×

ראיון מיוחד עם יו”ר קרן שלם החדש חיים געש, ראש המועצה המקומית פרדס חנה –כרכור

 לפני מספר שבועות נכנס חיים געש, ראש המועצה המקומית פרדס חנה-כרכור , לתפקיד יו"ר קרן שלם. את קרן שלם מכיר געש כבר שנים רבות, כראש רשות. עכשיו הוא מגשים חלום אישי ונכנס לתפקיד מאתגר. אם תשאלו אותו מה החלום שלו הוא יגיד :" שלא נפסיק לחלום ולהגשים חלומות". מי שמכיר אותו כבר יודע , לא מדובר בקלישאה מדובר בדרך חיים.

לגעש‮, ‬ראש מועצת פרדס חנה כרכור יש במה להתגאות. ‬הוא עומד בראש המועצה הנחשבת לאחת הרשויות המתפתחות והצומחות בשנים האחרונות ולא חסרים לו
אתגרים עירוניים. עכשיו הוא מגשים חלום אישי – לעמוד בראש עמותה הפועלת לשיפור איכות החיים של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בקהילה.

נושא הנגישות ושיפור איכות החיים של אוכלוסיות מיוחדות אינו חדש לחיים געש. כראש מועצה , פעל רבות לקידום הנגישות ובכך איפשר איכות חיים נורמטיבית לאוכלוסיה בעלת צרכים מיוחדים ביישוב בכל תחומי החיים. עכשיו יוכל לקדם את הנושא בקרב כל הרשויות המקומיות והערים בישראל מכסאו כיו"ר קרן שלם המציינת 30 שנות פעילות ומביטה לעבר 30 השנים הבאות.

חמישה דברים שלא ידעתם על חיים געש:
• אל"מ במילואים ולשעבר מפקד בית הספר לחובלים. אם תשאלו את חיים געש הוא יגיד לכם שזהו בית הספר הטוב בארץ.

• בוגר לימודי החינוך ונשוי לעובדת סוציאלית.

• אם אתם רוצים לדעת מה הוא הריפוי בעיסוק של געש כדאי שתצאו לחצר ביתו שם הוא מגנן בעצמו.

• משמש כיו"ר ועדת הרווחה במרכז השלטון המקומי.

• געש חרט על דגלו את הנושא החברתי ופועל בנושא כבר כמה עשורים.

חיים געש‮, ‬יליד ‮0591, ‬גדל בפרדס חנה‮. ‬בהמשך ילדותו עבר עם משפחתו לקריית גת‮, ‬בצבא שירת בחיל הים‮, וסיים קריירה צבאית ענפה של כ-‮82 ‬שנים בהם הגיע לדרגת אל"מ. ‬ב-‮1891 ‬חזר שוב למושבה‮. ‬באמתחתו תואר ראשון במנהל לחינוך. געש, נשוי, אב ל – 3 וסב לנכדה, משמש כבר 4 קדנציות כראש המועצה המקומית פרדס חנה כרכור המונה מעל 37 אלף תושבים.

אומרים עליך שאתה מגשים חלומות?

בשיחתי עם געש עולה מוטו מיוחד "נשמע את החלומות ונלך ליוסף מגשים החלומות". לא מדובר בקלישאה מסתבר. געש רואה את עצמו כמגשים החלומות של 37 אלף התושבים שביישוב. "זהו תפקידו של ראש רשות" הוא אומר ומוסיף" עכשיו אני רואה את האתגר העומד בפני כיו"ר קרן שלם הנכנס בהגשמת חלומותיהם של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ובני משפחותיהם בכל רחבי הארץ. קרן שלם והיו"רים הקודמים שלה עושים זאת כבר במשך 30 שנה ועכשיו זכיתי גם אני להיות שותף לעשייה".

איזו שליחות אתה רואה בתפקידך כיו"ר קרן שלם?
ההחלטה לכהן כיו"ר קרן שלם, לצד פעילותי כראש רשות וכאיש משפחה באה מתוך הבנה כי על מנת לשנות חברה יש צורך בעשייה ולא רק בדיבורים. אני רואה בתפקידי כיו"ר הקרן שותף לעשייה לטובת שוויון הזדמנויות ומימוש הפוטנציאל הגלום באנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. החברה הישראלית ובעולם כולו עברו במהלך השנים שינוי גדול מ"חדרים חשוכים" כלפי חוץ , אולם נכונה לכולם עוד עבודה רבה.

