×

ניוזלטר קרן שלם

https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/10122///%D7%A7%D7%A8%D7%9F%20%D7%A9%D7%9C%D7%9D_%D7%99%D7%93%D7%A2%20%D7%A9%D7%9C%D7%9D%2018_%D7%94%D7%90%D7%93%D7%A83.png

 

שנה טובה מקרן שלם

קרן שלם מאחלת לקהילת החוקרים והאקדמיה, שנה טובה ומתחדשת,
שנה של עשייה משותפת, תקווה וחוסן קהילתי.
מי ייתן והשנה החדשה תביא עמה חוסן, תקווה והתחדשות לכולנו,
ונמשיך יחד לקדם מחקר וידע למען איכות חייהם
של אנשים עם מוגבלות ולמען חברה טובה ושוויונית יותר.

 

כולנו תפילה, להשבת החטופים לביתם ולשמירה על חיילות וחיילי צה"ל באמונה ובגבורה.

 

בברכה,

 

שרון גנות, מנהלת ידע ומחקר                                                   מוניק קונפינו, מנכ"לית
   צוות קרן שלם   

 

https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/10122///freepik__create-a-realistic-picture-of-a-flower-field-with-__29908.png
 
קרן שלם שמה לה למטרה לעסוק בפיתוח ידע מקצועי בתחום המוגבלות והנגשתו במגוון אופנים לכלל העוסקים בתחום.
במהלך השנים החולפות השקיעה הקרן משאבים בפיתוח ידע אקדמי ומקצועי בתחומי המוגבלויות השונים.

בניוזלטר ידע שלם
אנו מציגים את תוצרי הידע שנעשו בסיועה של קרן שלם במהלך השנה החולפת
 
מה זאת לוויה?

 

יוסי, אדם עם מוגבלות שכלית, משתף אותנו בחוויה אישית ועצובה – 

 

הפרידה מסבו האהוב שהלך לעולמו.
בסרטון רגיש ונוגע ללב, יוסי מתאר את השתתפותו בלוויה מנקודת מבטו.
סרטון ייחודי זה הופק במסגרת מיזם הבשורה המרה

 

 

https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/10122///d4cec7c5cb8143f89eb950e80d25f80d.png
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/10122///6b309fe359014e8db30e56fd44fce8f0.jpg
לומדת שני – בריאות השן והפה
להגברת המודעות ולהיכרות עם מרפאת השיניים
 
אנשים עם מוגבלות מתמודדים עם קשיים ייחודיים בשמירה על היגיינת הפה
ובקבלת טיפול במרפאת שיניים, בין השאר בשל חרדה, קשיים בתקשורת ובוויסות חושי, והיעדר ידע מספק בתחום. מצב זה מוביל להימנעות מטיפולים או לפנייה לטיפולים מורכבים בהרדמה כללית. הנגשת הידע והכנה מוקדמת יכולים להפחית חרדה, לשפר את שיתוף פעולה, ולעודד ביקורים במרפאות שיניים,
ובכך לקדם את בריאות הפה של אוכלוסייה זו.
לומדת “שני” מציעה פתרון חדשני באמצעות סרטוני אנימציה ומשחקים אינטראקטיביים,
שמנגישים מידע על בריאות הפה, פרוצדורות שכיחות, וכלי הטיפול במרפאה.
התכנים מוצגים בשפה פשוטה ובהתאמה לכללי פישוט לשוני עבור אנשים
עם מוגבלות שכלית התפתחותית ומוגבלות נוירו קוגניטיבית.
הלומדה מוגשת ללא תשלום באתר קרן שלם, בעברית, בערבית ובאנגלית,
במטרה להפחית חסמים ולקדם את הנגישות לשירותי רפואת שיניים.

