×

קול קורא להגשת תקצירים לכנס ה-51 של האגודה הסוציולוגית הישראלית

שיערך בין התאריכים 25-26 לפברואר 2020 באוניברסיטת בר אילן
מהו כוחה של התרבות בכל הנוגע לעיצוב חייהם של אנשים עם מוגבלויות? ראשית כל ניתן להצביע על כוחה המדכא של התרבות ההגמונית, אשר תורמת להפלייתם המתמשכת של אנשים עם מוגבלויות ומסייעת להדרתם המערכתית. הדרה זו מתרחשת תדיר כאשר אנשים עם מוגבלויות, המצויים לרוב בשולי החברה, מוכפפים לכללי משחק אייבליסטיים המותירים אותם בעמדה מוחלשת ופגיעה. האייבליזם  (ableism), כאידיאולוגיה שמתעדפת ומאדירה יכולות והישגים מסוימים, פועל הן ברמת המיקרו והן ברמת המאקרו. לדוגמא, ברמת המיקרו הסטיגמה פוגמת באינטראקציות חברתיות וברמת המאקרו התרבות האייבליסטית מספקת הצדקה להוצאתם של אנשים עם מוגבלויות ממסגרות נורמטיביות.

לצד זאת, בלימודי מוגבלות ישנה גם הכרה בפוטנציאל החתרני שתרבות אלטרנטיבית מציעה לחבריה. תרבות הנגד שמייצרות קהילות של אנשים עם מוגבלויות מקדמת ההעצמה והתנגדות.
גיבושן של קהילות חברתיות ופוליטיות בקרב אנשים חירשים, אוטיסטים, מתמודדים, נכים ועוד מעיד על היווצרותה של תרבות שוליים שבכוחה להטות את המערכת הסמלית לטובתם של אנשים עם מוגבלויות. “תרבות נכות” ) disability culture ( ו”אמנות נכות” ) disability art ) מציבות במרכזן את השונות ומתוך כך מציעות ערכים חלופיים ורדיקליים שבכוחם לאתגר את האייבליזם ולחתור תחת הסטיגמה המכוננת באמצעותו.

קהילת לימודי מוגבלות מזמינה חוקרות,ים להגיש תקצירים למושב הקהילה שהשנה יתמקד בתרבות, במוגבלות וביחס הדואלי שביניהן. המושב יתקיים במסגרת הכנס השנתי של האגודה הסוציולוגית הישראלית, אשר בו תבחן התרבות במובנה הרחב ובכל הנוגע לידע, ייצוגים ומשמעויות.
הקהילה ללימודי מוגבלות פועלת בשותפות עם המרכז ללימודי מוגבלות שבאוניברסיטה העברית
ומטרתה לקדם את הדמיון הסוציולוגי ביחס למוגבלות ולהעמיק את השיח החברתי-ביקורתי אודות מוגבלות, חברה ותרבות.

המועד האחרון להגשת תקצירים לכנס הוא 1 בדצמבר 9112 . תקצירים יוגשו רק דרך מערכת
ההרשמה של הכנס.
נא לסמן כי התקציר מיועד למושב קהילת לימודי מוגבלות.
שימו לב כי התקצירים המוגשים יעברו תהליך שיפוט, וכי השתתפות בכנס כרוכה בתשלום.
לבירורים ניתן לפנות אלינו במייל:
[email protected] .
לפרטים נוספים על הכנס היכנסו לקול קורא הכללי.