם עומדים בתנאי הקבלה ו/או זקוקים לתמיכה משמעותית בתקופת הסתגלותם ללימודם. במסגרת התכנית נעשית התאמה אישית של מסלול לימודים, החל מ"טעימה" של קורס אקדמי אחד, לבין השתתפות
קורונה בראי המוגבלות – ילדים ובני נוער עם מוגבלות והשירותים המטפלים בהם – התמודדות
תקופת הקורונה היא תקופה שייצרה ועדיין מייצרת התמודדות עבור היחיד והרבים, עבורנו. לרוב אנו מוצאים נחמה רבה בעובדה הפשוטה שלמעשה כולנו "באותה סירה". לעומת זאת, ילדים ובני נוער עם מוגבלויות לא תמיד מצליחים להבין את ההקשר, ולהם אין נחמה כזאת. הם נותרים עם הצורך להתמודד עם העובדה שהמציאות, כפי שהכירו אותה עד כה, אינה קיימת עוד. במקומה
"ליזום חוק שחובה לקבל חירש" נשים חירשות וכבדות שמיעה – בעולם העבודה בישראל
במפגש עם עולם העבודה ובהשתלבות בו נתונות נשים חירשות וכבדות שמיעה בהצטלבות ייחודית של שלוש קטגוריות זהּות: מעמד (עולם העבודה), מגדר (נשים) ומוגבלות חושית (חירשות וכבדות שמיעה). דרך עדויותיהן של נשים אלה, מועסקות וגמלאיות בעלות השכלה אקדמית, שהשתתפו במחקר איכותני נרטיבי, מתבהר אופי מפגשן עם עולם העבודה, מהחִ ברות לעולם זה וההסללה שעברו בנעוריהן, דרך ניסיונות
ארוחה זה לא רק אוכל – עקרונות לעיצוב סביבת האכילה לשם אכילה והאכלה מיטיביות
במסגרת מיזם "ארוחה היא לא רק אוכל" לקידום חווית האכילה וההאכלה בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ומעניקי השירות, הועברה הדרכה לצוותי שלושה מרכזי יום על התאמת סביבת האכילה, ווכללה קווים מנחים להסתכלות ארגונומית, תאור האתגרים בתחומי הישיבה, התקשורת והאכילה וסקירת פתרונות מעולם אביזרי העזר והטכנולוגיה המסייעת. המצגת נכתבה על ידי צוות מקצועות הבריאות של
סקירת ספרות – אימהוּת עם מוגבלות
הזכות להיות הורה היא זכות בסיסית וטבעית שכולנו לוקחים אותה כמובנת מאליה. אך לא כך הדבר אצל נשים עם מוגבלות. נשים עם מוגבלות פיזית, קוגניטיבית, נפשית וחושית נאלצות להתמודד לא רק עם קשיי המוגבלות עצמה אלא גם להאבק על זכותן הבסיסית להיות אימהוֹת. כנגזרת מכך הן נאלצות להתמודד גם עם אפליה, סטיגמה ודעות קדומות. וכך, בבואנו לדון ולהעמיק
היבטים חברתיים ותרבותיים באיכות חיי משפחה: חווית גידול ילד עם מוגבלות בקרב משפחות ערביות ויהודיות בישראל
מסמך זה הוא סיכום של מאמר שפורסם לאחרונה בכתב עת המתמחה בתחומי יישום ומחקר בנושא מוגבלות התפתחותית שכלית. מסמך זה אינו מתיימר להיות תרגום מילולי מלא של המאמר המקורי, ולכן לא פעם יש הפניה למחקר המקורי לקבלת מידע מורחב ומפורט יותר. להלן ההפניה : Roth, D., & Brown, I. (2017) Social and Cultural Considerations in
שאלון בנושא שביעות רצון במרכז יום באלווין
השנה, לראשנה, גם מקבלי השירות במרכז היום ענו על סקר שביעות רצון באמצעות שאלון מונגש. הסקר הועבר בתיווך איש צוות, שאינו איש הצוות הישיר, על מנת למנוע הטיה בתשובות. משתפים אתכם בכלי המחקר. לשאלון בפישוט לשוני מדריך לתיווך השאלון
הכמיהה לנראות- נקודת המפגש של הפוטותרפיה עם חוות האחאות במשפחות בהן ילד עם מוגבלות
מוטיב הנראות מרכזי מאוד בתהליכי הצילום והטיפול ומתכתב באופן מעניין עם חווית הנראות בקרב אחים במשפחות שבהן ילד עם מוגבלות. בעבודה סמינריונית זו מציגה הכותבת את עומק המשמעויות וההשלכות שיש לכמיהה לנראות ובוחנת את יעילות הפוטותרפיה בעבודה עם אחים לילדים עם מוגבלות. הנחת המוצא של הכותבת מתייחסת לפוטותרפיה כאמצעי התערבות בעל כוח מחולל שינוי בעבודה
סבות מיוחדת- צרכים ומענים
סבים וסבתות מהווים מקור תמיכה ייחודי במשפחות לילדים עם מוגבלות ולכן חשוב להבין את צרכיהם, להתאים להם מענים ולהעמיק את ההבנה בהתייחס למערכת היחסים שלהם עם המשפחה הגרעינית בה גדל הילד עם המוגבלות. מטרת המאמר היא למקד את האתגרים והצרכים הייחודיים של סבים לנכדים עם מוגבלות, לסקור דוגמאות לדרכי התערבות ותמיכה המוצעים עבורם בארץ ובעולם