 

המיזם הינו מיזם משותף לארגונים הבאים :
בית איזי שפירא | שלוה | קרן שלם | מועצת הבריאות | משרד הרווחה והביטחון החברתי

 

מגבירים את המודעות לסרטן השד גם בקרב מקבלות שירות
עם מוגבלות שכלית התפתחותית

 

 

לומדת לילך ממשיכה להנגיש את הידע

 

בסרטון החדש בלומדת לילך, אנו מתלווים אל לילך ואל המלווה שלה קרן – בביקור חשוב אצל ד"ר מרים לבדיקת אולטרסאונד שד.
שלב אחר שלב מוסבר תהליך הבדיקה, בשפה נגישה, מכבדת ומרגיעה – כדי שכל אישה תוכל להבין, לשאול, להרגיש בטוחה ולהיות שותפה מלאה לבריאות שלה.
לסרטון גרסאות מותאמות גם לחברה החרדית ולחברה הערבית.

 

https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/10122///ae350b72c5b74e9ea7772d428647d098.jpg
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/10122///%D7%90%D7%97%D7%AA%20%D7%9E%D7%AA%D7%A9%D7%A2.png

 

 

מיזם משותף עם עמותת "אחת מתשע" – סדנה נגישה בנושא בריאות השד

 

במסגרת שיתוף פעולה ייחודי עם עמותת "אחת מתשע", פותחו תכנים בשפה פשוטה בנושא גילוי מוקדם של סרטן השד, המותאמים במיוחד לנשים עם מוגבלות שכלית ומוגבלות קוגניטיבית.
נשות מקצוע עברו הכשרה מיוחדת להנחיית הסדנאות, והן מעבירות אותן כפיילוט במסגרות ברחבי הארץ.
הסדנאות מועברות ללא עלות – ומיועדות להעלות מודעות, להסיר חששות, ולחזק אחריות אישית לבריאות.

 

 

 

מסגרות המעוניינות להזמין את הסדנה מוזמנות לפנות אל:

 

שרון גנות – מנהלת ידע ומחקר, קרן שלם
בדוא"ל: [email protected]

 

 
חדש על המדף
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/10122///freepik__realistic-photo-of-toddlers-with-mental-disability__9128.jpeg
ממצאי סקר בנושא: צורך בתוספת מענה רגשי לסל השירותים עבור פעוטות עם מוגבלות במעונות יום שיקומיים

 

ד"ר עדי לוי ורד, אילה ליאור, מכלול – יחידת הערכה ומחקר, קרן שלם, 2025

 

סקר זה נערך בשיתוף מינהל מוגבלויות במשרד הרווחה והביטחון החברתי והמחלקה להתפתחות הילד ושיקומו במשרד הבריאות.
מחקר זה מתמקד בצורך להרחבת השירות הפסיכו-סוציאלי במעונות יום שיקומיים לפעוטות עם מוגבלות בישראל. במסגרת המחקר נבחנה השפעת תוספת שעת טיפול פסיכולוגי שבועית על הפעוטות, משפחותיהם והצוות המקצועי. המחקר מתבסס על סקר מקוון שכלל 158 מטפלים מ-49 רשויות, עם ייצוג מגוון של ילדים עם מוגבלות גופנית, חושית ועל הרצף האוטיסטי. ממצאי הסקר הדגישו את חשיבות התמיכה הרגשית, כאשר 94% מהמשיבים ציינו את נחיצותה עבור המשפחות, 87% עבור הפעוטות ו-83% עבור הצוות. המחקר מציע הרחבת תפקיד המעונות, מתן ליווי שיטתי למשפחות והגדרת שירותים לפי צרכים פונקציונליים, ללא הסתמכות מופרזת על אבחנות רפואיות. כמו כן, מוצעות יוזמות לשיפור ההכשרה והכוונת הצוותים במעונות. ממצאי המחקר מהווים בסיס לשינויי מדיניות, במטרה לשפר את איכות חיי הפעוטות ובני משפחותיהם.
באופן כולל, המחקר מדגיש את הצורך במענה הוליסטי המשקף את המגוון הרחב של צרכי הילדים והמשפחות, וכן מעודד קידום יוזמות חדשניות לשיפור מערך השירותים במעונות יום שיקומיים. המחקר מהווה כלי חשוב להכוונה עתידית בתחום הרווחה והבריאות.

