מחקר זה נעשה במימון קרן שלם. מכללת בית-ברל בשיתוף קרן שלם ביצעו מחקר לבחינת תרומתם של מקורות תמיכה שונים, ובכלל זה הוראה פרטנית, לאוטונומיה הקוגניטיבית של מתבגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש”ה) מארבעה בתי-ספר באזור המרכז והשרון. במחקר הוערכו הקשרים שבין תמיכה חברתית לאוטונומיה קוגניטיבית לפני ואחרי תהליך של הוראה פרטנית שקיבל כל אחד מהתלמידים
ארכיונים: מאגר ידע ומחקר
בנייה, תיקוף ושימוש בכלי סקר תפקודי חדש עבור בוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש”ה)
עבודת גמר זו לתואר שלישי (דוקטורט) נערכה בסיוע מלגה מקרן שלם. מוגבלות שכלית התפתחותית (מש”ה), הינה בעלת אופי דינאמי עם אפשרות לשינויים תפקודיים במהלך החיים. לכן, קיים צורך לעקוב באופן קבוע אחרי מצבם התפקודי של בוגרים עם מש”ה, על מנת להעניק להם תמיכות מותאמות ככל האפשר, לכל שלב בחייהם. במחקר הנוכחי נבנה כלי סקר חדש
“וחי אחיך עמך” יחס האסלאם הסוני הקלאסי לאנשים עם מוגבלויות לא-פיזיות
עבודת גמר זו לתואר שלישי (דוקטורט) נערכה בסיוע מלגה מקרן שלם. המחקר עוסק ביחס האסלאם הסוני הקלאסי לאנשים עם מוגבלויות לא-פיזיות, ובוחן את הכללתם בקהילה המסלמית, החברתית והדתית, ואת מידת חיובם במצוות. בהיסטוריה הכתובה של המוגבלות עד שנות ה-2000, ניתן לשים לב למגמה של מחקר מערבי באירופה, ארה”ב ואוסטרליה בלבד. זאת, למרות שעל פי מסמכי
היבטים מעצימים בחוויית האימהות של נשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית או הנמכה קוגניטיבית
עבודת גמר זו לתואר שני (תזה) נערכה בסיוע מלגה מקרן שלם. עבור נשים עם מוגבלות, ובפרט נשים עם מוגבלות שכלית- התפתחותית (מש”ה), הזכות להורות ואימהות מתערערות בשל תפיסות חברתיות שליליות. המחקר הנוכחי עסק בהיבטים מעצימים בחוויית האימהות של נשים עם מש”ה או הנמכה קוגניטיבית. במחקר רואיינו 11 נשים עם מש”ה או הנמכה קוגניטיבית, המתגוררות בהקהילה
בית או פנימייה: מהי המסגרת האופטימלית עבור משפחה המגדלת ילד עם מוגבלות שכלית קשה או עמוקה?
מחקר זה נערך במימון מקרן שלם. מחקר זה השווה את מדדי איכות החיים ומדדים רגשיים ובריאותיים בקרב הורים המגדלים ילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית קשה ועמוקה בבית לאלו שילדיהם מתגוררים במסגרת חוץ-ביתית. במסגרת המחקר, הורים לילדים (גילאי 2-18) עם מוגבלות שכלית התפתחותית קשה או עמוקה המתגוררים בבית (38) או במסגרות חוץ-ביתית (22) מילאו שאלונים בנושא
השתתפות בפנאי של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בינונית המתגוררים בדיור בקהילה
עבודת גמר זו לתואר שלישי (דוקטורט) נערכה בסיוע מלגה מקרן שלם. אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש”ה) משתתפים פחות בפעילויות פנאי בהשוואה לבני גילם עם ובלי מוגבלויות. המחקר הנוכחי בחן את יעילותן של שתי תוכניות התערבות; ‘השתתפות בפנאי דרך למידה’ (הפ”ל) או ‘השתתפות בפנאי דרך התאמות’ (הפ”ה), שמטרתן לשפר את רמת השתתפות בפעילויות פנאי לא
כושר מוזיקלי, אינטליגנציה וזיכרון בקרב אוכלוסייה עם מוגבלות שכלית התפתחותית בהשוואה לאוכלוסייה עם התפתחות תקינה: קשרים ונתיבי התפתחות (נתיב לקוי, יציב או מתמשך)
עבודת גמר זו לתואר שלישי (דוקטורט) נערכה בסיוע מלגה מקרן שלם. מטרתו העיקרית של המחקר הנוכחי הייתה לבדוק את נתיבי ההתפתחות של הכושר המוזיקלי (הטונלי והריתמי) בקרב אוכלוסייה עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש”ה) קלה ללא אטיולוגיה ספציפית (לא”ס) בהשוואה לאוכלוסייה עם התפתחות תקינה, בשתי קבוצות גיל: ההתבגרות העליונה (21-17) והבגרות הצעירה (40-25). הכושר המוזיקלי נבדק
הזדקנות המשפחה לצד אדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית בחברה החרדית בדיור ביתי ובדיור חוץ ביתי: צרכים מול משאבים מנקודת מבט אקולוגית
מחקר זה נערך בסיוע קרן שלם. מטרת המחקר: לתאר ולנתח את חווית הזדקנות המשפחה החרדית לצד ועם אדם עם מש”ה בדיור ביתי ובדיור חוץ-ביתי מנקודת מבט אקולוגית. שיטה: מחקר איכותני בו נדגמו ורואיינו בראיונות עומק 14 יחידות משפחה ונציגים ממעגלי השייכות השונים הרלוונטיים למשפחתו המזדקנת של האדם עם מש”ה (סך הכל 55 ראיונות) . ממצאים:
מדברים בעד עצמם – סינגור עצמי של לומדים עם לקויות למידה
זהו ספר העוסק בסינגור עצמי של לומדים בעלי לקות למידה. המסר העיקרי של הספר הוא שילד צריך לקחת אחריות על הלקות שלו, כדי שיוכל לדאוג לאינטרסים שלו ולקדמם. בספר שני חלקים: החלק הראשון עוסק בהיבטים תאורטיים המשמשים בסיס לפיתוח תכניות הנחיה לסינגור עצמי עבור לומדים עם לקויות למידה. חלקו השני של הספר מתמקד בהנחייה לסינגור
גם לנו מגיע בית לגור בו
נדיר בחור עצמאי, רציני, עם עבודה מסודרת, מתנייד בכיסא גלגלים. כל מה שנדיר רוצה זה לשכור דירה נגישה, שבה יוכל להכנס למקלחת, לעבור את המשקוף של חדר השינה, ולהיכנס לבניין המגורים. האם גם לו מגיעה הזדמנות שווה להשכיר דירה? צוות הפקה: צלם, עורך ויוצר תוכן הסרטונים – רועי ידובסקי השחקנים: נדיר חובב- חבר בקבוצת