פיתוח ידע יכול לשמש כמנוף להתמקצעות ומצוינות וכמובן, לשיפור איכות החיים של האנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית והסובבים אותם.

 במקביל להשקעה בפיתוח קורסים, הכשרות והשתלמויות יחד עם השותפים לכלל אנשי המקצוע בתחום המוגבלות השלכת ההתפתחותית וכן הרחבת החקר האקדמי בתחום, החלה  הקרן להשקיע משאבים גם בפיתוח הידע והתורה המקצועית והבנייתם לכדי כלים יישומיים כל זאת במטרה לשפר תהליכי עבודה, ליצור סטנדרטיזציה, לעודד איכות הן בשירות ובטיפול של כל העוסקים בתחום.

פעילות הקרן בנושאים אלה יחד עם כל השותפים בתחום משפיעה באופן ישיר ומשמעותי על שיפור בחיי היומיום של האנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית והסובבים אותם.

אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו בתחומים בהם הייתם רוצים לפתח ידע ותורה שיכולים לסייע לעוסקים בתחום.

 להלן מוצגים תוצרי פיתוח ידע מקצועי שהקרן היתה שותפה להם. ניתן למצוא תוצרים נוספים תחת ערכות הדרכה ותכנון.

 

** בכל פריט בו מוזכר המונח  פיגור שכלי – הכוונה היא למוגבלות שכלית התפתחותית (המונח שונה בשנת 2012)

 

שרון גנות, מנהלת תחום ניהול ידע |  sganot@kshalem.org.il

חוברת הדרכה - שימוש ביישום ממוחשב להדגמה ולמידה באמצעות תרחישי וידאו לצורך שיפור מיומנויות עבודה עבור אנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית   חוברת הדרכה לאנשי מקצועות הבריאות  

אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית קלה עד בינונית מתקשים, לעיתים, להשתלב בעולם העבודה. פרויקט ייחודי זה כלל פיתוח סרטוני הדגמה ולמידה, בדיקת שמישותם ובחינת ההתערבות באמצעותם, לקידום מיומנויות חברתיותהנדרשות בעולם העבודה. כמו כן פותחה חוברת הדרכה לאנשי מקצועות הבריאות שמטרתה לסייע וללמד את השימוש בכלי זה ובסרטונים שפותחו.
 
החוברת פותחה על ידי צוות מחקר מהחוג לריפוי בעיסוק באונ' חיפה : פרופ' תמר וייס, ד"ר עינת גל,
גב' יפעת בן רפאל וד"ר שרון זלוטניק, בשיתוף עם גב׳ יעל שידלובסקי פרס,  משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים
 
למחקר המלא - שימוש ביישום ממוחשב להדגמה ולמידה באמצעות תרחישי וידאו לצורך שיפור מיומנויות חברתיות הדרושות לעבודה בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית       
 
המחקר ופיתוח החוברת נעשה במימון קרן שלם.  
 
להורדת חוברת ההדרכה 
 
לסדרת הסרטונים 

לשאלות והתייעצות לגבי השימוש בחוברת ניתן לפנות ליעל שדלובסקי-פרס, מנהלת תחום ריפוי בעיסוק ופעילות יום, השירות לדיור תומך, אגף הדיור, מינהל מוגבלויות, משרד הרווחה והשירותים החברתיים,  במייל : yaelshi@molsa.gov.il
 
 
 

 



עקרונות להנגשת תפריטים עבור א/נשים עם מוגבלות שכלית    

 -

מה יותר פשוט מללכת לבית קפה ולהזמין כוס קפה ומאפה? נשמע רגיל, פשוט וקל, אבל לא לכולנו.

