מחקר זה נערך בסיוע מענק מקרן שלם. המחקר עוסק בתפיסת הזמן, ומתמקד בשיפור תפיסת רצף הזמן אצל ילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש"ה). תוכנית ההתערבות התבססה על טכנולוגית המציאות המדומה (Virtual Reality), במטרה לבחון את השפעת התלת-מימד על תפיסת רצף הזמן, ולשפר תפיסה זו אצל ילדים עם מש"ה קל-בינוני. נכללו שלושה תרחישים בעלי רצף זמן, אשר עובדו לעולמות וירטואליים תלת-מימדיים, כאשר רצף הזמן נמדד על פי מספר ההצלחות בסידור ההתרחשויות ...
עבודת גמר זו לתואר שני (תזה) נערכה בסיוע מלגה מקרן שלם. מחקר זה עוסק בנישואי נשים מוסלמיות בעלות אינטליגנציה תקינה לגברים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית (מש"ה) בחברה הערבית בישראל. בדק את תהליך קבלת ההחלטה של הנשים להינשא לאדם בעל מש"ה. המחקר התמקד במספר שאלות הקשורות במעמדן ובמצבן של הנשים ערב קבלת ההחלטה, בציפיות הנשים ממערכת הנישואים ומן המשפחה הרחבה, ובמשמעות שנשים אלה מעניקות להחלטתן בהווה. הממצאים מראים שהחלטת הנשים להינשא ...
סיפורו של אפי, שעם התבגרותו עזב את בית ההורים ועבר לגור בהוסטל. הסיפור מתאר את תהליך ההסתגלות שלו לשינוי, את החששות המלווים אותו ואל הגדילה והעצמאות הבאים בעקבותיו. מתוך הספר : נסיעה שכזאת, שנקר איילת, סדרת ספרי גומא, מט"ח 2008 מידע נוסף>>
באופן אידיאלי אמור היה תחום הנגישות להיות מטופל באופן כוללני ע"י גורם מקצועי אחד אולם המציאות מראה כי אין היום עדיין גורם מקצועי אשר התמחה בכל ההיבטים ולגבי כל המוגבלויות. על כן מצא המחוקק לנכון להתמודד עם הנושא דרך הגדרת תחומי ידע משלימים: "נגישות למבנים, תשתיות וסביבה" (מתו"ס) ו"נגישות לשירות". התחום הראשון מוכר בארץ, אף כי לא נאכף, מזה עשרות שנים, בעיקר בזכות התיקון לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה - 1965 ...
ילדים עם פיגור שכלי עלולים לחוות קושי בתפקוד יום-יומי בסביבות החיים השונות, בלמידה, בבית-הספר, בתקשורת או בפעילות פנאי. התפתחות הטכנולוגיה, ובייחוד הטכנולוגיה המסייעת, זימנה הזדמנויות חדשות עבור אותם ילדים לעצמאות, לשותפות ולמעורבות באספקטים השונים של החברה. כך התפתח תחום הטכנולוגיה המסייעת שנועד לגשר על הפער בין דרישות של עיסוקים מורכבים לבין יכולות אנשים עם מוגבלות. טכנולוגיה זו גם אפשרה להם ביצוע מטלות שלא הצליחו לבצע בדרך אחרת. תהליך התאמת הטכנולוגיה ...
בשנים האחרונות אוניברסיטאות ומכללות פותחות את שעריהן לתכניות מיוחדות לאוכלוסייה זו, אך הן עדיין מעטות. מטרת המחקר הייתה לבחון את תפיסותיהם של אנשים עם מוגבלויות קוגניטיביות ואנשי צוות העובדים עימם לגבי לימודי המשך במסגרת של מוסדות אקדמיים. במחקר השתתפו 61 בוגרים עם מש"ה המתגוררים בדיור מוגן באזור מטרופולין חיפה, מהם 25 לוקחים חלק בתכניות ללימודי המשך ו-36 אינם מתנסים בתכניות מסוג זה. מתוך אוכלוסייה זו 19 אנשים עם מוגבלות ...
עבודת גמר זו לתואר שני (תזה) נערכה בסיוע מלגה מקרן שלם. החברה הערבית בישראל נמצאת בשינוי מתמיד, וכתוצאה מתהליך המודרניזציה חל מעבר מחברה קולקטיביסטית לגרעינית. העלייה ברמת ההשכלה, בד בבד עם יציאתן של נשים לשוק העבודה חוללה שינויים במבנה החברתי ובנורמות והערכים החברתיים. מכאן, ראינו צורך לבחון כיצד הורים ערביים מתמודדים עם גידולו של ילד בעל מוגבלות שכלית התפתחותית קלה או בינונית הגר בבית. ממצאי המחקר הצביעו שאימהות השתמשו יותר ...
הספר הופק על ידי נציבות השוויון לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים המופקדת על קידום הנושא. מטרת הספר לחשוף את הציבור הרחב להיבטים המגוונים של תחום הנגישות לאנשים עם מוגבלות בישראל מנקודת מבטם של מעצבי המדיניות, אנשי מקצוע ופעילים מקרב אנשים עם מוגבלות.
כולנו מכירים את התחושה הראשונה כאשר אנו נכנסים לחלל לא מוכר. זה יכול להיות חדר במלון, מרפאה, או כיתת לימוד. ברגע שפתחנו את הדלת ועברנו את סף הכניסה, ועוד לפני שהתייחסנו לאנשים שבו, עיצוב החלל משפיע על הרגשתנו ועל התייחסותנו לאירוע שבשלו הגענו למקום. חלל שאינו מכיל סיכונים ומכשולים, שבנוי באופן ברור, פתוח והיררכי, משדר נעימות, רוגע, פתיחות. חלל עמוס בפרטים מקשה על המשתמש, פיסית ומנטלית, ויוצר אי ביטחון וחוסר ...
התוכנית להפעלת מיל"י – מרכז יום לאנשים מיוחדים – מזדקנים וזקנים נועדה להציע מענה תעסוקתי/עיסוקי למשך שעות היום לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בני 50 ומעלה המאופיינים בירידה תפקודית, החיים בבתיהם הפרטיים או במסגרות הדיור של השרות בקהילה. במסמך מוצג רציונל להקמת מרכזי יום לקשישים, תכנים להפעלת המרכז וכן הנחיות לתכנון פיזי של המבנה. החוברת נכתבה בסיוען של אורית טובול מהקרן לפיתוח שירותים לנכים בביטוח לאומי ומיקי כהן מקרן שלם, ...