אחד הקשיים המרכזיים ביותר של בני אדם בכלל, ואנשים עם מוגבלויות בפרט הנו הבדידות, חסך באהבה, חוסר שייכות, והקושי לקיים קשר זוגי ואינטימי. כמו כן, זוגות רבים אינם מצליחים להיחלץ ממעגל הבדידות, ומן הכעס והריבים המתרחשים בתוך זוגיותם. קשיים אלו יכולים לנבוע מסיבות שונות, כגון: בשלות רגשית, יכולת לשאת תסכול, יחסי תלות-עצמאות, כמו גם אלמנטים הקשורים למשפחת המוצא, ולחוויות התפתחותיות מעצבות. בנוסף, הם יכולים להיות קשורים לעולם המגע הגופני והמיני, ...
מטרתו העיקרית של מחקר זה, הייתה להשוות את מידת נגישותם לאנשים עם מוגבלות של אתרי אינטרנט המעניקים שירות ציבורי או ההתנדבותי מישראל ומניו-זילנד, על-פי הפרמטרים המופיעים בגרסה השנייה של מסמך ההנחיות הבינלאומי לנגישות תכני אינטרנט (Web Content Accessibility Guidelines [version] 2.0), הוא ה-WCAG 2.0 שנכתב על-ידי ארגון ה-W3C. כל זאת, כחלק מהרצון לבחון איזו מדינה ואיזה מגזר הינם בעלי האתרים הנגישים ביותר, בכפוף לניסיון לעמוד על הסיבות ו/או הגורמים להבדלים ...
עבודת סמינריון שנערכה במסגרת לימודי תואר שני במחלקה ללימודי מידע באונ' בר אילן במסגרת הקורס "מידע חברתי" שנה"ל תשע"ו. סקר צרכים זה בא ללמוד מאנשי המקצוע השונים העוסקים בטיפול באדם עם מוגבלות שכלית מה לדעתם תחומי החיים בהם נדרש לפתח סמלים ציבוריים עבור אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. הסקר הציף את תחומי החיים להם יש לתת קדימות בעת פיתוח מאגר סמלים עבור אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. בנוסף, הסקר ייצר ...
עבודת גמר זו לתואר שלישי (דוקטורט) נערכה בסיוע מלגה מקרן שלם. מטרת המחקר היתה בדיקת נתיבי התפתחות האינטליגנציה (קריסטלית ופלואידית), והזיכרון (זיכרון עבודה וזיכרון אפיזודי) בקרב בעלי מוגבלות שכלית ללא אטיולוגיה ספציפית בהשוואה לבעלי התפתחות תקינה מהגיל הצעיר למבוגר (גילאי 10-40). במחקר השתתפו 102 נבדקים בעלי מוגבלות שכלית ו-102 נבדקים בעלי התפתחות תקינה בארבע קבוצות גיל: 10-16, 17-21 ,23-29 ,31-40. בהתייחס לאינטליגנציה הקריסטלית נמצא נתיב התפתחות מקביל, בשתי קבוצות ...
מחקר זה נעשה בסיוע קרן שלם. ממצאי המחקר העלו כי תעסוקת אנשים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית בשוק החופשי מעלה דילמות אתיות מורכבות הן בקרב המעסיקים והן בקרב מדריכי תעסוקה נתמכת. משחק התפקידים באמצעות סימולציות בקרב המדריכים או צפייה בהם בקרב המעסיקים השפיעו על שיפור העמדות מסוג העצמה פסיכולוגית, מסוגלות עצמית והעסקת עובדים עם מש"ה יותר משאר סוגי ההתערבות: ניתוח תחקירים או מילוי שאלונים. השפעת הסימולציות ניכרה באופן מהותי בקבוצת המדריכים ...
מחקר זה נעשה בסיוע קרן שלם. בעוד שבחברה הרגילה נישואים נתפסים כחלק מ'נורמליזציה' ורווקות מתפרשת כ'חסר', באוכלוסיה בעלת מוגבלות שכלית קיים היפוך ביחס החברתי לתופעת הנישואים/רווקות. העמדה הרווחת היא שאלה מבין בעלי המוגבלות השכלית הבאים בברית הנישואים הינם בעלי יכולות גבוהות, שאינן משקפות את יכולותיהם של מרבית המבוגרים בעלי המוגבלות השכלית. לפיכך, הישארותם של מבוגרים בעלי מוגבלות שכלית לבד ללא בני זוג נתפסה עד כה כנורמטיבית לאוכלוסיה זו. המחקר ...
מחקר זה נעשה בסיוע קרן שלם. מטרות המחקר היו לבדוק האם יש קשר בין עמדות ההורים כלפי זוגיות ונישואין של יקיריהם לבין הסטטוס בו הם נמצאים, ובדיקת הסיבות לתופעת היחידאות של בוגרים בעלי מוגבלות שכלית, מזווית הראייה של הוריהם. במחקר השתתפו 38 נבדקים, משתי קבוצות: הורים לבעלי קשר זוגי והורים וליחידאים. משתתפי המחקר נבדקו במתודה כמותית: העברת שאלוני עמדות כלפי זוגיות, נישואין ומשפחה בקרב ההורים, ובנוסף במתודה איכותנית: ראיונות חצי ...
היחידה ללימודי המשך, בבית הספר לעבודה סוציאלית בבר אילן פותחת תוכנית הכשרה לטיפול מיני באנשים עם צרכים מיוחדים. מטרות התכנית : להכשיר אנשי טיפול ושיקום בטיפול מיני עם אנשים עם נכויות פיזיות, קוגנטיביות, חושיות, חברתיות ונפשיות ועם חולי כרוני; להקנות ידע מקיף בתחום המיניות, הנכות ובמצבי חולי שונים; לפתח את היכולת האישית של הסטודנט לטפל בקשיים בתחום האינטימי והמיני ברמת הפרט והזוג. לפרטים נוספים, לחץ כאן.
מגזין ההתמחות לתואר שני בהתמחות מוגבלות שכלית המגמה לחינוך מיוחד, ביה"ס לחינוך, אוניברסיטת בר אילן – יצא לאור. התמחות בתואר שני במוגבלות שכלית (להלן מ"ש) הוקמה לפני 4 שנים במסגרת המגמה לחינוך מיוחד בביה"ס לחינוך, ב"בר אילן". הפעילות האקדמית והמחקרית של ההתמחות פועלים גם בחסות הקתדרא לקידום וחקר כושר ההשתנות ע"ש מצ'אדו ומפברואר 2015 גם בחסות מרכז "בייקר" לחקר וקידום פעוטות וילדים בעלי קשיים קוגניטיביים. המגזין משקף את העשייה האקדמית ...
עבודת גמר זו לתואר שלישי (דוקטורט) נערכה בסיוע מלגה מקרן שלם מטרת המחקר לבחון קיומם של הבדלים הקשורים לגיל באינטליגנציה, מהירות עיבוד וזיכרון של בעלי מוגבלות שכלית בהשוואה למבוגרים בעלי התפתחות טיפוסית, כאשר נבחנו באינטליגנציה קריסטלית ופלואידית, מהירות עיבוד, זיכרון עבודה וזיכרון אפיזודי. בכל היבט נבחנו הבדלים לפי גיל ונבחן האם הפער הבסיסי לפי גיל נותר ללא שינוי במהלך ההזדקנות. במחקר השתתפו 100 מבוגרים עם מש"ה ו- 83 מבוגרים ...