לאנשים עם מוגבלות שכלית, שמתקשים בקריאה, או מתקשים בהבנת מושגים כמו ׳אקאלייר׳ או ׳תפוגזר׳ או אפילו להבין את ההבדל בין שתיה קרה בבקבוקים או בפחיות, הביקור בבית קפה שהתפריט בו לא נגיש קוגניטיבית עלול להיות מאוד מתסכל, מלא בחסמים ובעיקר, לא עצמאי ותלוי באחרים. ובמילים אחרות, חוויה פשוטה לכאורה, כשבפועל היא לא פשוטה בכלל.
במהלך החודשים אפריל-אוקטובר 2017 נערך תהליך היוועצות עם קבוצת יועצים עם מוגבלות שכלית בהובלת המכון הישראלי להנגשה קוגניטיבית. תהליך ההיוועצות כלל ראשית מיפוי של חווית השימוש בתפריט הקיים בבית הקפה, יצירה של תפריט נגיש, ולבסוף בחינה של התפריט הנגיש בעת השימוש בו בפועל. תהליך ההנגשה היה תהליך משתף רב שלבי ונעשה ביחד עם קבוצה של אנשים עם מוגבלות שכלית ששימשו כיועצים.

תוצר תהליך זה הוא מסמך עקרונות להנגשת תפריטים עבור א/נשים עם מוגבלות שכלית.

כתיבה:
אורנית אבידן-זיו, מרפאה בעיסוק ומורשית נגישות השירות מנהלת, המכון הישראלי להנגשה קוגניטיבית
הילה רימון-גרינשפן, יועצת, המכון הישראלי להנגשה קוגניטיבית
יעוץ אקדמי :
פרופ' שירה ילון-חיימוביץ, מרפאה בעיסוק ומורשת נגישות השירות, ראש המכון הישראלי להנגשה קוגניטיבית

קרן שלם יזמה את הפרוייקט והוא נערך בשיתוף חברת קופיקס ובאמצעות המכון הישראלי להנגשה קוגנטיבית.


לצפיה בסרטון תיעודי המלווה את התהליך

להורדת מסמך עקרונות להנגשת תפריטים עבור א/נשים עם מוגבלות שכלית

 

לפריט המלא
קרא | הורד


המודל לשילוב שוויוני במוסיקה   מדריך מעשי להקמת מקהלות משולבות; רעיונות חברתיים וכלים מקצועיים בשילוב אנשים עם מוגבלות שכלית  

חוברת זו מאגדת כלים מקצועיים במוסיקה ורעיונות חברתיים בשילוב שוויוני, לשיטה/ מודל להפעלת מקהלה משולבת לזמרים עם וללא מוגבלות שכלית, כחלק מפעילות פנאי נורמטיבית במרכזי התרבות והמוסיקה ברשות. 
החוברת מיועדת למוסיקאים ולמסגרות פנאי והיא כוללת פירוט התהליך להקמת המקהלה החל משלב פרסום הפעילות והזמנת זמרים לאודישנים ועד לאופן ניהול החזרות והכנת המקהלה להופעות והקלטות.
למרות אופיו המוסיקלי, מציע המודל לשילוב שוויוני במוסיקה מבט מהשטח על מהות הפעילות המשולבת ככלל ומעורר חשיבה בדבר האפשרות לשימוש במודלים שוויוניים דומים גם בתחומי החינוך התעסוקה והדיור.

המודל נכתב עבור מיזם "מעבר לקול-מקהלות משולבות" – שיתוף פעולה מקצועי בין אורי שחר וקרן שלם.
 
 
 
בתמונה - להקת מעבר לקול כפר-סבא, בהופעה בטקס קבלת תארים בבה"ס לעו"ס,
באונ' תל אביב, 19.03.19 
צילום - יעל דותן
 

לפריט המלא
קרא | הורד


מבוא להתנהגות מאתגרת בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית - חוברת העשרה    

העבודה והטיפול הישיר באדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית, במטרה להביא לשיפור באיכות חייו, מזמנת לרוב תחושות של סיפוק ומשמעות. יחד עם זאת, היא מציפה לעיתים קשיים ותסכול, הנובעים מהתנהגותו של האדם עם המוגבלות, שלא תמיד ברורה או מובנת לנו.

