מחקר זה נערך בסיוע מענק מקרן שלם. לפעוטות עם תסמונת דאון, דפוס שונה בהתפתחות ההליכה בשלב מוקדם בגיל הילדות. ניתן להתאמן באמצעות הליכון חשמלי, כדי לקדם השגת יעדים מוטוריים אצל ילדים עם תסמונת דאון, אך מידע כמותי על התפתחות ההליכה מוגבל למחקרים המתבצעים במעבדות הליכה. מטרתנו הייתה לפתח ולבחון מערכת ניידת וזולה, שמזהה את צעדי
ארכיונים: מאגר ידע ומחקר
שיפור תפיסת רצף זמן בקרב ילדים עם פיגור שכלי בינוני באמצעות טכנולוגיית מציאות מדומה
מחקר זה נערך בסיוע מענק מקרן שלם. המחקר עוסק בתפיסת הזמן, ומתמקד בשיפור תפיסת רצף הזמן אצל ילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש"ה). תוכנית ההתערבות התבססה על טכנולוגית המציאות המדומה (Virtual Reality), במטרה לבחון את השפעת התלת-מימד על תפיסת רצף הזמן, ולשפר תפיסה זו אצל ילדים עם מש"ה קל-בינוני. נכללו שלושה תרחישים בעלי רצף זמן,
הסתמנות אוטיזם ותחלואה נוירו-פסיכיאטרית בחולי תסמונת ה-X השביר ובאחאים
מחקר זה נערך בסיוע מענק מקרן שלם. תסמונת ה-X השביר (Fragile X syndrome) הינה הגורם השכיח ביותר, הידוע כיום, להורשה של מוגבלות שכלית התפתחותית. מטרות מחקר זה הינן: אפיון תחלואה פסיכיאטרית נלווית וסימפטומים אוטיסטיים בחולי תסמונת ה-X השביר ובאחאים בריאים. בדיקת קיומם של מאפיינים תפקודיים-התנהגותיים בחולי תסמונת ה-X השביר ובאחאים בריאים. וחיפוש הקשר בין גודל
אינטראקציה תיווכית בין צוות לחניכים במרכז יום למבוגרים (בעלי פיגור שכלי קשה ועמוק), בשיטת ה-MISC – Mediational Intervention for Sensitizing Caregiversers
מחקר זה נערך בסיוע מענק מקרן שלם. מטרתו של המחקר לבדוק את השפעת הפעלת תכנית התערבות בשיטת ה- MISC – Mediational Intervention for Sensitizing Caregivers, על שיפור איכות האינטראקציה בין הצוות לחניכים, במפעל עבודה שיקומי לחניכים מבוגרים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית קשה ועמוקה. נבדקה הפעלת האינטראקציה בין צוות לחניכים על פי שיטת ה-MISC על המרכיבים
הערכת שביעות רצונם של אנשים עם פיגור שכלי מהסובב הפיזי במסגרות דיור ותעסוקה בקהילה
מחקר זה נערך בסיוע מענק מקרן שלם. זהו מחקר גישוש, העוסק בהערכת סובב פיסי ובחקר משתמשים במסגרות דיור ותעסוקה מוגנות, לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. המחקר משלב שני תחומי ידע: תחום הארכיטקטורה ותחום העבודה הסוציאלית. בתחום הארכיטקטורה, המחקר בחן את מאפייני הסובב הפיסי במסגרות אלו. בתחום העבודה הסוציאלית, המחקר בדק את שביעות הרצון מהסובב הפיסי
השפעת תוכנית התערבות באמצעות בעלי חיים על אנשים עם פיגור שכלי
מחקר זה נערך בסיוע מענק מקרן שלם. מחקרים שונים מלמדים כי לבעלי חיים השפעה על בני אדם מבחינה נפשית, קוגניטיבית, רגשית וחברתית. במחקר זה נעשה ניסיון לבדוק את ההתערבות בעזרת בעלי חיים על קבוצות יחסית גדולות של נבדקים. עוד, נעשה ניסיון ללמוד כיצד התערבות בעזרת בעלי חיים שונים עשויה לשפר את תחושת הרווחה, המיומנויות החברתיות
תיפקודה של המערכת הוסטיבולרית בקרב אנשים מבוגרים עם פיגור שכלי
מחקר זה נערך בסיוע מענק מקרן שלם. הסבירות לנפילות עולה עם העלייה בגיל. אולם, מעט תשומת לב מחקרית ניתנת למאפייני שיווי משקל בקרב אנשים מבוגרים הלוקים במוגבלות שכלית התפתחותית (מש"ה), שבדרך כלל אינם נוטים להתלונן על כך. מטרת המחקר היא לבדוק את היארעות המגבלות במערכת הוסטיבולרית בקרב מבוגרים עם מש"ה. עלה כי בקרב 9 נבדקים
תחושת כאב באנשים עם פיגור שכלי
מחקר זה נערך בסיוע מענק מקרן שלם. הדעה הרווחת כיום היא, שאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש"ה), רגישים פחות לכאב בהשוואה לנורמה. גישה זו מביאה לכך שאנשים עם מש"ה, מקבלים פחות תרופות להורדת כאב ולעיתים אינם מטופלים נגד כאב. ממחקרים עולה, שיתכן והתגובה לכאב באנשים עם מש"ה הינה מאוחרת, עקב שיבושים בהולכה או האטה בעיבוד
חקירת תפקידה של המציאות המדומה עבור בוגרים צעירים עם מגבלות
מחקר זה נערך בסיוע מענק מקרן שלם. מבוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ושיתוק מוחין, חווים הזדמנויות מועטות יחסית לעיסוק בפעילות פנאי עצמאיות. מטרת המחקר היתה לבדוק האם וכיצד תוכל מערכת של מציאות מדומה לספק חוויות פנאי חיוביות ומהנות למבוגרים עם מגבלות פיסיות וקוגניטיביות ניכרות. מתיעוד ההתנהגויות במהלך ההתנסות בסביבת המציאות המדומה עולה כי השימוש במערכת
מחקר אפידמיולוגי ארוך טווח על תפקודם והישגיהם של ילדים שטופלו במכון להתפתחות הילד ת"א-יפו בתחומי הרפואה, חינוך, פסיכולוגיה ועבודה סוציאלית בין השנים 1994-1975
מחקר זה נערך בסיוע מענק מקרן שלם. המחקר הנוכחי מהווה המשך למחקר רטרוספקטיבי אפידמיולוגי קודם שנערך במסגרת המכון להתפתחות הילד בתל אביב. מטרתו העיקרית של המחקר הקודם הייתה יצירת בסיס נתונים שיסייע בתכנון עתידי של משאבים אנושיים וכלכליים בתחום התפתחות הילד, תוך מתן משוב על הפעילות הרב-תחומית במכון להתפתחות הילד. תוצאות המחקר הנוכחי נותנות מענה