 

 

הצריכה התזונתית ומצבם התזונתי של אוכלוסיית אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש”ה) המשולבת בקהילה בישראל

 

פרופ' דנית רבקה שחר, דורית ד"ר דורית דבורה יצחקי, אונ' בן גוריון בנגב, 2025
 
 

 

מחקר זה נעשה במימון קרן שלם.
 

 

המחקר הנוכחי עוסק במצבם התזונתי של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש”ה) בגיל המבוגר בישראל. תוחלת החיים של אנשים עם מש”ה עולה, אך חסר מידע על מצבם התזונתי, במיוחד בקרב הגרים בקהילה ובקבוצת הגיל המבוגרת. אוכלוסייה זו מזדקנת מוקדם יותר ונמצאת בסיכון מוגבר למחלות כרוניות. מחקר זה פיתח את כלי Photo.Rec24.IDD להערכת צריכה תזונתית, המשלב דיווח וצילום המזון הנצרך, ונמצא כי הוא משפר את הערכת הצריכה התזונתית לעומת השיטות המסורתיות. נמצא כי אוכלוסיית מש”ה סובלת מבעיות תזונה רבות, כמו צריכה נמוכה של סיבים תזונתיים ומיקרו-נוטריינטים וצריכה גבוהה של נתרן ומזון אולטרה-מעובד.
המחקר מציע לשפר את איכות התזונה ודפוסיה ולפתח הנחיות תזונתיות ייעודיות לאוכלוסייה זו.

 

https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/10122///freepik__realistic-photo-an-old-man-standing-on-a-weight-sc__9129.jpeg
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/10122///freepik__realistic-photo-tablet-touchscreen-activation-amon__9130.jpeg
הפעלת מסך מגע בקרב אנשים עם מש”ה: הערכת מרכיבי מוטוריקה עדינה באמצעות היישום TATOO©

 

ד"ר אלכסנדרא דניאל סעד, אונ' חיפה, 2024

 

מחקר זה נעשה במימון קרן שלם.

 

מחקר זה בחן את השימוש המותאם של יישום TATOO (Danial-Saad & Chiari, 2017) להערכת מיומנויות מוטוריות בהפעלת מסכי מגע בקרב 120 מבוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (להלן: מש”ה) מגיל 21 ומעלה. המחקר התמקד בהתאמת ממשק המשתמש (user interface, UI) של TATOO לאוכלוסייה זו ובבדיקת היתכנותו. מן הממצאים עלה קשר מובהק בין רמת המש”ה, הגיל והניסיון הטכנולוגי לבין ביצועי המשתתפים. TATOO הראה תוקף מקביל ומבחין ביחס למבחנים סטנדרטיים ונמצא כמספק מידע מפורט על יכולות מוטוריות ספציפיות הנדרשות בעת הפעלת מכשירים עם מסך מגע. הממצאים מצביעים על החשיבות של התאמת ממשקי מגע לצרכים הייחודיים של אנשים עם מש”ה, ומדגישים את הפוטנציאל של TATOO לתמוך באנשי מקצוע בהנגשת מכשירים לאוכלוסייה זו. הנגשה כזו פותחת הזדמנויות להשתלבות שווה בחברה, בעבודה ובחיי היום-יום, ועוזרת להתגברות על חסמים ולשיפור איכות החיים. ממצאי המחקר מציעים כיוונים למחקר עתידי ויישומים פרקטיים.

 

 

הקשר בין סטיגמה ואמון במוסדות המדינה לצריכת שירותים בקרב הורים ערבים לילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית

 

אייה אלכרכי, בהנחיית : ד"ר ליה לוין, אונ' תל אביב, 2024

 

מחקר זה נעשה במימון קרן שלם.