חוברת זו, מטרתה לתת רקע ראשוני לסוגיית ההתנהגות המאתגרת של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. רכישת ידע ולמידה הינם חלק חשוב בתהליך ההתמקצעות של כל איש מקצוע ולכן חשוב כי להכיר את העקרונות הבסיסיים בהתנהגות מאתגרת שיאפשרו לך להפוך למטפל/ת ומדריך/ה מקצועי יותר וכן לספק שירות מיטבי.

החוברת שלפניכם מאגדת את הידע הבסיסי והעדכני בנושא של התנהגות מאתגרת בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ואינה מהווה מסמך הבא לפרט מדיניות ונהלים בתחום זה. כמובן שניתן להמשיך ולהעמיק בנושא באמצעות השתלמויות או קריאה נוספת.

ברצוננו להודות לכל הכותבים אשר לקחו חלק בכתיבת החוברת, ואשר עשו מאמץ לפשט את הידע ככל הניתן ולהופכו לפשוט וקל לקריאה.

 

לצפייה והורדת החוברת 

החוברת תורגמה גם לשפה הערבית בקישור המצורף


ענת פרנק,                                                                              שרון גנות
עו"ס מנהלת תוכן – תכניות ייחודיות,                                          מנהלת ידע ושותפויות
שירות להערכה והכרה, אגף הערכה, הכרה ותכניות,                   קרן שלם
מינהל מוגבלויות , משרד העבודה,
הרווחה והשירותים החברתיים.

 

 


 

לפריט המלא
קרא | הורד


מדריך לתכנון והגשת בקשה למענק עבור פעילות חברתית משלבת ילדים/נוער/בוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ואוכלוסייה ללא מוגבלויות במועצות האזוריות   פנייה להגשת בקשות לקרן שלם למענק למיזם חברתי עבור אנשים עם מוגבלויות - שכלית , פיזית וחושית, במועצות האזוריות - שלב שני  

מנהלי מחלקת הרווחה במועצות האזוריות,
מפקחים במחוזות משרד העו"ר והש"ח,
שלום רב,

 

בהמשך להצלחת המיזמים החברתיים המשלבים אנשים עם /וללא מוגבלות שכלית התפתחותית (ובראיה רב נכותית) במועצות האיזוריות אנו ממשיכים לשנה נוספת !

לנוחיתוכם נכתב מדריך לתכנון ופיתוח המיזם וכן הנחיות להגשת טופס בקשה למענק לשנת תשע"ט 2018/19

המדריך כולל סקירה קצרה, הנחיות וטופס הגשת בקשה על מנת לסייע בפישוט והנגשת המידע הרלוונטי.
פרוייקטורית מטעם קרן שלם, עו"ס המומחית בפיתוח ארגוני וקהילתי תלווה את המועצות בתהליך בניה והגשת הפרויקט לקרן, פרטי ההתקשרות עימה בגוף המסמך.
פגישות הליווי יערכו במהלך חודש אוקטובר/נובמבר 2018, יש לתאם את הפגישות ע"פ הצורך.

המיזם בשת"פ מנהל מוגבלויות במשרד העו"ר והש"ח ומרכז המועצות האזוריות, במימון קרן שלם.

לתשומת לבכם,
קדימות תינתן למועצות שלא הגישו/קיבלו תמיכה בשלב א'.
המיזם אינו מיועד לתמיכה אישית או פרטנית בבית .


להורדת מדריך לתכנון, הנחיות וטופס בקשה להגשת מענק לשנת תשע"ט 2018/19

 

לפרטים ומידע נוסף ניתן לפנות למיקי כהן, סמנכ"ל פרוייקטים בקרן שלם.

