מחקר זה נערך בסיוע מענק מקרן שלם. המחקר מתמקד במבנה הלקסיקון ובקשרים שבין אוצר המילים לבין הדקדוק המתפתח אצל ילדים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית, עם תסמונת וויליאמס או תסמונת דאון, בשלבים ראשונים של התפתחות השפה. מבנה הלקסיקון נמצא דומה לאורך התהליך ההתפתחותי אצל ילדים בעלי תסמונת וויליאמס, ילדים בעלי תסמונת דאון וילדים בריאים. נמצאו הבדלים
ארכיונים: מאגר ידע ומחקר
פניה לעזרה של תלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בבתי ספר לחינוך מיוחד בעקבות אלימות בבית הספר
מחקר זה נערך בסיוע מענק מקרן שלם. קידום רווחתם הרגשית והפיזית של תלמידים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית היא בעלת חשיבות רבה. הן לתלמידים עצמם והן למערכת החינוך ולמערכות התומכות הסובבות אותם. במחקר הנוכחי נבחנו שיעורי האלימות בבית הספר, ונכונות תלמידים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית קלה-בינונית הלומדים בבתי הספר של החינוך המיוחד לפנות לעזרה. מממצאי המחקר
יעילות השימוש של מטפלים במערכת תומכת החלטה בעת התאמת טכנולוגיה מסייעת
מחקר זה נערך בסיוע מענק מקרן שלם. מטרת המחקר העיקרית הייתה לבחון האם מערכת תומכת החלטה קלינית, בשם OSCAR, תשפר באופן מובהק סטטיסטית את הבחירה של עכבר או תחליף עכבר המותאם ביותר לאנשים עם מוגבלות ע"י קלינאים טירוניים, בדומה לקלינאים מומחים בתחום התאמה של הטכנולוגיה המסייעת (AT). מבחינה יישומית, הראה המחקר כי האב-טיפוס של מערכת
המאפיינים המשמעויות וההשלכות של קשר זוגי, מנקודת מבטם של אנשים עם לקות אינטלקטואלית החיים בזוגיות. השוואה בין איכות חיים ודימוי העצמי של אנשים הנמצאים במערכת יחסים זוגית ובמערכת יחסים חברית
מחקר זה נערך בסיוע מענק מקרן שלם. אנשים עם לקות אינטלקטואלית (ל"א), בדומה לאוכלוסייה הכללית, מביעים עניין וכמיהה לזוגיות. מעטות ההזדמנויות שלהם להתנסות בקשר זוגי ומועטה התייחסויות לנושא בספרות ובמחקר. נבחנה במחקר זה נקודת מבטם של בני זוג עם ל"א בנושא הזוגיות. הממצאים מעידים על ייחודיותו של קשר זוגי עבור אנשים עם ל"א ועל דמיון
השפעת שימוש באסטרטגיות של תקשורת תומכת על הקשר הדיאדי בין המטפל הראשוני לפעוט עם איחור התפתחותי ועם לקות תקשורתית כפי שבא לידי ביטוי במודל התקשורת הדיאדי
מחקר זה נערך בסיוע מענק מקרן שלם. מחקר זה מתמקד בקשר הדיאדי בין פעוט עם איחור התפתחותי ולקות תקשורתית להוריו או מטפל ראשוני אחר והשפעת תכנית הדרכת הורים בנושא תקשורת תומכת וחליפית על קשר זה. המטרה הייתה לבחון את מודל התקשורת הדיאדית ביכולתו לייצג דיאדות בקרב הורים ופעוטות עם וללא איחור התפתחותי ולקות תקשורתית. לאור
ליקויים בתפקוד הרפלקס האוקולו-מוטורי ובשיווי משקל בקרב ילדים ונערים עם פיגור שכלי קל ובינוני
מחקר זה נערך בסיוע מענק מקרן שלם. התפתחות הרפלקס הוסטיבולו-אוקולומוטורי (VOR) הוא תהליך המתחיל מיד לאחר הלידה ונמשך לאורך שנים ומושפע מגירויים חיצוניים ואינטראקציה עם מערכות ביולוגיות שונות. התפתחות הרפלקס בקרב ילדים ונערים הסובלים ממוגבלות שכלית התפתחותית (מש"ה) יתכן ואיננה מלאה או תקינה. המחקר בודק את תפקוד הרפלקס הוסטיבולו-אוקולומוטורי בקרב ילדים ונערים עם מש"ה לא
הדרכת שותפי תקשורת של אנשים עם מוגבלויות שכליות וצרכים תקשורתיים מורכבים
מחקר זה נערך בסיוע מענק מקרן שלם. תקשורת, ללא תלות באופן בו היא מתבצעת, הופכת להיות בעלת ערך, רק כשנעשה בה שימוש לשם אינטראקציות של בני אדם עם זולתם. המחקר עוסק בהערכה מעצבת של תוכנית הדרכה שהתנהלה בבית נועם, מרכז יום לבוגרים עם מוגבלויות מוטוריות וקוגניטיביות בדרגות חומרה שונות, שרבים מחניכיו חווים קשיים משמעותיים בתקשורת.
לקרוא את העולם – הזדמנות שנייה בלימוד קריאה: השפעתה של תכנית התערבות אוריינית על מיומנות הקריאה ומתוך כך, איכות החיים של בוגרים עם מגבלה קוגניטיבית
מחקר זה נערך בסיוע מענק מקרן שלם. מחקר זה עוסק בחשיבות מתן הזדמנות שנייה לאנשים בוגרים בעלי מגבלה קוגניטיבית, ברכישת מיומנויות אורייניות, למען הגדלת הסיכויים לשילובם בחברה. מטרת המחקר הינה לבחון את השפעתה של תכנית ההתערבות האוריינית, על מיומנות הקריאה, כתיבה, הבנת הנקרא וזיכרון מילולי, ואת תרומתה לאיכות החיים של בוגרים בעלי מגבלה קוגניטיבית. הממצאים
הסביבה כמאפשרת או כמעכבת השתתפות של אנשים עם מוגבלות בישראל
על אף ההתפתחויות החברתיות, המדגישות את השפעת הסביבה על השתתפות של אנשים עם מוגבלות ואת זכותם להשתתפות שוויונית ופעילה בכל תחומי החיים, ועל אף החוק המחייב הנגשת הסביבה לאנשים עם מוגבלות – עדיין אין לכך ביטוי מספק במציאות. רבות הן העדויות המחקריות לקיומם של חסמים סביבתיים – חסמים פיזיים, עמדות החברה, אמונות ותפיסות תרבותיות, מדיניות
תפיסת איכות סביבת העבודה ומטלת ההאכלה של מטפלות ישירות במוסדות לאוכלוסייה סיעודית עם לקויות קוגניטיביות
מחקר זה נערך בסיוע מענק מקרן שלם. מטרת המחקר לבחון את הקשר בין העמדות והתפיסות של מטפלות ישירות במוסדות לאוכלוסייה סיעודית עם לקויות קוגניטיביות משמעותיות כלפי מטלת ההאכלה, לבין תפיסת איכות סביבת העבודה, המורכבת מרמת המתח במטלת ההאכלה, רמת המתח הכללית בעבודה ורמת שביעות הרצון מהעבודה. נמצא, כי רבות מהנשים העובדות בתפקידי הטיפול הסיעודי בישראל,