×

מרפאת השיניים בית איזי שפירא שירות ממוקד־אדם בטיפולים דנטליים לאנשים עם מוגבלות: מודל עבודה

מחברים נוספים : הדסה גרנות

טיפולי שיניים משרתים צרכים רבים ועיקרם צרכים פונקציונליים, פונטיים ואסתטיים. קבלת שירות רפואי, ובכלל זה שירותי רפואת שיניים, באיכות גבוהה ובהתאמה לצורכי המטופל עומדת במרכז חייו של כל אדם כמדד המשפיע רבות על איכות חייו ובריאותו.
מרפאת השיניים בבית איזי שפירא הוקמה מתוך האמונה כי לאנשים עם מוגבלות ישנה זכות לקבלת שירות דנטלי בקהילה ברמה ובאיכות גבוהה, בדיוק כמו לאנשים ללא מוגבלות, מתוך הכרה במאפיינים ובצרכים הייחודיים להם, והבנה כי נדרש ידע ייחודי על מנת לתת להם מענה מותאםראוי ואיכותי.
על בסיס הניסיון והתובנות שנרכשו לאורך השנים, התגבש והתבסס מודל עבודה מקיף ומעמיק אשר פותח במשך כ־ 30 שנות פעילות המרפאה. המודל המוצג במסמך זה – שירות ממוקד־אדם בטיפולים דנטליים לאנשים עם מוגבלות – מתאפיין בשלושה מרכיבים מרכזיים: שירות ממוקד־אדם, טיפול דנטלי מותאם וגישה רב־תחומית.
המדריך מציג את הרקע להקמת מרפאת השיניים בבית איזי שפירא, מאפייניה ומודל העבודה שהתפתח במסגרתה:
בחלק הראשון של המדריך סקירה תיאורטית רחבה על מאפייני לקויות שונות, הצרכים הדנטליים, אתגרים ייחודיים ודרכי התערבות.
החלק השני במדריך זה מתאר ומאפיין את מרכיבי המודל.
החלק השלישי מעמיק את ההתייחסות להפעלת המודל ומפרט את עקרונות העבודה והפרקטיקה המנחים את עבודת מרפאת השיניים החל מרגע קבלת הפנייה למרפאה ועד לסיום הטיפול.
בחלק הרביעי מתוארת הגישה הרב־תחומית הרלוונטית לכל שלבי הטיפול.
החלק החמישי במדריך מתייחס למכלול בעלי התפקידים במרפאה מונגשת והכשרתם.
החלק השישי מתייחס להיבטים אתיים בטיפול דנטלי מותאם וזאת בשל המציאות המייחדת טיפול באנשים עם מוגבלות.
החלק השביעי מציג בקצרה תוצאות סקר שביעות רצון שערכה המרפאה עם מקבלי השירות בשנים 2020 עד 2021, המלמדים על שביעות רצון רבה מצד מקבלי השירות ומחזקים את צוות המרפאה להמשך מתן טיפול ברוח המודל ולדיוקו גם בשנים הבאות.
מדריך זה נכתב מתוך מטרה לחולל שינוי ולשפר את איכות חייהם של אנשים עם מוגבלות וזכותם הבסיסית לקבלת שירות באיכות גבוהה, המותאם לצרכיהם. כוונתו לעורר מודעות לצורך הקיים במתן שירות דנטלי מותאם לאנשים עם מוגבלות ולחשוף את הקהילה המקצועית וקובעי המדיניות למענה הייחודי שהתפתח במרפאתנו.
חשוב לציין כי המודל המתואר במסמך זה פותח בהתאמה לאנשים עם מוגבלות אך לתפיסתנו יש בעקרונותיו והערכים המנחים אותו כדי לתרום רבות גם למתן שירות לאנשים ללא מוגבלות בכל מרפאת שיניים המעוניינת להעניק שירותים דנטליים ממוקדי־אדם לכל אדם.

לקריאת המדריך

 

ד”ר שלהב מלמוד – מנהלת מקצועית, מרפאת השיניים בית איזי שפירא
הדסה גרנות – מנהלת מרפאת השיניים בית איזי שפירא
המדריך נכתב בשיתוף צוות מרפאת השיניים וצוות רב־תחומי בבית איזי שפירא
המאמר הועלה לאתר באדיבות מרכז משאבי הידע, בית איזי שפירא.

פריטים קשורים