בעבר, כאשר הגיעו אנשים עם מוגבלות מסוימת, לנותני שירותים שונים, ההמלצה הייתה בדרך כלל למנות להם אפוטרופוס על ידי בית המשפט. כיום, בעקבות תיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, נוספו כלים משפטיים אחריםהעשויים להתאים יותר למצבם. יתכן ואנשי המקצוע נתקלים במקרים בהם בן משפחה של מטופל פונה אליהם ואומר שהוא מיופה כוח של המטופל ושיש
ארכיונים: מאגר ידע ומחקר
מקבץ פרסומים בתחום קבלת החלטות נתמכת
מסמך הבנות עם הבנקים בנוגע לחשבונו של מקבל ההחלטות. שמטרתו להבהיר את מעמדו של תומך בקבלת החלטות בחשבונו של מקבל ההחלטות. מסמך זה חשוב להטמעת המודעות להליך זה בקרב הבנקים ובהמשך, אנו מקווים גם בקרב צדדים שלישיים נוספים נודה לעיוכם ולהפצתו לגורמים הרלוונטים. https://www.gov.il/he/departments/news/decision_makers_accounts-1 סרטון להגברת המודעות לנושא הליך קבלת החלטות נתמכת https://www.gov.il/he/departments/topics/supported_decision רשימת תומכים מקצועיים בקבלת
מדריך ראיון עומק חצי מובנה למשפחה חרדית המזדקנת לצד אדם עם מש"ה בדיור ביתי ובדיור חוץ ביתי
תפיסות חינוכיות של מנהלי בתי ספר, מפקחים ומובילי מדיניות חינוכית בנוגע לשילוב בוגרים עם מוגבלות שכלית בעבודה במסגרות חינוכיות
מחקר זה נעשה במימון קרן שלם. שילוב בוגרים עם צרכים מיוחדים בחברה בכללותה ובמערכת החינוך בפרט מהווה אתגר תרבותי וחברתי שעל מנת להצליח בו, יש להכיר לעומק את עמדות האנשים המשלבים על מנת להתאים את הנדרש במערך החינוכי המשלב. בעוד ששילובם של בוגרים עם לקויות למידה, לקויות חושיות ולקויות מוטוריות במערכת החינוך נלמד במהלך השנים
רגשות לחץ בקרב הורים ערביים לילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית לעומת הורים ערביים לילדים עם התפתחות תקינה בתקופת הקורונה
מחקר זה נעשה במימון קרן שלם. מגפת הקורונה השפיעה רבות על חיי בני האדם ברחבי העולם וגרמה לחוויות שונות של לחץ ותחושת בדידות חברתית. במחקר הנוכחי הוערכו רגשות הלחץ בקרב הורים ערביים לילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית לעומת הורים ערביים לילדים עם התפתחות תקינה בגילאי בית הספר היסודי בתקופת הקורונה. הממצאים מראים שהורי הילדים עם
מודל עבודה תיאורטי לטיפול באמצעות אמנות בבוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית
מחקר זה נעשה במימון קרן שלם. סקירת ספרות שערכנו לאחרונה בנושא טיפול באמצעות אמנות עם אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש״ה) מתארת את חשיבותו ותרומתו של הטיפול לאוכלוסייה ייחודית זו, אולם, ניכר בבירור כי קיימת מעט מאד כתיבה בתחום ורובה ללא ביסוס מחקרי. בהעדר מחקר והמשגה תיאורטית מספיקים, מטפלים באמצעות אמנות, המטפלים באנשים עם מש״ה
בדיקת יעילות תכנית הכשרה למרפאים בעיסוק בחינוך המיוחד לפיתוח יכולות להעברת ידע והובלת יוזמות לקידום התערבות ממוקדת-השתתפות עבור תלמידים עם מוגבלויות
מחקר זה נעשה במימון קרן שלם. המחקר בחן יעילות תוכנית הכשרה לפיתוח ״סוכני שינוי״ בקרב 15 מרפאות בעיסוק ופיזיותרפיסטיות בחינוך המיוחד, לקידום התערבות ממוקדת־השתתפות לתלמידים עם מוגבלויות. התוכנית (שלושים שעות אקדמיות) הובילה לפיתוח 13 יוזמות מערכתיות במסגרות חינוך שונות (ציון ממוצע 90.12/105). נמצאה עלייה מובהקת בתפיסת המשתתפות בנוגע ליכולותיהן במרכיבי תפקיד סוכן שינוי ברכיבים של
אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית שחולים בסרטן: חווית החולי וההתמודדות עם מחלת הסרטן
מחקר זה נעשה במימון קרן שלם. המחקר בחן את חוויותיהם של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית וסרטן, תוך שמיעת קולם הישיר. השתתפו במחקר 18 אנשים בגילאי 30–78 עם מוגבלות קלה–בינונית, שחלו בסוגי סרטן שונים. מהראיונות עלה כי רובם קיבלו מידע רפואי מצומצם ולעיתים הוסתר מהם, מה שיצר תחושת בלבול וחוסר שליטה. המשתתפים שיתפו בתחושות של
שיקום מרחוק לילדים עם שיתוק מוחין ומוגבלות שכלית התפתחותית באמצעות אפליקציית הדרכה חדשנית
מחקר זה נעשה במימון קרן שלם. המחקר בדק האם ניתן להשתמש באפליקציית טלה־שיקום שפותחה במקור עבור בנות עם תסמונת רט גם בקרב מתבגרים ובוגרים צעירים עם שיתוק מוחין (CP) ומוגבלות שכלית התפתחותית (מש״ה). שנים־עשר משתתפים בגילאי 13–20 מבית החולים אלי״ן קיבלו תוכנית התערבות מותאמת אישית למשך שלושה שבועות, תוך שימוש באפליקציה ובמכשירי מדידה לבישים. רובם
הורות עם מוגבלות בראי המשפט הישראלי: ניתוח עומק של פסיקה בנושא הורים עם מוגבלויות בישראל
מחקר זה נעשה במימון קרן שלם. המחקר בחן באופן איכותני את גישת מערכת המשפט הישראלית כלפי הורים עם מוגבלויות באמצעות ניתוח 78 פסקי דין מהשנים 1978-2023. עלו ארבע תמות מרכזיות: הכרה עקרונית בזכות להורות תוך מתח עם התוצאות בפועל; קריטריונים להערכת מסוגלות הורית המבחינים בין רצון סובייקטיבי ליכולת אובייקטיבית; בחינת מערכות תמיכה משפחתיות ומוסדיות כשיקול