פרוייקט "עוצמות" המתקיים בבית הספר לחינוך באוניברסיטת בר אילן הוא אחד מחמשת הזוכים (והזוכה הישראלי היחידי) בפרס השנתי השלישי הניתן עי קרן משפחת "רודרמן" לגופים המשלבים אנשים בעלי צרכים מיוחדים בקהילה, כך הודיעה היום קרן רודרמן. הפרס ניתן לארגונים ברחבי העולם שפיתחו יוזמות ותכניות חדשניות ומספקים שירותים לקידום ושילוב מלא של אשים בעלי צרכים מיוחדים בקהילה היהודית. פרוייקט "עוצמות" הוא חלק מתכנית ההתמחות לתואר שני ב"מוגבלות שכלית" בבית הספר לחינוך ...
עבודת גמר זו לתואר שלישי (דוקטורט) נערכה בסיוע מלגה מקרן שלם. מן השדה עולה כי קיימת מנהיגות בלתי פורמלית בקרב בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית (מש"ה). מטרת המחקר, היתה לבדוק את תופעת המנהיגות בקרב מתבגרים ומבוגרים בעלי מש"ה. נבדק מהן היכולות והתכונות בתחום הקוגניטיבי, האישיותי-רגשי והחברתי המייחדות מנהיגים בעלי מש"ה בהשוואה למונהגים בעלי מש"ה, שאינם בעלי כושר מנהיגות. נמצא כי קיימת מודעות קוגניטיבית למגבלה בקרב אנשים בעלי מש"ה. כי המנהיגים בעלי ...
היחידה ללימודי המשך, בבית הספר לעבודה סוציאלית בבר אילן פותחת תוכנית הכשרה לטיפול מיני באנשים עם נכויות, לקויות וחולי כרוני. מטרות התכנית : להכשיר אנשי טיפול ושיקום בטיפול מיני עם אנשים עם נכויות פיזיות, קוגנטיביות, חושיות, חברתיות ונפשיות ועם חולי כרוני; להקנות ידע מקיף בתחום המיניות, הנכות ובמצבי חולי שונים; לפתח את היכולת האישית של הסטודנט לטפל בקשיים בתחום האינטימי והמיני ברמת הפרט והזוג. לפרטים נוספים, לחץ כאן. מצ"ב הזמנה למפגש ...
עבודת גמר זו לתואר שלישי (דוקטורט) נערכה בסיוע מלגה מקרן שלם. אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש"ה) נמצאים בסיכון גבוה יותר לחוות ניצול ואלימות בהשוואה לאוכלוסייה ללא מוגבלות. המחקר בוחן את הגורמים המנבאים את הכוונה לאתר אלימות כלפי אנשים עם מוגבלויות ולדווח אודותיה לרשויות המתאימות, בקרב עוס"ים העוסקים במתן טיפול לאנשים עם מש"ה. 278 עוס"ים המועסקים במגזר הציבורי השתתפו במחקר. שלושת מרכיבי התפיסות שהוכנסו למודל המחקר: עמדות, נורמות סובייקטיביות ותפיסת ...
התחקיר המעמיק של מקרי כשל או הצלחה מהווה אחד הכלים רבי העוצמה של הארגון הלומד. התחקיר הינו גם דרישה מנדטורית הנגזרת מקיום מערכת איכות פורמאלית ממשפחת ה-iso 9001. ארגונים המטפלים באנשים עם צרכים מיוחדים מונחים "לפתוח אירוע חריג" ללמוד אותו ולהציע פעולה מתקנת למניעת הישנותו. ארגונים היודעים לטפל במקרי הכשל המתרחשים בשגרת העשייה שלהם באמצעות פעולות מתקנות ומונעות –מקטינות בעליל את תופעת עלות האי איכות "מפעל הזבל" העצמי שלהם. מקבץ ...
תפיסת ה-TOTAL QUALITY MANAGEMENT" T.Q.M" תורגמה ומיושמת בארץ תחת ההגדרה "ניהול כולל לאיכות". למרות שהתפיסה נבנתה במקור אל מול ארגונים יצרניים זוהתה ישימות העקרונות ה"צרובים" בה כעקרונות אוניברסאליים המתאימים מאד גם לארגונים נותני שירות. מאמר זה מספק זווית ראיה נדירה בה נבחנת פיזיביליות העקרונות גם בארגונים המטפלים באנשים עם צרכים מיוחדים. יישום התפיסה של הניהול הכולל לאיכות ממומש באופן יישומי ע"י תהליך התעדת הארגון המטפל באוכלוסייה זו לתקן ISO9001. ד"ר ...
מחקר זה נערך בסיוע מענק מקרן שלם. קידום רווחתם הרגשית והפיזית של תלמידים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית היא בעלת חשיבות רבה. הן לתלמידים עצמם והן למערכת החינוך ולמערכות התומכות הסובבות אותם. במחקר הנוכחי נבחנו שיעורי האלימות בבית הספר, ונכונות תלמידים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית קלה-בינונית הלומדים בבתי הספר של החינוך המיוחד לפנות לעזרה. מממצאי המחקר עולה כי שיעור התלמידים שנפלו קורבן לאלימות הוא גבוה מאוד וכי למעלה ממחצית מכלל מי ...
עבודת גמר זו לתואר שני (תזה) נערכה בסיוע מלגה מקרן שלם. נכות אינטלקטואלית מוגדרת כנכות המתאפיינת במגבלות משמעותיות בתפקוד השכלי, במיומנויות התפיסתיות, החברתיות, ובכישורים המעשיים (האגודה האמריקאית לפיגור שכלי, 2002). נוכחות בן או בת עם נכות אינטלקטואלית עשויה לזמן למשפחה הגרעינית ולמשפחה המורחבת, קשיים פיסיים, לחצים רגשיים, חברתיים וכלכליים, וכן שינוי במערך התפקודים במשפחה. יחד עם זאת, קיימים גם דווחים על הסתגלות ואף צמיחה נוכח ההתמודדות זו. עניינו של המחקר ...
עבודת גמר זו לתואר שני (תזה) נערכה בסיוע מלגה מקרן שלם. מטרתו של המחקר היתה לבדוק את תהליכי הזיכרון הדקלרטיבי והפרוצדורלי בקרב חניכים עם מוגבלות שכלית בעלי אטיולוגיות שונות, בהשוואה לבעלי התפתחות תקינה בעלי רמה קוגניטיבית זהה. ייחודו של המחקר הנוכחי מתבטא בנקודות הבאות: בדיקת שני סוגי הזיכרון לטווח הארוך (LTM) בקרב בעלי תסמונת ה-X השביר. בתחום הדקלרטיבי נבדק זיכרון מילולי וחזותי, ובתחום הפרוצדורלי הוא בודק מטלה קוגניטיבית ותפיסתית. מתוצאות ...
עבודת גמר זו לתואר שני (תזה) נערכה בסיוע מלגה מקרן שלם. עבודה זו תתמקד בבחינה של תרומת משתנים ברמת הפרט והקהילה, להסבר הבדלים בהסתגלותם החברתית- רגשית של ילדים עם צרכים מיוחדים, המשתתפים בקבוצת צמי"ד, תכנית ייחודית אשר מכוונת לשילוב ילדים ומתבגרים עם צרכים מיוחדים ב"תנועת הצופים" באמצעות פעילות צופית מותאמת. ממצאי המחקר הראו שלאחר שנה של פעילות בקבוצת צמי"ד, ניכר שיפור בכל מאפייני ההסתגלות החברתית-רגשית של הילדים, שכן רמת הבדידות, ...