 

 



מצגות והרצאות שניתנו במסגרת "ידע שלם 2" - יום הצגת מחקרים עדכניים בתחום מוגבלות שכלית התפתחותית שנעשו בסיועה של קרן שלם   שנערך ביום חמישי 21.6.18 במרכז שיתופים בבית יהושוע  

הערכת התרומה והאפקטיביות של המחקר בתמיכת קרן שלם.
רונה רפאלי הירש, קרן שלם, 2017
·         מצגת
·         המחקר המלא
·         הרצאה מצולמת
 
סימולציות קבוצתיות ככלי לפיתוח קוד התנהגות אתי בקרב מדריכים ומעסיקים בתעסוקה נתמכת: הדרכה ממוקדת לומד.
פרופ' אורלי שפירא-לשצ'ינסקי, ד"ר מירי בן עמרם , אונ' בר אילן, 2016
·         מצגת
·         המחקר המלא
·         הרצאה מצולמת
 
מסעם לפולין של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית משלחת "השחר".
שרית טילוביץ'-לוי, אונ' בר אילן, 2017
·         מצגת
·         המחקר המלא
·         הרצאה מצולמת
 
ללכת על המים: השפעות תכנית התערבות תנועתית במים על סיכון לנפילות ויכולות קוגניטיביות-מילוליות באוכלוסייה מזדקנת עם מוגבלות שכלית התפתחותית.
ד"ר מיכל ניסים, אונ' בר אילן, 2017
·         מצגת
·         המחקר המלא
·         הרצאה מצולמת
 
מיזם מחקר בתי אב בהם מתגורר ילד או בוגר עם מוגבלות שכלית.
ד"ר איילת גור, אונ' חיפה, 2017
·         מצגת
·         המחקר המלא
·         הרצאה מצולמת
 
 
לחוברת תקצירי המחקרים בשלושת השפות - עברית, ערבית ואנגלית שהודפסה לכבוד יום העיון.
 



תוכנית סביבה תומכת לאנשים עם מוגבלות שכלית – סרטון הסברה    

תכנית סביבה תומכת הינה תכנית מרכזית של האגף קהילה במינהל למוגבלויות, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. התוכנית מהווה חלופה להוצאה חוץ ביתית לאנשים בוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש"ה). התכנית פועלת למעלה מעשר שנים, וכיום משתתפים בה כ- 630 אנשים עם מש"ה, ב- 45 רשויות, בהנחיית כ- 40 מדריכים. התוכנית מספקת שירותי תמיכה, ליווי והכוונה לאנשים בגילאי 21+ עם מוגבלות שכלית התפתחותית, המתגוררים בגפם או הגרים עם הוריהם המבוגרים בקהילה, ואף לאנשים שנמצאים במצבי סיכון, במטרה להשאירם בקהילה.

סרטון הסברה זה מביא את ייחודיותה של התוכנית היא בהיותה מותאמת אישית לאדם, תוך התייחסות ובחירה מתוך השירותים הקיימים בקהילה, והיותה שירות משלים לשירותי הרווחה. התוכנית בולטת ביכולתה להביא לקידום ולשילוב של אוכלוסיות בלתי משולבות המתגוררות בבתים בקהילה, בתוכניות ובשירותים המצויים בה.

הסרטון נעשה במימון קרן שלם.

למסמך מדיניות של התוכנית

למחקר הערכה של התוכנית

עריכה, בימוי והפקה : יואב קליינמן, 2018

  לסרטון עם כתוביות באנגלית

 



ידע שלם 2 – מחקרים עדכניים בתחום מוגבלות שכלית התפתחותית, 2018   אסופת תקצירי מחקרים ועבודות גמר בתחום המוגבלות השכלית של בוגרי תואר שני ושלישי  

 -

קרן שלם רואה את המדע ככלי חשוב ומשמעותי ליצירת שינוי בתחום המוגבלות השכלית ההתפתחותית במגוון תחומים : מדיניות, חברה, חינוך ועוד.

אנו חיים בתקופה של מציאות המשתנה בקצב מהיר מבעבר - מהותו של המחקר האקדמי נמצאת בבחינה וניתן לראות מגמות ניכרות שחותרות לשינוי באופיו של המחקר האקדמי לכיוונים של ישימות ותועלתיות.
האג'נדה של קרן שלם מתייחסת למחקר בגישה אינטרדיסציפלינרית, כאשר השילוב בין אנשי מחקר לאנשי מעשה מביא לעשייה מחקרית ייחודית עם ראייה חברתית רחבה.

