×

רצונו של אדם כבודו – הגישות החלופיות לניהול חייו של האדם

בעבר, כאשר הגיעו אנשים עם מוגבלות מסוימת, לנותני שירותים שונים, ההמלצה הייתה בדרך כלל למנות להם אפוטרופוס על ידי בית המשפט. כיום, בעקבות תיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, נוספו כלים משפטיים אחריםהעשויים להתאים יותר למצבם. יתכן ואנשי המקצוע נתקלים במקרים בהם בן משפחה של מטופל פונה אליהם ואומר שהוא מיופה כוח של המטופל ושיש

מקבץ פרסומים בתחום קבלת החלטות נתמכת

מסמך הבנות עם הבנקים בנוגע לחשבונו של מקבל ההחלטות. שמטרתו להבהיר את מעמדו של תומך בקבלת החלטות בחשבונו של מקבל ההחלטות. מסמך זה חשוב להטמעת המודעות להליך זה בקרב הבנקים ובהמשך, אנו מקווים גם בקרב צדדים שלישיים נוספים נודה לעיוכם ולהפצתו לגורמים הרלוונטים. https://www.gov.il/he/departments/news/decision_makers_accounts-1 סרטון להגברת המודעות לנושא הליך קבלת החלטות נתמכת https://www.gov.il/he/departments/topics/supported_decision רשימת תומכים מקצועיים בקבלת

תפיסות חינוכיות של מנהלי בתי ספר, מפקחים ומובילי מדיניות חינוכית בנוגע לשילוב בוגרים עם מוגבלות שכלית בעבודה במסגרות חינוכיות

מחקר זה נעשה במימון קרן שלם. שילוב בוגרים עם צרכים מיוחדים בחברה בכללותה ובמערכת החינוך בפרט מהווה אתגר תרבותי וחברתי שעל מנת להצליח בו, יש להכיר לעומק את עמדות האנשים המשלבים על מנת להתאים את הנדרש במערך החינוכי המשלב. בעוד ששילובם של בוגרים עם לקויות למידה, לקויות חושיות ולקויות מוטוריות במערכת החינוך נלמד במהלך השנים

רגשות לחץ בקרב הורים ערביים לילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית לעומת הורים ערביים לילדים עם התפתחות תקינה בתקופת הקורונה

מחקר זה נעשה במימון קרן שלם. מגפת הקורונה השפיעה רבות על חיי בני האדם ברחבי העולם וגרמה לחוויות שונות של לחץ ותחושת בדידות חברתית. במחקר הנוכחי הוערכו רגשות הלחץ בקרב הורים  ערביים לילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית לעומת הורים ערביים לילדים עם התפתחות תקינה  בגילאי בית הספר היסודי בתקופת הקורונה. הממצאים מראים שהורי הילדים עם

מודל עבודה תיאורטי לטיפול באמצעות אמנות בבוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית

מחקר זה נעשה במימון קרן שלם. סקירת ספרות שערכנו לאחרונה בנושא טיפול באמצעות אמנות עם אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש״ה) מתארת את חשיבותו ותרומתו של הטיפול לאוכלוסייה ייחודית זו, אולם, ניכר בבירור כי קיימת מעט מאד כתיבה בתחום ורובה ללא ביסוס מחקרי. בהעדר מחקר והמשגה תיאורטית מספיקים, מטפלים באמצעות אמנות, המטפלים באנשים עם מש״ה

הצריכה התזונתית ומצבם התזונתי של אוכלוסיית אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש”ה) המשולבת בקהילה בישראל

מחקר זה נעשה במימון קרן שלם. המחקר הנוכחי עוסק במצבם התזונתי של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש”ה) בגיל המבוגר בישראל. תוחלת החיים של אנשים עם מש”ה עולה, אך חסר מידע על מצבם התזונתי, במיוחד בקרב הגרים בקהילה ובקבוצת הגיל המבוגרת. אוכלוסייה זו מזדקנת מוקדם יותר ונמצאת בסיכון מוגבר למחלות כרוניות. מחקר זה פיתח את

הקשר בין סוגי ערך חברתי לבין תפיסות לקוחות כלפי עסקים חברתיים לשילוב תעסוקתי של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית

מחקר זה נעשה במימון קרן שלם. במחקר הנוכחי נבחנו גורמים שתומכים בפתרון מערכתי, משמעותי ומקיים, שמאפשר את העסקתם ארוכת הטווח של אנשים עם מוגבלויות במסגרת יצרנית של עסקים חברתיים. ממציא המחקר שבדקו תפיסות, העדפות ובחירה של צרכנים בבתי קפה שונים שכללו גם שילוב אנשים עם מוגבלויות העלה כי קיים פלח שוק שמעריך את התועלת הכפולה

“לפי שהם אדם מישראל” – המשמעות המוענקת לטיפול בבן משפחה עם מוגבלות שכלית-התפתחותית בחברה החרדית: הזדמנויות ואתגרים בהתערבות רגישת-תרבות

מחקר זה נעשה במימון קרן שלם. משפחות של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בחברה החרדית עשויות לחוות פגיעה בדימויין וביוקרתן, ולפיכך עלולות לשמור על המוגבלוּת כסוד מפני הסביבה. במחקר זה, בחנו את המשמעות הניתנת לטיפול בילדים עם מש”ה משלוש זוויות מבט: האבות, האימהות והעובדות הסוציאליות המסייעות להם. במחקר עלו שלוש תמות: הקשר עם המשפחה; הקשר

עולמם הריגשי-חברתי של מתבגרים עם מש”ה: מחקר אורך מילדות לגיל ההתבגרות

מחקר זה נעשה בסיוע קרן שלם. המחקר הנוכחי הינו מחקר אורך אשר עקב אחר ילדים שהשתתפו ביחד עם אימהותיהם במחקר שנערך לפני כשלוש עשרה שנים ובחן את הקשרים בין מאפייני הקשר הראשוני שלהם עם אמותיהם בילדות לבין היכולות הרגשיות-החברתיות של המתבגרים כיום. המחקר מחדש גם בכך שנעשה שימוש בכלי מחקר מתחום הטיפול באומנויות המבוססים על