בשנים האחרונות ניכרות מגמות עולמיות לצמצום מסגרות שיקום סגרגטיביות ולקידום השתלבותם של אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה החופשי. מגמה זאת ניכרת גם בישראל, בהתפתחות מתמדת של שירותי התעסוקה הנתמכת עבור אנשים עם מוגבלות, בחקיקה ובפיתוח של תוכניות שונות לעידוד וקידום העסקתם של אנשים עם מוגבלות בעולם העבודה, בפיתוח מסגרות של "מוגן בשוק פתוח", ובהתפתחותן של
ארכיונים: מאגר ידע ומחקר
נתן היקר, איך מתמודדים עם מוות
למה אנשים מתים? האם גם אני אמות פעם? מה זה למות? ועוד… תשובות פשוטות על שאלות כנות ואמיצות ששאלו חברים להוסטל של נתן, שנפטר. כתבה : ד"ר דליה נסים. אייר : ד"ר רוני נסים.
עשרת הכללים לאורח חיים בריא – מסמך בפישוט לשוני
איך נוכל לשמור על עצמנו? איך נדאג לבריאות שלנו? מסמך בפישוט לשוני ובו עשרת הכללים לשמירה על איכות חיים. הפישוט הלשוני נעשה על ידי המכון להנגשה קוגנטיבית. המסמך לקוח מתוך מקהילת הידע, האגף לטיפול באדם עם מש"ה
חינוך מיני במסגרות החינוך המיוחד של משרד החינוך, כנס חנוכה 2005
הכנס עסק בדילמות וסוגיות בנושא החינוך המיני ותפקידו של היועץ בבה”ס לחינוך מיוחד אל מול התלמידי, ההורים והצוותים החינוכיים. ד”ר רונית אלוני – סוגיות בזוגיות ובמיניות בחינוך המיוחד – סיכמו גבו וייס ודן פולק גב’ רונית ארגמן – סוגיות אתיות בייעוץ ובחינוך למיניות בחינוך המיוחד – סיכם דן פולק ד”ר דליה נסים – סדנא :
עקרונות להתערבות בשעת משבר בעת טיפול באנשים עם מש”ה
המסמך מציג את העקרונות המנחים בעת טיפול בשעת משבר או טראומה באנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. במסמך התייחסות לנושאים הבאים : – עקרונות שיחה על מצב חירום – דיבוב פסיכולוגי מובנה המסמך לקוח מתוך קהילת הידע, האגף לטיפול באדם עם מש"ה. בקהילת הידע ניתן למצוא חמרים נוספים העוסקים בטיפול בעת משבר.
חינוך, ייעוץ וטיפול מיני לבעלי תסמונות גנטיות שיש להן השפעה ישירה על ההתפתחות הקוגנטיבית ועל ההתפתחות המינית
אחד המאפיינים הייחודיים של החינוך והייעוץ המיני בקרב בעלי לקויות התפתחותיות קשור בשכיחות הגבוהה של בעלי תסמונות גנטיות עם השפעה ישירה הן על ההתפתחות הקוגנטיבית הרגשית והחברתית והן על ההתפתחות המינית בקבוצה זו. מצב זה מחייב את העוסק בתחומי החינוך למיניות, הייעוץ או הטיפול המיני להכיר את ההשלכות הייחודיות של כל תסמונת על ההתפתחות והתפקוד
פרה-מיניות בקרב נשים עם נכויות התפתחותיות : התערבות במסגרת טיפול מיני – זוגי
המאמר עוסק בנשים עם נכות התפתחותית אשר בשל גורמים סביבתיים, הקשורים למפגש של החברה עם הנכות, הפכו לבוגרות המנותקות ממיניותן . מצב אליו מתייחס הכותב והמטפל כאל מצב פרה- מיני . במאמר תוצג ההבנה התיאורטית של הדרך בה ניתוק זה מתפתח .החלק המרכזי של המאמר עוסק בהתערבות מינית זוגית באמצעותה ניתן לסייע למטופלת לפתח את
מיניות ונכות :העדר השיח על עונג
נקודות מרכזיות מתוך המאמר: Tapper M. S. (2000). Sexuality and Disability: The Missing Discourse of Pleasure. Sexuality and Disability, Vol-18 (4), 283-290. מאמר העוסק בחשיבות השיח על העונג שיש במין ובמיניות. אנשים עם נכויות אינם נתפסים כמועמדים מקובלים לרבייה או אפילו כמי שיכולים ליהנות ממין רק לשם התענוג, הם נתפסים כמעין ילדים וכמי שזקוקים להגנה.
שעת חירום – קובץ פעילויות ומידע
מתוך אתר מנהל חברה ונוער : “מציאות החיים במדינת ישראל מפגישה אותנו לא אחת עם מצבי חירום וחוסר ודאות. מצבים אלה מעמידים אותנו כיחידים וכאומה בפני התמודדויות אישיות ולאומיות, הדורשות משאבים נפשיים, חברתיים וארגוניים. מינהל חברה ונוער, בתוקף תפקידו כממונה על החינוך החברתי ערכי במדינת ישראל במוסדות החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, באמצעות תחום תכנים תוכניות
היכולת של בוגרים עם מוגבלויות אינטלקטואליות להסכמה מדעת לקיום יחסי מין
נקודות מרכזיות מתוך המאמר: Capacity of adult with intellectual disabilities to consent to sexual relationships Murphy G. H., & O’Callaghan, A. (2004). Psychological Medicine, 34, 1347-1357 מאמר הסוקר מחקר שמטרתו להעריך את הידע המיני ,הפגיעות והיכולת להסכמה מודעת ליחסי מין בקרב בוגרים עם נכויות אינטלקטואליות (נ"א) ולהשוות אותם למתבגרים למתבגרים ללא נכויות בני 16-17 אשר