התמיכה במחקרים מכוונת להשפעה על העשייה בשטח, לניסוח שאלות מחקר חדשניות ומשמעותיות ולהשגת איכות חיים מיטבית לאדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית והסובבים אותו.
קרן שלם בוחרת להשקיע משאבים במחקרים שיש בהם מימד משמעותי של היתכנות ליישום ומימוש התובנות וההמלצות ברמת המסגרות הטיפוליות בשטח וברמת קובעי המדיניות.
 
השנה אנו ממשיכים במסורת שהחלה לפני כשנתיים של עריכת כנס מחקרי מדעי בו מוצגים מחקרים שנעשו בסיועה של הקרן.
בכנס, הוצגו ארבעה מחקרים עדכניים בתחום המוגבלות השכלית התפתחותית שנעשו בשלושה מוסדות להשכלה גבוהה : אונ' בר אילן, אונ' חיפה, ומכללת אל-קאסמי. כל המחקרים בוצעו בתמיכת מענק מקרן שלם.

שאלות המחקר וההערכה בעבודות אלו, הביאו לתובנות, המלצות ותוצרים התורמים לידע המקצועי משפיעים על איכות העבודה הטיפולית בשטח ועל איכות חייו של האדם עם המוגבלות השכלית ההתפתחותית.
בנוסף, בחוברת זו מחקר הערכה שערכה קרן שלם שמטרתו ללמוד על מידת התרומה, האימפקט ו/או האפקטיביות של השקעתה של הקרן במחקר לאורך שנים ושל המחקרים בהם היא תמכה.
כנס זה וחוברת תקצירים זו מהווה אמצעי נוסף להפצת והנגשת הידע המקצועי. אנו מקווים כי תעודד קריאת חומר מקצועי, והמשך מחקרים לקידום העיסוק בנושא המוגבלות השכלית ההתפתחותית בכל תחומי האקדמיה.
 
כל המחקרים נעשו בסיועה של קרן שלם
 
תקצירי המחקרים מוגשים בשלוש שפות : עברית, אנגלית וערבית.

לעיון בחוברת 

לצפיה במצגות ובסרטוני הההרצאות שניתנו במסגרת הכנס המדעי ידע שלם 2 לחץ כאן

 

לפריט המלא
קרא | הורד


שירות סביבה תומכת: מסמך מדיניות 2016    

תכנית סביבה תומכת הינה תכנית מרכזית של השירות לטיפול בקהילה המהווה חלופה להוצאה חוץ ביתית לאנשים בוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש"ה). התכנית פועלת כ- 10 שנים, וכרגע משתתפים בה כ- 630 אנשים עם מש"ה, ב- 45 רשויות, בהנחיית כ- 40 מדריכים. בחלק מהרשויות הרשות מפעילה את התכנית, ובחלק עמותות (כגון: כוכב, צ'יימס, אדנם, שיח סוד, אקים). התוכנית מספקת שירותי תמיכה, ליווי והכוונה לאנשים בגילאי 21+ עם מוגבלות שכלית התפתחותית, המתגוררים בגפם או הגרים עם הוריהם המבוגרים בקהילה, ואף לאנשים שנמצאים במצבי סיכון, במטרה להשאירם בקהילה.

ייחודיותה של התוכנית היא בהיותה מותאמת אישית לאדם, תוך התייחסות ובחירה מתוך השירותים הקיימים בקהילה, והיותה שירות משלים לשירותי הרווחה. התוכנית בולטת ביכולתה להביא לקידום ולשילוב של אוכלוסיות בלתי משולבות המתגוררות בבתים בקהילה, בתוכניות ובשירותים המצויים בה.
כמו כן, התוכנית נותן מענה מיטבי במצבי חירום.

