מורים, בוגרי מדעי החברה, קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק בואו ללמוד תואר שני בחינוך מיוחד - רב גוניות קוגנטיבית (מוגבלות שכלית) כולל תלמידים ובוגרים ברמה גבולית ו/או עם נכות פיזית/ לקות חושית/ תקשורתית עם מוגבלות שכלית בבתי ספר רגילים או חנ"מ. לפרטים נוספים
הספר מיועד למשפחות לילדים עם מוגבלות שכלית, אנשי מקצוע בתחום ההוראה, והטיפול והשיקום, חוקרים ומעצבי מדיניות. הוא מציג תיאוריות ומחקרים חדשניים ופורצי דרך על תקופת הגיל המבוגר בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית המצביעים על כך שהפוטנציאל הגלום בקרב בוגרים עם מוגבלות שכלית, גבוה מזה הניצפה בפועל וכי מחויבותנו כחברה לפעול למיצוי פוטנציאל זה. ייחודו של הספר הוא בכך שלצד התאוריות והמחקרים הוא מציג סידרה של תכניות התערבות לכל שכבות ...
מחקר זה נעשה בסיוע קרן שלם. בעוד שבחברה הרגילה נישואים נתפסים כחלק מ'נורמליזציה' ורווקות מתפרשת כ'חסר', באוכלוסיה בעלת מוגבלות שכלית קיים היפוך ביחס החברתי לתופעת הנישואים/רווקות. העמדה הרווחת היא שאלה מבין בעלי המוגבלות השכלית הבאים בברית הנישואים הינם בעלי יכולות גבוהות, שאינן משקפות את יכולותיהם של מרבית המבוגרים בעלי המוגבלות השכלית. לפיכך, הישארותם של מבוגרים בעלי מוגבלות שכלית לבד ללא בני זוג נתפסה עד כה כנורמטיבית לאוכלוסיה זו. המחקר ...
מחקר זה נעשה בסיוע קרן שלם. מטרות המחקר היו לבדוק האם יש קשר בין עמדות ההורים כלפי זוגיות ונישואין של יקיריהם לבין הסטטוס בו הם נמצאים, ובדיקת הסיבות לתופעת היחידאות של בוגרים בעלי מוגבלות שכלית, מזווית הראייה של הוריהם. במחקר השתתפו 38 נבדקים, משתי קבוצות: הורים לבעלי קשר זוגי והורים וליחידאים. משתתפי המחקר נבדקו במתודה כמותית: העברת שאלוני עמדות כלפי זוגיות, נישואין ומשפחה בקרב ההורים, ובנוסף במתודה איכותנית: ראיונות חצי ...
מטרת המחקר הייתה לבחון את ההשפעה של השתתפות בפעילויות פנאי קוגניטיביות על ביצוע במדדים קריסטליים ופלואידיים בקרב מבוגרים בעלי מש"ה. במחקר השתתפו 32 מבוגרים בעלי מש"ה קלה ובינונית, עם ובלי ת"ד (גיל כרונולוגי=25-55). המשתתפים דירגו את תדירות השתתפותם בפעילויות פחות קוגניטיבית (כספורט, אומנות, וריקוד), ובפעילויות עם גירוי קוגניטיבי גבוה (כמשחק קלפים, פאזלים, קריאה, שימוש במכשירים טכנולוגיים, והשתתפות בקורסים אקדמיים באוניברסיטה), בסולם של 1-5 (1 – פעם בחודש ו-5 – פעם ...
מגזין ההתמחות לתואר שני בהתמחות מוגבלות שכלית המגמה לחינוך מיוחד, ביה"ס לחינוך, אוניברסיטת בר אילן – יצא לאור. התמחות בתואר שני במוגבלות שכלית (להלן מ"ש) הוקמה לפני 4 שנים במסגרת המגמה לחינוך מיוחד בביה"ס לחינוך, ב"בר אילן". הפעילות האקדמית והמחקרית של ההתמחות פועלים גם בחסות הקתדרא לקידום וחקר כושר ההשתנות ע"ש מצ'אדו ומפברואר 2015 גם בחסות מרכז "בייקר" לחקר וקידום פעוטות וילדים בעלי קשיים קוגניטיביים. המגזין משקף את העשייה האקדמית ...