×

מועצות אזוריות פנאי ללא קירות – אסופת מודלים של פרוייקטים

השתלבות פעילה בקהילה של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית משפרת את איכות חייהם ותורמת למיצובם בקהילה ובחברה. אולם, השתתפותם בחיי הקהילה נמוכה משמעותית ביחס לאנשים ללא מוגבלות ומושפעת בין השאר מגורמים סביבתיים וחברתיים. מחקרים מראים כי השילוב והקשר עמם משמעותי בהקשר של העמדות כלפיהם.
המבנה הדו רובדי של המועצות האזוריות, הפיזור הגאוגרפי, אופי ההתיישבות, רמות התפקוד השונות, טווח הגילאים הגדול, והפיזור הגיאוגרפי, מהווה אתגר המחייב חשיבה אחרת, למידה וגיבוש פתרונות יצירתיים ומגוונים . להתמודדות עם האתגר חברו – אגף קהילה במנהל מוגבלויות במשרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים, מרכז המועצות האזוריות וקרן שלם.
בשנת 2017 גובש קול קורא משותף להגשת תכניות למיזם משתלבים ופעילים במועצות האזוריות שהופץ לראשי המועצות, מנכ”לים ומנהלי מחלקות הרווחה במוא”ז, במטרה לפתח פרויקטים חברתיים לאנשים עם מש”ה, עם מוגבלויות (רב נכותי) בליווי מקצועי וסיוע כספי של הקרן. מטרת המיזם הייתה לפתח מודלים מותאמים של פנאי, לעודד ולתמוך במיזמים חברתיים ייחודיים המאפשרים אורח חיים פעיל של אנשים עם מש”ה ומוגבלויות החיים בבית המשפחה ומקדמים את השתלבותם במארג החיים ולהטמיע את הוויתם כחלק מהפעילות החברתית הכוללת במועצה.
בוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ואוכלוסייה ללא מוגבלויות במועצות האזוריות לראשונה.
ופורסם קול קורא נוסף.
המיזם לווה במחקר הערכה שבוצע ע”י “מכלול”- יחידת הערכה של קרן שלם, שהעריכה את התועלת, ההשפעה והשינויים, הקשיים והחסמים, אל מול ההשקעה בפרויקטים המתמקדים בפעילויות ותכנים. בשנה השנייה לפרויקט אנו עדים לשינוי במודעות לנושא ולהתעוררות היוזמה והעשייה בתחום החברתי במועצות האזוריות בכל רחבי הארץ.
 
בחוברת שלפניכם מוצגים המודלים השונים שפותחו על ידי המועצות האזוריות. כל מודל מלווה בתיאור קצר, תמונות וסרטונים.