יום השמיעה הארצי נערך מדי שנה בארץ ובעולם. ביום זה לוקחים חלק בתי חולים ברחבי הארץ, בתי ספר להפרעות בתקשורת, ארגונים המטפלים ומייצגים אנשים בעלי לקות שמיעה, יבואנים ומפיצים ציוד שיקומי ותומך לאנשים בעלי לקות שמיעה ועוד. מטרת הפעילות לעורר את תשומת הלב והמודעות לקשיי שמיעה, על כל גווניהם. מסמך זה מתאר את הפעילות שנערכה
ארכיונים: מאגר ידע ומחקר
נפילות ומניעתן בקרב אוכלוסיה בעלת מוגבלת שכלית התפתחותית
חוברת הדרכה ומניעה של נפילות בקרב אוכלוסיית אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, החוברת דנה בגורמי הסיכון לנפילה, דרכי התמודדות תוך התייחסות לגורמים נרחבים.
פרוטוקול מפגשים עם ד”ר אנדרו מקדונל
ד"ר אנדי מקדונל עובד בשיתוף פעולה עם "התערבות מכילה" מזה שנים רבות. ד"ר מקדונל הינו אורח של "התערבות מכילה", הוא מוזמן לארץ מעת לעת על מנת לחלוק את הידע המקצועי הרב שלו עם הגופים השונים עמם ארגון התערבות מכילה נמצא בקשר. בביקורו האחרון שנערך ב – 13/11/13 הוא הוזמן למרכז יום טיפולי סיעודי ע"ש עליזה בגין
פרוטוקול מפגשים עם ד”ר אנדרו מקדונל
ד"ר אנדי מקדונל עובד בשיתוף פעולה עם "התערבות מכילה" מזה שנים רבות. ד"ר מקדונל הינו אורח של "התערבות מכילה", הוא מוזמן לארץ מעת לעת על מנת לחלוק את הידע המקצועי הרב שלו עם הגופים השונים עמם אנו עובדים. בביקורו האחרון שנערך ב – 13/11/13 הוא הוזמן למרכז יום טיפולי סיעודי ע"ש עליזה בגין של הצ’יימס, למפגש
עבודה סוציאלית כאמצעי תיווך ושיתוף בין מסגרות החינוך המיוחד לרווחה
שרה החלה את עבודתה כעובדת סוציאלית של החינוך המיוחד בעיריית רמת גן לפני כ- 15 שנה. התפקיד נוצר כחלק משירותים נוספים לחינוך המיוחד במסגרת חוק החינוך המיוחד שנחקק בשנת 1988. ייחודו של התפקיד הוא החיבור בין המערכות, וכן חיזוק והבלטת הפן הסוציאלי כחלק מראייה כוללנית של תפקוד התלמיד במסגרת החינוך המיוחד. המאמר נכתב במסגרת התוכנית "חוכמת המעשה"
רב שיח: מחקר איכותני של איכות חיים אצל אנשים עם מוגבלות שכלית – איך לשמוע ולהשמיע את קולם של אנשים ש”אין להם קול”
תמלול רב השיח שנערך בבית נועם ב-21/03/14 ועסק בנושא המורכבות של מדידה והערכת המושג "איכות חיים" בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. על מחקרים איכותניים שמאפשרים לאנשים עם מוגבלות שכלית להביע את עצמם ולהשמיע את קולם, על הדילמות שעולות מהמחקר האיכותני ועוד.
לקראת הגדרת המושג “איכות חיים” בעבודה סוציאלית
המאמר סוקר את המסגרות המושגיות השונות אשר מוצעות בספרות להגדרת המושג "איכות חיים", כמו גם את הגישות המחקריות הנגזרות מהן, במטרה לסלול את הדרך לבחירת הגדרה רלוונטית למקצוע העבודה הסוציאלית. המאמר מציג את מגבלות הגישות השונות ואת תרומתה הפוטנציאלית של הגישה המערכתית לחקר איכות החיים. מטרת המאמר אינה להציע דרכי התערבות לשיפור איכות החיים האנושית,
בזרימה אחרת – חינוך וטיפול באמצעות מוזיקה
"את ההשראה והכוח לעבוד כמטפלת במוסיקה כתשע שנים במעון לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית עם בעיות נפשיות קשות קיבלתי מהתוכנית לחינוך מוסיקלי מיוחד של נעה בלאס ז"ל ומהאמונה שלכל אדם באשר הוא, נקודות אור היכולות להביא אותו לזרום בזרימה אחרת…" מרגלית נגן החוברת "בזרימה אחרת", שחוברה על ידי מרגלית נגן, מהווה סיכום של ניסיון בן תשע
תקצירי הרצאות בנושא : הטמעת השימוש בטאבלטים בקרב ילדים עם מוגבלות
מכשיר הטאבלט מהווה חלון הזדמנויות מרתק ללמידה בעיקר בקרב ילדים. הוא מאפשר למטפלים הזדמנות ללמידה, תקשורת והרחבת תחומים של ידע ועניין בדרכים חדשות, מהנות אשר מגבירות את ההנעה והנאה כאחד. ב-06/02/14 נערך בבית איזי שפירא יום עיון אשר עסק בנושא. להלן מובאת אסופת תקצירי ההרצאות מיום העיון.
מיזם התעסוקה של ג’וינט ישראל – להגברת השתתפות של אנשים עם מוגבלות בכח העבודה
אנשים עם מוגבלויות מתקשים לקחת חלק פעיל, מתגמל ויצרני בשוק העבודה והתעשייה בישראל. חסמים רבים ניצבים בדרכם גם בתחומי הנגישות הפיזית, עמדות ותפיסות של המעסיקים ועוד. מאמר זה עוסק בחסמים אלה ומתאר את הרציונל העומד מאחורי מיזם התעסוקה של ג’וינט ישראל הנקרא תב"ת – תנופה בתעסוקה.