×

אתיקון דיגיטלי

אתיקון דיגיטלי
סוגיות, עקרונות ומודעות אתית במחקר בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית
תפיסה ארגונית רב מימדית

סביבת למידה מבוססת מחקר

האתיקון הדיגיטלי מבוסס על המחקר – אתיקה מחקרית: לקראת פיתוח עקרונות מקצועיים וקווים מנחים לעריכת מחקרים בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית>>, אונ' בר אילן, 2023

חוקרת ראשית : פרופ' אורלי שפירא-לשצ'ינסקי

רכזת המחקר: ד"ר תהילה רפטר-עוזרי

עוזרי המחקר: מרים הרץ, יפעת שלום, תומר פירס

יעוץ משפטי עבור האירועים בלומדה : פרופ' ישראל גילת

ייעוץ וליווי טכנו-פדגוגי : שרון גנות

עריכה לשונית : אסנת יחזקאל-להט

במסגרת התוכנית למנהיגות וניהול מערכות חינוך, הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת בר-אילן, 2022

המחקר במימון קרן שלם

אודות האתיקון הדיגיטלי

מטרת האתיקון הדיגיטלי היא לחשוף את אנשי המקצוע המעורבים במחקר בקרב אוכלוסייה זו לסוגיות אתיות וערכים אתיים מובילים בעת ההכנה לקראת המחקר, קבלת אישור לביצועו על ידי הגורמים הרלבנטיים  וביצועו בפועל.

תפיסת הלמידה של האתיקון הינה תפיסה ארגונית רב מימדית הגורסת כי על החוקרים להכיר את כל קבוצות העניין הללו, את הסוגיות האתיות בהן הם נתקלים בעת דילמות, ומהם העקרונות האתיים המנחים אותם בעת קבלת ההחלטות.

האתיקון  מציג סוגיות אתיות שעלו מתוך המחקר, מעלה דילמות סביב כל סוגיה ומציע עקרונות אתיים לפתרון הדילמות.

  • האתיקון פונה לגברים ולנשים כאחד, לשם הפשטות והנוחות הוא מנוסח רק בלשון זכר.
  • העקרונות האתיים המוצגים באתיקון אינם מחליפים את הנחיות הגופים הממשלתיים הנותנים את האישורים לביצוע המחקרים במסגרותיהם. ראו ההפניות במסמך המצורף>>

חברי וועדת היגוי המלווה

  • שרון גנות, מנהלת ידע ומחקר, קרן שלם
  • פרופ' ניצה דוידוביץ', ראש תחום קידום ההוראה והערכה אקדמית. ראש החוג לחינוך והכשרת מורים, אוניברסיטת אריאל בשומרון
  • נעמה שביט, מנהלת תחום  פיתוח ידע והכשרת כוח אדם, השרות להערכה והכרה, אגף להערכה, הכרה ותכניות, מינהל מוגבלויות, משרד הרווחה והביטחון החברתי
  • ד"ר אסי אהרונוב, מנהל אגף א (מחקר), האגף למחקר, תכנון והכשרה, משרד הרווחה וביטחון החברתי
  • יעל שדלובסקי-פרס, מרפאה בעיסוק ראשית, מערך שירותי הבריאות, משרד הרווחה והביטחון החברתי