המאמר סוקר את פעילותה של עמותת לטם כדי לאפשר לילדים עם צרכים מיוחדים ללמוד ולחוות את הטבע. מדובר בקשת רחבה של עשייה: טיולים, חוגים, סדנאות. פן נוסף הוא ייזום והשתתפות בפרויקטים של הנגשת אתרי טבע ומורשת, וחשוב מכל - הפעלה של שיטות ודרכי הדרכה המנגישות את התכנים לילדים ולבוגרים עם צרכים שונים. המאמר פורסם לראשונה בכתב העת "עניין של גישה", גיליון 16, 2013.
תיאור וניתוח של חשיבותו של מידע נגיש - מקיף, מעודכן, מובן - להורים לילדים עם צרכים מיוחדים בשלבים שונים במהלך החיים ושל החסמים המונעים קבלה והכלה של מידע כזה. נגישות המידע מנותחת באמצעות שלושה משתנים מרכזיים: המסר (התוכן), הצופן (השפה) והערוץ (אופן מסירת המידע והנכונות למסור ולהפיץ אותו). נבדקת גם הבעייתיות שבמסירה והפצה של ידע ומידע רבים מדי. המאמר פורסם לראשונה בכתב העת "עניין של גישה", גיליון 16, 2013.
המחקר המוצג במאמר זה, מבקש לבחון אם וכיצד השפיע חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות- התשנ"ח 1998, על פסיקתם של בתי המשפט בתחום ההפליה בתעסוקה. באופן ספציפי יותר הוא מבקש לבחון האם התפתחה בתחום התעסוקה דוקטרינה המשקפת את העקרונות שאותם ביקשו מנסחי החקיקה לקדם, וכן אם חל שינוי בשיח המשפטי בתחום התעסוקה המשקף תפיסה ביקורתית של מוגבלות ונכות. המאמר מבקש להציג את הגישה הביקורתית למוגבלות ומשפט (disability legal studies) ואת ...
הסרט ‘אניטה' הוקרן במסגרת פסטיבל שק"ל ‘יוצרים מציאות 2010 '. לקראת הפסטיבל נעשה ניסיון ראשון מסוגו להפוך סרט זה לנגיש ובר–הבנה ע"י צופים עם קשיים קוגניטיביים. המחבר מתאר את תהליך בחירת הסרט, כמקרה מבחן של הנגשה קוגניטיבית, שיטת העבודה שאומצה והמסקנות לגבי ההמשך. המאמר פורסם לראשונה בכתב העת "עניין של גישה", גיליון 13, 2011.
בשנים האחרונות, המודעות החברתית והחוקתית בתחום הנגישות עלתה בחברה הישראלית, עד כדי כך שכל ילד יודע ומבין את מהותה של הרמפה ואת הסמל של אדם הישוב על כיסא הגלגלים. אך מה קורה כשהרמפה אינה הפתרון, וכשהאדם אינו בעל מוגבלות פיזית אלא בעל מוגבלות אחרת?! האם אנחנו כחברה, כנותני שירות, כאנשי מקצוע, יודעים להעניק מענה נגישותי הולם גם לאנשים עם מוגבלות פסיכיאטרית?! האם אנו יודעים להגדיר מהי הרמפה עבור אדם המתמודד ...
בבסיס תפיסתו של קרל מרקס עומדת ההנחה הפילוסופית שאת האדם ניתן לאפיין כישות אנושית יוצרת - האדם היוצר. הנחה זו שימשה את מרקס על מנת להציג תורה בה האדם נעשה מנוכר ליצירתו ומכאן מתחיל המשבר הקיומי המלווה בתודעה כוזבת. למרות שרבים, לאורך ההיסטוריה האינטלקטואלית המערבית, קראו תיגר על תורתו של מרקס, ההנחה כי האדם הוא יצור יוצר נשמרה והיא עומדת ביסוד התפיסה המודרנית של מיהו אדם. הצבת היצירה בבסיס אנושיותו ...
במאמר זה אבקש להציג את התפיסות והעקרונות המנחים את עבודת המטה לשילוב אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה שבמשרד התמ"ת, תוך פירוט עיקר הכלים והתוכניות שמפעיל המטה לעידוד השתלבותם של אנשים עם מוגבלות בתעסוקה. תחילה יוצג הרקע להקמת המטה באמצעות מענה על מבחר שאלות הכרחיות המתייחסות לאנשים עם מוגבלות בישראל ותוך התייחסות למאפיינים הסוציו–דמוגרפיים והתעסוקתיים של אוכלוסיה זו. לאחר שנדון בשיעורי התעסוקה הנמוכים, נציג אומדן של אובדן פוטנציאל התעסוקה של אנשים ...
יכולתן של נשים לתפקד בתחומים שמיוחסים בדרך כלל לתפקודי יום–יום ייחודיים למגדר - היגיינה אישית, טיפול בילדים: הנקה, החתלה, יכולת לשחק עמם, וכדומה - תורמת לבריאותן הנפשית הפיזית ומאפשרת להן להשתתף בחיי החברה ובפעילות המשפחתית. אחת הנשים בספרה של Rogers תיארה זאת: Having a baby made me less handicapped because I was able to fulfill one of the female roles in society and I was really rewarded for it. נשים ...
רפואת השיניים לאוכלוסייה עם צרכים מיוחדים אינה שונה מזו של האוכלוסייה הרגילה ואולם הנגשתה לאוכלוסייה זו מחייבת הכשרה, היערכות, מבנה וצורת הפעלה מיוחדים ומותאמים. הנגישות הפיזית כוללת אפשרויות גישה למרפאת השיניים לאוכלוסיות מיוחדות כגון: מעליות, רמפות, משקופים רחבים לצורך מעבר כיסאות גלגלים, מנופים להעברת המטופלים לכיסא הטיפול, שירותים עם מסעדים ותמיכות וכן עמדות טיפול המתאימות למוגבלי תנועה ויציבות. הנגשת הטיפול לאוכלוסיות מוגבלות חייבת לכלול גם התאמות מיוחדות כגון: תאורה מרגיעה, ...
מחקר זה נוהל כדי לתאר את הידע והעמדות של אחיות ביחס לבדיקות סינון וקידום בריאות של אנשים עם מגבלות התפתחותיות. קידום בריאות הוא חלק חשוב במניעת מחלות ובשמירה על הבריאות, אולם הנתונים מראים שאנשים עם מוגבלויות התפתחותיות מחמיצים בדיקות סינון קריטיות כמו קולונסקופיה, ממוגרמות והליכים אבחוניים מומלצים אחרים. נבנה שאלון סקר לבדיקת הידע והעמדות של אחיות לגבי בדיקות סינון וקידום בריאות של אנשים עם מגבלות התפתחותיות והוא נשלח ל–200 אחיות ...