 

המחקר הנוכחי בוחן את הקשר בין סטיגמה מופנמת, אמון במוסדות המדינה, ושימוש בשירותים ציבוריים בקרב הורים לילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש”ה) בחברה הערבית בישראל. באמצעות ניתוח נתונים ממדגם של 235 הורים (124 ערבים ו-111 יהודים), המחקר מצא שסטיגמה מופנמת קשורה להפחתת השימוש בשירותים ציבוריים, בעוד שאמון במוסדות המדינה מתקשר לשימוש מוגבר בשירותים אלו. לא נמצאו הבדלים מובהקים בין אוכלוסיות יהודיות וערביות בהקשרים אלו, ייתכן כתוצאה מהמודרניזציה והשירותים הציבוריים הזמינים בישראל, המקטינים את הפערים הבין-לאומיים.

 

 

https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/10122///chatgpt%20image%20may%209,%202025,%2006_13_33%20pm.png
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/10122///55eb6bddb8494027bed929af952a7524.png
 הקשר בין זרימות דם חריגות בעורק המוחי התיכון ובעורק הטבור בסוף ההריון להפרעה נוירו-התפתחותית עתידית

 

פרופ' יעל לייטנר, בת חן גבאי, ד"ר אילן גל, ד"ר אייל זוהב, אונ' תל אביב, 2024

 

מחקר זה נעשה במימון קרן שלם.

 

היחס בין זרימת דם בעורק המוח התיכון ובין זרימת הדם בעורק הטבור (CPR ), כפי שנמדדת בסוף ההריון באמצעות בדיקת הדופלר, מוזכרת בסיפרות כמדד פרוגנוסטי אפשרי לסיכון פרינטלי והתפתחותי. במחקר זה נכללו 24 נשים עם זרימות חריגות, אשר השוו ל36 נשים עם זרימות תקינות. .כלי המחקר היה ראיון וידאו עם ההורים באמצעות שאלון ABAS, כאשר ילדם הגיע לגיל 3-4 שנים .
במחקר לא נמצאו הבדלי תיפקוד התפתחותי בין שתי הקבוצות.
כדי להעריך באופן נכון את ערכו של הCPR כמדד פרוגנוסטי. יש צורך בהרחבת המדגם וביצוע הערכה התפתחותית מקיפה בגילאי בית הספר.

 

 

https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/10122///freepik__realistic-photo-the-contribution-of-academic-educa__9132.png
תרומתן של ההשכלה האקדמית ושל תוכניות ההכשרה המקצועית לידע המקצועי של הצוות המוביל בשרות מוכוון אדם במסגרות דיור חוץ-ביתיות לאנשים עם מש”ה
רויטל קידושין, בהנחיית פרופ' ניצה דוידוביץ ופרופ' מאיר לוטן, אונ' אריאל, 2024
מחקר זה נעשה במימון קרן שלם

מטרת המחקר היתה לבדוק את תרומתן של ההשכלה האקדמית ושל תוכניות ההכשרה המקצועית לרכישת ידע מקצועי של העובדים במסגרות הדיור החוץ-ביתיות, המטפלים באנשים עם מש”ה, מבחינת ידע מקצועי ומבחינת תפיסתם הערכית לשירות מוכוון אדם.
איסוף הנתונים נעשה באמצעות שיטת המחקר המשולבת – כמותית ואיכותנית. במחקר הכמותי נטלו חלק 117 אנשי צוות מוביל העובדים במסגרות דיור חוץ-ביתיות בתחום המש”ה ברחבי הארץ. בחלקו האיכותני, רואיינו 18 נבדקים המעורבים בתוכניות אקדמיות ובהכשרה מקצועית של אנשי מקצוע בתחום המש”ה.
נמצא כי תפיסת תרומת ההכשרה המקצועית לידע המקצועי גבוהה, באופן מובהק, בהשוואה לתפיסת תרומת ההשכלה האקדמית לידע המקצועי ובהשוואה לתפיסת תרומת שירות מוכוון אדם.

לקריאת המחקר המלא באתר הקרן>>

גורמים הקשורים במוכנותם של סטודנטים לסיעוד לטפל באוכלוסייה עם מוגבלות שכלית התפתחותית: ידע, עמדות והכשרה

 

ד"ר סיגלית ורשבסקי, אונ' תל אביב, 2024

 

מחקר זה נעשה במימון קרן שלם.

