×

תיאטרון ישראלי לכולם ! תיאטרון בית ליסין זכה באות הוקרה מיוחד בתחום התרבות

בטקס פרסי המצוינות שנערך השנה בלטו מספר קטגוריות חדשות. אחת מהן היא אות הוקרה מיוחד בתחום התרבות, שניתן לתיאטרון בית ליסין על יוזמה ועשייה תיאטרלית, רגישה וייחודית, המציגה לקהל הרחב חיים של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ובכך מציבה אותם בקדמת הבמה בשיח חברתי מכבד.

תיאטרון בית ליסין, בניהולה של ציפי פינס, הפך בארבע העונות האחרונות את נושא האדם המיוחד בחברה, ובתוכו אנשים בעלי מוגבלויות, לנושא הדגל שלו. בסדרה של הצגות חשובות, שנחשפו בפני קהל רב וזכו לביקורות משבחות, עלה נושא זה במגוון זוויות, ביניהן: ההצגה "קוראים לו מלך" מאת סביון ליברכט, המביאה את סיפורו של דוד, חבר קיבוץ חדש, שחברי הקיבוץ מתקשים לקבל בשל אופיו השונה. "המוגבלים" מאת גור קורן, אודות קבוצת תיאטרון של אנשים עם מוגבלויות, שהקהל מתאהב בהם ולומד את הקשיים שהם חווים. ההצגה "המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה", הפורשת את סיפורו של נער עם אוטיזם, שיוצא למסע שבו עליו להתמודד לראשונה עם הסביבה.

במהלך הצפייה בהצגות השונות, הקהל עובר את המסע שעוברות הדמויות, מבין את חייהם וצרכיהם של אנשים בעלי מוגבלויות ולוקח את החוויה הזו גם להמשך החיים – לקבלת אנשים בעלי מוגבלויות, הושטת עזרה והתייחסות ראויה. לאחרונה אף זכתה ההצגה "המוגבלים" בתואר ההצגה הנצפית ביותר ב-2016, עם קהל של מעל 125,600 צופים בשנה זו.

פגשנו את ציפי פינס, מנהלת תיאטרון בית ליסין, אבי גרייניק, שחקן ההצגה "קוראים לו מלך" ויניב לוי, שחקן ההצגה "המוגבלים".

ציפי, איך מתקבלת ההחלטה לקדם מספר הצגות העוסקות בעולמם של האנשים המיוחדים?

תיאטרון בית ליסין מנסה כל הזמן לחשוף את הקהל שלו לנושאים מגוונים ומרתקים, שיש להם ערך מוסף. העיסוק בנושא בעלי מוגבלויות נוצר מתוך הבנה שהנושא החשוב הזה לא קיבל מספיק חשיפה על הבמה והקהל הרחב לא מודע מספיק להתמודדויות היומיומיות של אנשים בעלי מוגבלויות והסביבה הקרובה להם.

איך השחקנים עובדים על הדמויות?
תהליך עבודה של שחקן הוא אינדיבידואלי, כל שחקן עושה את התחקיר כפי שהוא מבין אותו ובונה ביחד עם הבמאי את הדמות שהוא מגלם. עם זאת, התיאטרון מציע עזרה של אנשי מקצוע, שנותנים לשחקנים כלים נוספים ועוזרים להם להבין את הדמות מזוויות נוספות ועמוקות יותר. כמו כן, בהצגות העוסקות באנשים בעלי מוגבלויות, השחקנים והיוצרים ביקרו במוסדות לאנשים עם צרכים מיוחדים וחוו מקרוב את חייהם.

אבי גרייניק מספר על העבודה על דמותו של דוד בהצגה "קוראים לו מלך".

דוד הוא חבר קיבוץ חדש, ששלושה חברי קיבוץ נרתמים לעזור לו להיקלט אבל בגלל אופיו השונה הם נסחפים למעשי קונדס על חשבונו: במהלך העבודה על הדמות של דוד לימדתי את עצמי לחשוב כאדם שהמוטיבציות שלו פשוטות וטהורות. את שפת הגוף הכתיב הילד שבי: פתוח ושמח ברגעי שמחה, סגור ומכונס ברגעי חשש או עצב. בעידודו של הבמאי אלון אופיר, עשיתי את כל אלה בהתכווננות עדינה, כדי לא להגחיך חלילה את הדמות. במפגש מול הקהל נוכחתי לדעת שהרגעים המרגשים והאמינים ביותר הם אלה של הרצון של דוד, ולמעשה של כולנו, להשתייך ולהרגיש בעל ערך. בעיני זהו סיפור אוניברסלי על היכולת או אי היכולת שלנו להתייחס בגובה העיניים ובגובה הלב אל השונה".

יניב לוי, המגלם את ינון, בעל מוגבלות שכלית התפתחותית, בהצגה "המוגבלים":

"המחזה ״המוגבלים״ עוסק בקבוצת תיאטרון של שחקנים חובבים בעלי מוגבלויות שונות והמפגש שלהם עם משפחת פשע. את התפקיד של ינון עיצבתי על סמך היכרות אישית עם כמה מחברי קבוצת התיאטרון של אקים, עמם שיתפתי פעולה בעבר. האתגר הגדול היה להגיע לאמינות גבוהה בייצוג הדמויות, במיוחד בשל העובדה שמדובר בקומדיה וקיים חשש שהקהל יחשוב שהבדיחה היא על חשבון בעלי המוגבלויות, כשכמובן שזה לא כך. במהלך התהליך ניסיתי להבין לעומק את המשמעות של מוגבלות שכלית והשלכותיה הספציפיות על חיי היום יום, זאת כדי להימנע מייצוג כללי של הנושא. לשמחתנו הרבה, תגובות הקהל היו מרגשות. מעבר לצחוק המידי מהקומדיה, קיבלנו מאות תגובות של אנשים שהעידו שהמחזה עורר בהם חשיבה חדשה ומעמיקה בנושא שילוב בעלי מוגבלויות בחברה ובכלל. אני אסיר תודה על הזכות להשתתף בהצגה כל כך חשובה.

ריבה מוסקל, מנכ"לית קרן שלם:

"סדרת ההצגות של תיאטרון בית ליסין זוכות להצלחה רבה ונחשפו בפני אלפי צופים בגילאים שונים, אשר זכו להצצה לחיים ולאתגרים היומיומיים העומדים בפני אנשים עם צרכים מיוחדים בכלל ואנשים עם מוגבלות שכלית בפרט. ההצגות יוצרות שיח חברתי ותרבותי, אשר סוחף אחריו צופים נוספים ובכך מעלה לסדר היום את נושא המוגבלות שכלית התפתחותית, לצד יצירת תהליך של הסרת חסמים ודעות קדומות. פרסי המצוינות שלנו הם אמצעי נוסף לעידוד וחיזוק המגמה של חשיפה חיובית, המקדמת קבלה והשתלבות בחברה".