עם ביסוסה של התוכנית ועם הגידול במספר אנשי המקצוע והעמותות השותפות העוסקים בתחום, עלה הצורך ביצירת גוף ידע אחד והנחיות עבודה אחידות המתייחסות לנושאים ולדילמות העולות מן השטח. לצורך כך, נוסדה קבוצת למידה המאפשרת תקשורת, שיתוף בידע ובניסיון מקצועי ולמידה הדדית.
מטרותיה של הקבוצה הוגדרו כפיתוח ותיעוד ידע הקשור ב:
א. הגדרות תפקידים והנחיות עבודה בתוכנית
ב. המלצות עבודה מתוך מודלים שונים המופעלים ברשויות שונות
ג. תהליכי עבודה מוסדרים ומובנים
ד. עבודה מול ממשקים ושותפים

בקבוצה חברו מדריכים, רכזים ומפקחים בתוכנית סביבה תומכת, הן מקרב עמותות והן מקרב רשויות שונות:
מובילות הקבוצה:
 טלי אלון- מובילת הקבוצה. מפקחת ארצית, השירות לטיפול בקהילה, משרד הרווחה
 ענת שפרלינג- מפקחת מחוזית מחוז צפון, משרד הרווחה
 ליז דוד- מפקחת מחוזית מחוז דרום, משרד הרווחה

חברי הקבוצה (לפי סדר א' ב')
 איריס אסאדו- עובדת סוציאלית, עמותת כוכב הצפון
 אריאלה לזימי- רכזת סביבה תומכת ופקידת סעד לחוק חוסים, רווחה נתניה
 בלסאם נגאר- מדריכת סביבה תומכת, עמותת כוכב הצפון
 גבי פוליצר- סמנכ"ל, עמותת כוכב הצפון
 הודיה שירית ארביב- עובדת סוציאלית, עיריית רחובות
 ולאא עלי- עו"ס ורכזת תוכנית סביבה תומכת, רווחה נצרת
 יהודית גנוד- רכזת סביבה תומכת, רווחה רמלה
 יעל טורם- מדריכה סביבה תומכת, רווחה רמת גן
 סרינה שאהין- רכזת סביבה תומכת, עמותת כוכב הצפון

נגה צ'יפמן- מנחת הפעילות מטעם מכון רום.

הקבוצה פעלה בשנים 2014-2015 לגיבוש המדיניות המוצגת במסמך זה, יישומו ומדידתו.

 

פעילות הקבוצה מומנה על ידי קרן שלם.

 

 

למסמך המדיניות 

למחקר הערכת תוכנית סביבה תומכת 

 

לפריט המלא
קרא | הורד


"לילך" - הנגשת תכנים בנושא בריאות האישה לנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית    

סביבת "לילך", שפותחה עבור קרן שלם והאגף לטיפול באדם עם מש"ה במשרד העבודה והרווחה, נועדה להסביר לנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית מיהו רופא הנשים וכיצד מתנהלות הבדיקות השגרתיות בחדר הטיפולים שלו. מטרת הסביבה הינה להפחית את תחושות הלחץ והחרדה ולהגביר את תחושת העצמאות של הנשים לקראת הביקור אצל רופא הנשים וביצוע הבדיקות. תהליך הלמידה בסביבה מיועד לנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ברמת תפקוד בינוני-גבוה, בגילאי 21 ומעלה, המתגוררות במסגרות דיור או בבית הוריהן וצורכות שירותים במסגרות השונות בקהילה.

צוות הפרויקט מהמכון הטכנולוגי בחולון: שחר מור ונועה מיינרט | מנחות: ד"ר היילי וייגלט – מרום, נגה רזניק
מומחי תוכן : שושי אספלר ונילי בן דור, משרד העבודה והרווחה | שרון גנות, קרן שלם
 
לסביבת לילך

לסרטון התדמית של לילך
 
 

 
 

 



חווית ההאכלה והאכילה - חוברת הדרכה לעבודה עם אנשים עם מוגבלות    

 -

אכילה הנה צורך קיומי בחייו של כל אדם, ובנוסף, האכילה מהווה אירוע מהנה וחוויה חברתית. היא גם חוויה המאגדת בתוכה אלמנטים נוספים כגון: עצמאות לעומת תלות, קשר ותקשורת הדדיים, הכלה, זמן איכות בין המאכיל למקבל השירות וכד'.
כשהאכלה ואכילה נחוות כמוצלחות הן מובילות לתחושות של הנאה וסיפוק. אך כשהן נחוות כקושי הן מעוררת תחושות של חוסר אונים ותסכול.

