מחקר זה נעשה במימון קרן שלם. המחקר הנוכחי מתמקד בגורמי הסיכון והחוסן לניבוי איכות החיים של ילדים עם עיכוב התפתחותי ממשפחות במעמד סוציו-אקונומי בינוני-נמוך. המחקר הינו מחקר אורך: ראשית, הוערכו מדדים שונים של מאפייני הילד והוריו במסגרת הערכה התפתחותית במכון כשהילדים היו בגיל הגן, ובהמשך הוערכו איכות החיים והסתגלות הילדים לבית הספר היסודי. בהתאם לממצאים העיקריים נמצא כי המשחקיות והרפלקטיביות האמהית מיתנו את הקשר בין הסיכון ההתפתחותי המוקדם לבין איכות ...
מסמך רקע זה נכתב לקראת הדיון המשותף של ועדת החינוך, התרבות והספורט עם ועדת הבריאות בנושא: מענים לילדים עם מוגבלויות בתקופת מלחמת חרבות ברזל. במסמך מוצגים נתונים מרכזיים על אוכלוסיית הילדים עם מוגבלות בישראל ונדונות בקצרה סוגיות הנוגעות לצרכים ולמענים עבור אוכלוסיות שונות של ילדים עם מוגבלות בתקופת המלחמה. זאת, לרבות ילדים עם מוגבלות המתגוררים בקהילה ובמסגרות חוץ ביתיות, פינוי ילדים עם מוגבלויות מאזורי לחימה וסוגיות מרכזיות בפעילות מערכת החינוך ...
כמיליון ומאתיים אלף איש בישראל מטפלים בבן משפחה עם מוגבלות כלשהי, במשך חצי שנה ויותר, ללא תמורה כספית, ורבים מהם מטפלים ביותר מאדם אחד. השקעה זו בטיפול משפיעה על יכולתם של המטפלים להשתלב בשוק העבודה ועל הצורך שלהם בתמיכה. חוקרי מרכז טאוב רחל ארזי, פרופ' בנימין בנטל ופרופ' נדב דוידוביץ' בדקו את מאפייני ציבור המטפלים, את סוג הטיפול שהם מעניקים ואת משך הזמן שהם משקיעים בו, ואמדו את מידת הפגיעה ...
עבודת גמר זו לתואר שני (תזה) נערכה בסיוע מלגה מקרן שלם. החינוך למיניות בריאה נמשך לאורך מעגל החיים ושותפים בו הילדים, ההורים, מערכת החינוך, המדיה האלקטרונית ונוספים. למרות חשיבותו, נושא החינוך למיניות בריאה מעורר לא פעם קושי ומבוכה בקרב הורים ואנשי חינוך בהתנהלותם מול מתבגרים, לא כל שכן מול מתבגרים עם מגבלה שכלית. המחקר הנוכחי, בדק האם קיים קשר בין תפיסת מסוגלות הורית ומערכת ה-Caregiving לבין עמדות אימהות, למתבגרים עם ...
.מרכז מינרבה לחקר אוכלוסיות מודרות בזקנה, אוניברסיטת חיפה בשיתוף האגודה הלאומית לילדים אוטיסטים מזמינים אתכם להגיש הצעות לכנס פרטים נוספים בקובץ המצורף
קהילת לימודי מוגבלות, הפועלת כשותפות של האגודה הסוציולוגית הישראלית יחד עם המרכז ללימודי מוגבלות שבאוניברסיטה העברית, שמחה להזמין חוקרות.ים להגיש תקצירים למושב שמקיימת הקהילה במסגרת הכנס השנתי של האגודה הסוציולוגית הישראלית. נושא הכנס השנה הוא "סוציולוגיה של שינוי: מהמהפכה התעשייתית למהפכת הנתונים והבינה המלאכותית", והוא יערך באוניברסיטת תל אביב ב-19-21 בפברואר 2023. הקול הקורא של קהילת לימודי מוגבלות פונה לחוקרות.ים שמחקרן.ם עוסק במוגבלות כקטגוריה משתנה ומשנה, ובהצטלבויות הרבות והמגוונות שבין שינוי ...
המושג אדם עם מוגבלות שכלית והתפתחותית (developmental and Intellectual disability ) מיועד להגדרת מצבם של אנשים שאובחנו עם הפרעה נוירו־התפתחותית, שבה נצפו תפקוד אינטלקטואלי נמוך, איחור משמעותי או קושי משמעותי ברכישת מיומנויות למידה, מיומנויות תקשורת ומיומנויות תפקודיות בסיסיות בהשוואה לאדם הממוצע. במהלך ההיסטוריה השתנו המונחים והמושגים להכללת אוכלוסייה זו, על פי רוח התקופה והדעות המקובלות והרווחות באותה העת. מילים מבטאות תפיסות עולם חברתיות. המאמר נכתב בשיתוף ד"ר שגית ארבל אלון, הרופאה ...
רק אחד מאלף אנשים בחברה הערבית, שרשומים בלשכות לשירותים חברתיים, מקבלים שירותי דיור בקהילה. הסיכוי של אדם עם מוגבלות בחברה הערבית לקבל שירותי דיור בקהילה נמוך פי 27 בהשוואה לשכנו היהודי. כך עולה מדוח 'אחד לאלף – דיור בקהילה לאנשים עם מוגבלות בחברה הערבית, תמונת מצב והמלצות לשינוי מדיניות', אותו מפרסם ארגון בזכות. על פי ממצאי הדוח: שיעור האנשים עם מוגבלות בחברה הערבית, גבוה ביחס לשיעורם בחברה היהודית. בהתאם, שיעור ...
לצפייה בתכנית יום העיון לחץ כאן לקישור להרשמה