מה הניסיון שלך כראש רשות עם אוכלוסיות של אנשים עם מש"ה?
כראש רשות נתקלתי לא מעט פעמים "ברעשים" שונים כשעלה לסדר היום נושא דיור מוגן בקהילה. התנגדויות שעלו נקטעו עוד בשלביהן הראשונים. אנשים אלו הם חלק מהקהילה ויש לשלבם כחלק מזכויות היסוד שלהם כבני אדם. האנשים המיוחדים הללו הם אחים שלנו, ילדים שלנו וחלק ממשפחות הקהילה ויש לדאוג לרווחתם כאחד האדם. ב פרדס חנה כרכור יש שת"פ ארוך שנים עם הצופים ואוכלוסיות מיוחדות, כראש רשות אחת המשימות הן להרחיב את הפעילות גם לתנועות נוער נוספות. אחד האתגרים העומדים בפני הנו להרחיב את מרכז התעסוקה שביישוב למרכז תעסוקה אזורי.

איפה אתה רוצה לראות את הקרן בעוד עשור?
בעוד כעשור אני רואה את כל השותפים, ראשי רשויות, ממשל, מסגרות, אנשי מקצוע והציבור הרחב שותפים לשינוי להכרה ולשוויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלות שכלית. לצד זאת, אני רואה הכרח בבניית תכנית פעולה רב שנתית , שתכלול את כל תחומי החיים ובעיקר מחקרים ותעסוקה. האוטופיה היא שכשאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ייכנסו כדיירים לדירה בקהילה השכנים יקבלו אותם עם פרחים ועוגות. ואם עסקינן בנושאי תעסוקה כולי תקווה שייכנס חוק המחייב אחוז מועסקים עם מוגבלויות.

מה אתה יכול לומר לעמיתיך , ראשי הרשויות והערים בנושא קידום אוכלוסיות מש"ה?
בואו ונהיה חכמים על חלשים. בואו נהווה דוגמא ציבורית לעשייה ולשינוי חברתי. כל אחד מאתנו יכול לעשות שינוי משמעותי שיהווה מודל לחיקוי ציבורי, בכלל, ולשאר ראשי הערים והרשויות בפרט. אני קורא לראשי הרשויות ליצור וליזום פרויקטים לטובת אוכלוסיית האנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, להעסיק אנשים עם מש"ה בעירייה ולפנות אל הקרן לשיתוף פעולה וייעוץ מקצועי וכמובן להיעזר בתקציבי הקרן למימוש הפרויקטים.

מה יש לך לומר למאיר דהן יו"ר קרן שלם היוצא?
אני רוצה להודות למאיר דהן על פעילותו כיו"ר הקרן ועל הנעת מהלכים משמעותיים
לשינוי חברתי ותפיסתי בהתאם לחזון הקרן. אני נכנס לתפקיד ולהמשך העשייה שהחל מאיר ובפני לא מעט אתגרים. תפקיד יו"ר קרן שלם הוא לא עניין של מה בכך. נדרש אופי של עשייה חברתית, לראות את האחר ולהשקיע בהתנדבות, שעות רבות, לטובת אוכלוסייה מיוחדת, וכל זאת לצד שאר העיסוקים היומיומיים.

אם היו נותנים בידך מפתח קסמים ואומרים לך שהשמיים הם הגבול מה היית עושה למען אנשים עם מש"ה?

בראש ובראשונה הייתי מוודא ופועל לכך שכל קהילה תשמר בתוכה את האנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ותיצור אבני דרך לבקרה למימוש הפוטנציאל. כולי תקווה כי המגמה של השילוב שכבר החלה תתפוס תאוצה ונראה אחוזי הצלחה גבוהים יותר.

מהי בעיניך חברה בריאה ?
חברה בריאה היא כזו אשר יודעת לזהות את מצוקתו וצרכיו של האחר ולא מביטה רק על עצמה. שוויון הזדמנויות ומימושן בקרב כל הקהלים והמוגבלויות היא המפתח לחוסנה של האוכלוסייה. חברה בריאה היא זו המקבלת את האחר ומסייעת בידו לממש את יכולותיו בכל תחומי החיים.

אתה מכיר את קרן שלם גם "כלקוח" ועכשיו כיו"ר הקרן. איך אתה רואה את החיבור בין השניים?
קודם ידעתי על החיבור. היום אני מודע לחיבור. אני רואה את הצורך להעמיק את הקשר עם ראשי הרשויות בארץ, מנקודת ראות של לקוח עם ניסיון, לנקודת ראות של יו"ר קרן המסייעת בעשרות מיליוני שקלים מדי שנה, במינימום בירוקרטיה, לפתח ולהביא לידי ביצוע פרוייקטים מורכבים יותר או פחות וכל זאת לרווחת האנשים עם המוגבלות השכלית, בני משפחותיהם והחברה כולה .