אצל אנשים עם מוגבלויות קיים לעיתים קושי באכילה בשכיחות גבוהה לעומת  האוכלוסייה הכללית.

מטפלים ישירים במסגרות לאוכלוסייה עם מוגבלויות מסייעים למקבלי שירות במרבית תחומי החיים, כולל רחצה, הלבשה והאכלה. לעיתים קרובות, גובה התפקיד התובעני מחיר בדמות רמות מתח גבוהות ותחושה של עומס נפשי, המביאות לפגיעה באיכות הטיפול. בנוסף, המקצוע מתאפיין בשחיקה מקצועית מהירה המביאה לתחלופה של עובדים שאף היא פוגעת באיכות הטיפול.

מטרתו של תדריך זה הינה ליצור מדד  נוסף , שונה לאכילה מיטבית. כזו שתעמיד את האדם במרכז ולה יהיו שותפים רבים. אכילה והאכלה אלה יביאו בחשבון את האלמנטים הנוספים הנכנסים לאכילה והאכלה ויצמצמו את הדיסוננס הנוצר בקרב המטפלים הישירים ש"מספיקים" להתייחס רק לאלמנט הפיזי. אנו מקווים כי בעזרת תדריך זה יבואו לביטוי תחושות חיוביות בקרב מקבלי השרות והצוותים המטפלים .

 

התדריך נכתב על ידי צוות יחידת הבריאות, האגף לטיפול באדם עם מוגבלות שכלית, משרד הרווחה והשירותים החברתיים.

 

התדריך מסתמך על תהליכי פיתוח ידע בנושא האכלה מיטבית בתחום המוגבלות השכלית התפתחותית

 

 

אשר מ. (2014) שיפור מטלת האכלה בקרב מטפלים ישירים באנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית , קרן שלם

 

 בר א. (2014) סקירת מידע : גישות, תפיסות ופתרונות במדינות נבחרות - מטלת ההאכלה של צוותים בטיפול ישיר, קרן שלם  

 

אשר מ. (2017) דו"ח מסכם של מפגש סיעור מוחות לאנשי מקצוע בנושא חווית האכלה של אנשים עם מוגבלות שכלית - שנערך ב- 14/07/16 ברמת גן, קרן שלם

 

סרטון תיעודי : חווית ההאכלה – קולם של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, 2016, קרן שלם

 

כל תהליכי פיתוח הידע, נעשו בשיתוף ובמימון קרן שלם.

 

 

להורדת התדריך 

 

 

לפריט המלא
קרא | הורד


לומדת חלון לעולם המוגבלות השכלית   לומדת אוריינטציה והיכרות ראשונים עם עולם המוגבלות השכלית  

 -

שיתוף פעולה בין המכללה הטכנולוגית בחולון, הפקולטה לטכנולוגיות למידה לבין קרן שלם והאגף לטיפול באדם עם מוגבלות שכלית במשרד הרווחה הניב לומדה אינטראקטיבית שמטרתה להקנות אוריינטציה ומידע ראשוני על תחום המוגבלות השכלית.

הלומדה הינה פרוייקט גמר לתואר ראשון, תשע"ו בפקולטה לטכנולוגיות למידה

צוות הפרוייקט :
גל ספקטור וליאת ברוכמן
מנחות :
ד"ר היילי מרום ורעות בכר
מומחי תוכן : 
שרון גנות, מנהלת ידע ושותפויות, קרן שלם
נילי בן דור, מפקחת ארצית לניהול ידע והדרכה, האגף לטיפול באדם עם מש"ה, משרד הרווחה והשירותים החברתיים
תמנע גבאי מרקביץ, מנהלת תחום פיתוח מקצועי, קרן שלם
 
הסרטון צולם במרכז קש"ת, עיריית חולון.
צילום : עומר ביטס
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות למכון הטכנולוגי בחולון ©
 
 
ניתן לצפות בלומדה בקישור המצורף