Sometimes I am ashamed of telling the children that I don’t understand : The experiences of mothers with an intellectual disability מטרת המחקר הייתה לתת ביטוי לחוויות הסובייקטיביות של אימהות עם מוגבלות שכלית מהחברה היהודית תוך מיקוד בהתפתחותן האישית ולאור גישות מעצימות. רואיינו 11 נשים יהודיות המאובחנות עם מוגבלות שכלית או אינטליגנציה גבולית, המתגוררות בקהילה ומגדלות את ילדיהן. ניתוח תוכן תמתי של תמלילי הראיונות העלה שלוש תמות מרכזיות: (1) תפיסת ...
הספר "מוגבלות שכלית התפתחותית :תיאוריה, מחקר והשלכות יישומיות" הוא ספר רחב היקף. הוא כולל תשעה חלקים, הנפרשים על פני 31 פרקים, פרי עטם של מיטב החוקרים ואנשי המקצוע בתחום המוגבלות השכלית ההתפתחותית בישראל. מדובר בספר יחיד מסוגו בתחום, המאגד תחת קורת גג אחת מנעד רחב של מחקרים, סקירות ותאוריות יישומיות ומתבסס על מידע מישראל וממגמות בין-לאומיות. הספר מציג תיאורי מקרה וסיפורי חיים לצד ממצאים אמפיריים עדכניים ממחקרים, ובפן היישומי מוצגות ...
The effect of medical/therapeutic clowns on the playfulness of children with intellectual disabilities משחק הוא מרכיב חיוני בהתפתחות הילדים. לצד המוגבלות הקוגנטיבית, לילדים עם מוגבלות שכלית קיים קושי במשחק וזאת בעקבות לקויות ריגשיות וחברתיות. מחקר זה בחן את ההשפעות של התערבות ליצנות רפואית/טיפולית על משחקיותם של ילדים עם מוגבלות שכלית. שיטה: שני ליצנים רפואיים הובילו התערבות במשחק במסגרת כיתת גן עם סך של 52 ילדים עם מוגבלות שכלית. השווינו לפני ...
Relationship Aspects of Mothers and their Adolescents with Intellectual Disability as expressed through the Joint Painting Procedure איכות האינטרקציה בין הורים למתבגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש"ה) משחק תפקיד משמעותי בהתפתחות המתבגרים. היכולת להעריך אינטראקציה זאת איננה פשוטה, בעיקר בגלל המוגבלות בדיווח המילולי של המתבגרים. המחקר הנוכחי מציג שימוש בתהליך הציור משותף (The joint painting procedure, Gavron, 2013) , כדרך ללמוד לעומק על היבטים אימפליסיטיים (מובלעים) ואקספליסיטיים (מובעים) של היחסים ...
‘I Am Not The Doctor For You’: Physicians’ Attitudes About Caring For People With Disabilities אנשים עם מוגבלות מתמודדים עם מחסומים כאשר הם פונים לקבל שירותי בריאות שונים. באמצעות ניתוח איכותי של שלוש קבוצות מיקוד של רופאים, זוהו מחסומים פיזיים, תקשורתיים, ידע, וגישה לטיפול באנשים עם מוגבלות. רופאים דיווחו שהם היו מופתעים מהדרישות של העיסוק ברפואה בהקשר של הדרישות של חוק האמריקני עבור אנשים עם מוגבלויות משנת 1990 באופן ספציפי; ...
טרם התפרצות הנגיף בישראל, ועם ההבנה כי קיים פוטנציאל התפרצות גבוה בארץ, נעשתה למידה והתארגנות לקראת צמצום התפשטות הנגיף במסגרות המינהל. עם התפשטות נגיף הקורונה פעל המשרד לעדכון מדיניות באמצעות הפצת חוזרי מנכ"ל המבהירים את מדיניות המשרד בכל האמור בביצוע ובישום של הוראות משרד הבריאות. נוסף על כך, מינהל המוגבלויות הפיץ הנחיות משלימות שהתאימו את ישומן לצרכים הייחודיים של אנשים עם מוגבלות. המינהל עדכן והתאים את הנחיותיו ואת הצעדים שיש ...
האמרה "אף אחד לא נשאר מאחור" שגורה בפעילות הבינלאומית לקידום שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. אמרה זו מדגישה את הצורך ליצור סביבה נגישה, מכילה ושוויונית לאנשים עם מוגבלות שבה ישתתפו באופן מלא בכל תחומי החיים. בצד החזון שמציבה האמרה, היא משקפת את המציאות הקשה שבה במדינות רבות בעולם, בשגרה כבחירום, אנשים עם מוגבלות אכן נשארים, לא אחת, מאחור וזאת כתוצאה מחסמים שונים, מדיניות מפלה, היעדר הקצאת משאבים מספקים ועוד. משבר ...
בהקשר של התפרצות הקורונה בארץ והמגבלות שהוטלו על הדיירים עם מוגבלות בדיור חוץ־ביתי, לרבות מגבלות על השתתפותם החברתית ומניעת מפגשים עם אנשים מחוץ לצוות של מסגרת הדיור, חשוב היה להבין את ההשלכות של מצב זה על האופן שבו בני משפחה תיקשרו עם קרוביהם )הדיירים( ותמכו בהם בתקופה זו. המחקר הנוכחי נערך במהלך הגל הראשון של התפרצות הקורונה בארץ )אפריל־מאי 2020 ( מתוך רצון ללמוד כיצד המשפחות תיקשרו ותמכו באופן בלתי־פורמלי ...
המחקר נתן קול ליחידה משפחתית שבה הורים בגיל זקנה מטפלים לאורך שנים רבות בבן/בת המתמודדים עם נכות נפשית, הביא את קולם של ההורים ושל אחיו ואחיותיו של המתמודד, וחשף את החוויה של היחידה המשפחתית. המחקר מעלה למודעות את הנזקקות של ההורים בגיל זקנה להתערבויות מקצועיות המותאמות לשינויים הקשורים לגיל ולהשלכות של שינויים אלה על יכולתם להמשיך ולשאת בנטל הטיפול. כמו כן, המחקר הביא את החששות של אחיו ואחיותיו של המתמודד/ת ...
מטרת המחקר הנוכחי היא לחשוף את חוויותיהם של אנשי החינוך – מורים, מורות, גננים וגננות – במסגרות של תלמידים עם מוגבלויות מרובות, אל מול האתגרים של ההוראה מרחוק והיתרונות הגלומים בה, ואת הצרכים שלהם ושל תלמידיהם שעליהם יש לענות כדי לאפשר הוראה מיטבית מרחוק בזמני סגר או בידוד. במחקר השתתפו 93 אנשי חינוך, העובדים במסגרות של תלמידים עם מוגבלויות מרובות, אשר לימדו בשני הסגרים הראשונים בזמן מגפת הקורונה. קרי, לימדו ...