 

אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית חווים מחד אתגרים בריאותיים משמעותיים ומאידך מחסומים בגישה לטיפול רפואי. סטודנטים לסיעוד פוגשים מקרוב ומטפלים במקבלי שירותים מוגבלות שכלית התפתחותית כחלק מהשכלתם המקצועית.
המחקר הנוכחי בחן את הידע, העמדות והמוכנות של סטודנטים לסיעוד לטפל במקבלי שירותים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. ממצאי המחקר הצביעו על קשרים חיוביים בין תפיסת הידע והעמדות כלפי מקבלי שירותים עם מוגבלות שכלית התפתחותית לבין המוכנות לטפל באוכלוסייה זו. תפיסת הידע והעמדות נמצאו גם כמנבאות את המוכנות הקלינית של הסטודנטים. ראיונות הסטודנטים הניבו שלוש תמות עיקריות.
ממצאי המחקר מדגישים את הצורך להעמיק את הידע בנושא בתוכניות הלימודים בסיעוד בכדי לקדם עמדות חיוביות ומוכנות לטפל בבעלי מוגבלות שכלית התפתחותית.

 

 

https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/10122///freepik__realistic-photo-factors-associated-with-nursing-st__9133.jpeg
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/10122///freepik__realistic-photo-professionals-perceptions-of-the-n__9134.jpeg
תפיסותיהם של אנשי מקצוע את צרכיהם של אנשים עם מוגבלויות שכלית המתמודדים עם אובדן אדם קרוב

 

הילה תמר אדרי, בהנחיית " ד"ר נירית קרני ויזל, אונ' בר אילן, 2024

 

מחקר זה נעשה במימון קרן שלם.

 

אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש”ה) חווים מוות ואובדן של קרוביהם, תופעה רווחת בשנים האחרונות בכל העולם. במחקר הנוכחי השתתפו 154 אנשי מקצוע. המחקר בחן את תפיסתם של אנשי מקצוע את הצרכים הרגשיים של אנשים עם מש”ה, ועל כוונתם לשלבם בתהליכי עיבוד אבל (רגשיים ומעשיים). ממצאי המחקר הבולטים מצביעים, כי ידע אודות הבנת מושג המוות ועמדות כלפי מוגבלות נמצאו קשורים בקשר חיובי מובהק לכוונותיהם של אנשי המקצוע להעניק סיוע רגשי ומעשי, תחושת עמימות מקצועית נמצאה בקשר חיובי מובהק עם התערבות מעשית. מחקר זה הינו מהראשונים הבוחן גורמים התורמים לשילובם של אנשים עם מש”ה, שחוו אובדן אדם קרוב, בתהליכי עיבוד אבל.

 

 

https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/10122///91cb0d4902ce41968b8d926c5e0dbb8d.jpg
על מנת להסיר עצמך מרשימת התפוצה לחץ כאן
פברואר 2014
מרץ 2014
יוני 2014
נובמבר 2014
מאי 2015
נובמבר 2015
מאי 2016
נובמבר 2016
מאי 2017
נובמבר 2017
יוני 2018
ינואר 2021
אוקטובר 2021
מרץ 2022
ספטמבר 2022
יוני 2023
ספטמבר 2024
ספטמבר 2025
פברואר 2018
יולי 2017
נובמבר 2016
ינואר 2016
אפריל 2015
אוקטובר 2014
יוני 2014
גיליון 30
ספטמבר 2013
אפריל 2013
ספטמבר 2012
מרץ 2012
גיליון 26
ספטמבר 2011
גיליון 25
מרץ 2011
גיליון 24
ספטמבר 2010
גיליון 23
מרץ 2010
גיליון 22
ספטמבר 2009
גיליון 21
מרץ 2009
גיליון 20
ספטמבר 2008
גיליון 19
מאי 2008
גיליון 18
ספטמבר 2007
גיליון 17
מרץ 2007
גיליון 16
ספטמבר 2006