×

הקשר בין שביעות רצון מורת המחשבים לבין ביצוע מטלות מחשב עם עכבר מותאם עבור תלמידים עם פיגור שכלי

עבודת תזה בהנחייתן של פרופ' תמר וייס וד"ר נעמי שרויאר

ילדים עם פיגור שכלי עלולים לחוות קושי בתפקוד יום-יומי בסביבות החיים השונות, בלמידה, בבית-הספר, בתקשורת או בפעילות פנאי. התפתחות הטכנולוגיה, ובייחוד הטכנולוגיה המסייעת, זימנה הזדמנויות חדשות עבור אותם ילדים לעצמאות, לשותפות ולמעורבות באספקטים השונים של החברה. כך התפתח תחום הטכנולוגיה המסייעת שנועד לגשר על הפער בין דרישות של עיסוקים מורכבים לבין יכולות אנשים עם מוגבלות. טכנולוגיה זו גם אפשרה להם ביצוע מטלות שלא הצליחו לבצע בדרך אחרת.

תהליך התאמת הטכנולוגיה המסייעת מהווה תחום מומחיות של המרפאות/ים בעיסוק. זהו תהליך מורכב הכולל את הצורך להתייחס, לאבחן ולנתח מגוון רחב של פרמטרים שונים באדם, בעיסוק ובסביבה בה הוא פועל, כולל הידע להתאמת עזרים וטכנולוגיה שיסייעו להשלמת עיסוק מבוקש. לצורך זה דרושים אבחונים תקפים ומהימנים, המאפשרים למרפא/ה בעיסוק העובד/ת עם ילדים להחליט לגבי הטכנולוגיה המתאימה ביותר עבורם. בשל חוסר באבחונים מסוג זה בכלל, ובקרב האוכלוסייה דוברת ערבית בפרט, התאמת אבחון המעריך את ביצוע האדם בשימוש במחשב לשפה הערבית הינה אחת ממטרות המחקר הנוכחי. מחקר זה כולל 30 נבדקים דוברי ערבית, אשר אובחנו כסובלים מפיגור בינוני, עם או בלי קשיים מוטוריים, בני 21-6 שנים. אחד המדדים להערכת תוצאות טיפול בטכנולוגיה מסייעת הינו שביעות הרצון של המשתמש. המחקר בדק את שביעות רצונה של מורת מחשבים מההתאמה האישית של העכבר למחשב של כל נבדק ואת הקשר בין  ביצוע במחשב של נבדקים עם פיגור בינוני, לבין שביעות רצונה.

הנתונים נאספו בפגישה שכללה הערכה של רמת ביצוע הנבדק (זמן להשלמת ביצוע והצלחה בביצוע) במטלות מחשב המערבות הפעלת עכבר, על-ידי אבחון ACTP, המיועד להערכת ביצוע האדם במחשב. ההערכה בוצעה בו-זמנית על-ידי שתי מרפאות בעיסוק לצורך תיקוף התאמת העכבר. לאחר תרגול של כשבוע ימים בכלי העזר, מולא שאלון QUEST על-ידי מורת המחשבים, במטרה לבדוק שביעות רצונה מהעכבר שהותאם לנבדק.

תוצאות המחקר הראו עקביות פנימית גבוהה בין כלל משימות האבחון ומהימנות בין בודקים ותוקף מבחין בין קבוצות מגדר ולקויות שונות. עוד נמצא, כי זמני הביצוע של הנבדקים במחקר היו עקביים ברמה בינונית.

מסקנות המחקר הראו, שתחום ההערכה לטכנולוגיה מסייעת הינו תחום טעון פיתוח ומחקר נוספים. פיתוח אבחונים מתאימים עבור אוכלוסיות שונות עוזר להתאמת הטכנולוגיה. ההתאמות נותנים הזדמנויות שוות לאוכלוסיות עם צרעים מיוחדים לצעוד בראש מורם אל עבר המאה ה-21. כמו כן, שביעות הרצון מהתאמה הינו מדד חשוב לניבו הצלחת ההתערבות. אשר על כן, חשוב לפתח כלים המתאימים לכל סוגי הטכנולוגיה המסייעת ולאוכלוסיות שונות שאיתם נפגשת המרפאה בעיסוק בעבודתה.

לעבודה הדוקטורט של ד”ר אלכסנדרה דניאל סעד

פריטים קשורים