×

שבדיה – ללמוד מהטובים ביותר

 משלחת ראשונה מסוגה של קרן שלם ומרכז השלטון המקומי יצאה בחודש יוני השנה לשבדיה הנחשבת לאחת המדינות המובילות בעולם בטיפול ושילוב אנשים עם מוגבלות שכלית בקהילה. בסיור הלימודי השתתפו 20 אנשי מקצוע – עו”סים, רכזי תחום טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, ממחלקות הרווחה ברשויות המקומיות ושלושה מחברי הנהלת הקרן – מנהלת השרות בקהילה באגף במשרד הרווחה, מנהל הרווחה של כפר קרע ומנהלת תחום רווחה במרכז השלטון המקומי.

ריבה מוסקל, מנכ”ל קרן שלם, אשר עמדה בראש המשלחת מספרת : “ידע שווה כוח. אצלנו, בקרן שלם, שואפים כל העת לידע ולפיתוח שירותים חדשים, אשר יקלו את שילובם של אנשים עם מוגבלות שכלית בקהילה. לפעמים לא צריך להמציא את הגלגל, רק לגלות אותו. הבחירה בשבדיה הייתה טבעית, מספרת ריבה. אם ללמוד אז רק מהטובים ביותר.

המהפך השוודי
שבדיה, היא מדינה שבה אחוז המוגבלים באוכלוסייה עומד על 20%, מתוכם אחוז אחד נזקק לעזרה יומיומית. עד לפני 3 עשורים, הפנו בשבדיה את הילדים ואנשים עם מוגבלויות למוסדות פנימייה בלבד. חוק חדש שהעבירו השבדים – LSS הכין את הקרקע לכך שהמוסדות יפונו. בתוך 6 שנים, החל משנת 2000 , נסגרו כל המוסדות ומעונות הפנימיה וכיום כולם גרים בדיור עצמאי, מוגן, או בבית המשפחה. הכל בתמיכת והרתמות המדינה.

יוצאים לדרך
את הסיור החלה המשלחת בקבלת פנים בבית סגן השגריר אורי רוטמן ורעייתו הדס רוטמן אשר יחד עם אולין גוטליב משגרירות ישראל בשבדיה עשו לילות כימים לתאום והצלחת הסיור.

תוכנית הסיור כללה בין השאר: מפגשים עם נציגות ארגון הורים, פגישה עם ריטה קרלסון, המחזיקה במשרה ייחודית המייצגת את תחום האנשים עם המוגבלויות כלפי השלטונות, מפגש עם אגודת FUB השוודית – אגודה לנוער ומבוגרים עם מוגבלויות התפתחויות המונה למעלה מ- 27,000 חברים. עוד נפגשה המשלחת עם עמותת הורים שהוקמה בשנת 2007 במטרה ליצור פלטפורמה אמנותית לאנשים עם מוגבלויות שכליות שמעוניינים לעבוד באופן מקצועי ובמשרה מלאה בתחום הריקוד והתיאטרון, מפגש במסעדה המנוהלת על ידי אנשים עם קשיי למידה בגילאים שונים, סקירת רפורמת ההפרטה בשבדיה ועידוד הקמת עמותות, חברת השמה המסייעת בשילוב אנשים עם מש”ה במעגל התעסוקה, מרכז פעילות בבעלות הורים ומעון לינה לתקופה קצרה ובמסגרות מגורים בקהילה.

מיומנה של משתתפת במשלחת
“הכבוד לאדם עם המוגבלות הרשים אותי במיוחד. השיח עם האדם בגובה העיניים, ההקשבה לרצונותיו וצרכיו, מתן המענה לצרכים אלה מתוך מחויבות חוקית אך גם מתוך אמונה כנה כי זוהי זכותו. ההתרשמות הייתה כי החברה כולה למדה לדבר את שפת השוויון והכבוד לאדם באשר הוא אדם, והפנימה את חובתה לסייע ולשלב את המוגבלים בתוכה. קיימת התגייסות רעיונית, ציבורית ומערכתית לנושא. המערכות עובדות בתאום ובשיתוף פעולה למען יישום החוק והנוהל בנושא שילוב מוגבלים בקהילה. האנשים בעלי המוגבלויות נטמעים לחלוטין במקומות התעסוקה, במסגרות הדיור, ברחוב ובכלל. המפגש של האוכלוסייה הרגילה עם האנשים בעלי המוגבלות נראה טבעי לחלוטין לשני הצדדים. המפגש עם שבדיה עורר בי גם גאווה ישראלית– למרות המגבלות , בארץ קיימים שירותים ומענים מקצועיים ומגוונים ביותר. זאת, תוך התמודדות עם משאבים מצומצמים.

עשו לנו LIKE !
נכון אנחנו אמנם כבר בני 30 והעשייה האמיתית שלנו היא בשטח. אבל גם אנחנו גילינו את הפייסבוק וחשיבותו. את הסיור הלימודי בשבדיה חלקנו באופן יומיומי בעדכונים ON LINE, במטרה לחלוק אתכם את חוויות המסע. שמחנו לפגוש
בשדה התעופה בשבדיה אדם מהתחום אשר אמר לנו” אתם לא צריכים לספר לי כלום, הכל כבר ראיתי בפייסבוק שלכם.

תודה תודה ושוב תודה
“הסיור היה מתוזמן ומאורגן כמו יחידה מובחרת, מספרת ריבה. והצלחתו
התאפשרה בזכות הרתמות טוטאלית של צוות המחלקה לקשרי חוץ בשלטון המקומי, בראשותה של רות וסרמן-לנדא, בליווייה הצמוד של שירי שטיינהרדט- סלע ושל אנשי השגרירות השוודית ובמיוחד לאוולין גוטליב והקונסול ירון ראובני ,שעמלו במשך כשנה עד לביצוע המושלם. תודה מיוחדת גם למאיר דהן יו”ר קרן שלם החדש וראש מועצת מזכרת בתיה אשר הביא עמו לתפקיד חזון של שילוב, הסברה ולמידה מתמדת”.

היו אלו חמישה ימים של תוכנית אינטנסיבית, סיורים במסגרות ומפגשים מקצועיים שהרחיבו אופקים וידע, הטעינו באנרגיות והשאירו טעם של עוד. זאת, תוך ייצוג מכבד של עשיית ישראל בתחום החברתי , שפעמים רבות מיד לא נחשף מספיק בארץ ובוודאי בעולם. אין ספק שהצלחת המשלחת לשבדיה והדרישה הגבוהה מהשטח יהפכו למסורת של סיורים לימודיים מסביב לעולם.