×

עושים הסטוריה : מסלול בשפה פשוטה לאנשים עם מוגבלות שכלית במסגרת כנס מקצועי בתחום השיקום

יוזמה של קרן שלם בשיתוף : האגף לטיפול באדם עם מש"ה, אלין – בית נועם, אלוין, אקים ובית איזי שפירא.

גם לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית  מגיע להנות מכנסים, ימי עיון ותכנים הרלוונטיים לחייהם ככל אדם נורמטיבי.
במסגרת כנס איזי שפירא שנערך בתל-אביב בין התאריכים 07-08/07/15, לראשונה בישראל, התקיים מסלול בשפה פשוטה לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. בין הנושאים שעמדו על הפרק: הזכות לנגישות ופישוט לשוני, היכרות עם החוק למניעת הטרדה מינית, לימודים ורכישת השכלה גבוהה ורשת הכרויות חדשה לאנשים עם מש"ה ועוד.
המשתתפים לקחו חלק במושב המליאה יחד עם כל באי הכנס בו שמעו באמצעות אזניות את ההרצאה אשר ניתנה בשפה האנגלית ובזמן אמת תורגמה לשפה פשוטה בעברית באופן סימולטני. הנגשה מסוג זה הינה ייחודית וכנראה ראשונה מסוגה בעולם. הנגשה זו נעשתה ע"י ד"ר שירה ילון חיימוביץ, ראש המכון הישראלי להנגשה קוגנטיבית.


ריבה מוסקל, מנכ"ל קרן שלם שימשה יו"ר המושב "דבר אלי בשפתי" בשיתוף עם רמי הנר, תושב חולון אדם עם מוגבלות שכלית.

מתוך ראיון עם ריבה מוסקל :
"קרן שלם פועלת כבר 30 שנה לשילוב אנשים עם מוגבלות שכלית בקהילה. במסגרת זו פועלת קרן שלם בכל תחומי החיים ומסייעת לרשויות מקומיות ועמותות בתחום להביא לכדי ביצוע חלומות ופרוייקטים שישפרו את חייהם של האנשים המיוחדים ויאפשרו להם איכות חיים מיטבית. לאחרונה סוגיית הזכות לקבל ידע ומידע ונושא הנגשת השפה ותכנים עלה לסדר היום בקרן וזו היתה הזדמנות ראשונה מסוגה להנגיש מידע באמצעות קיום מסלול בשפה פשוטה בהשתתפות, ועבור אנשים עם מש"ה במסגרת כנס מקצועי בינלאומי בתחום השיקום. למושבים שלנו הגיעו עשרות אנשים עם מוגבלות שכלית, מלווים בידי מדריכים וצוותים מקצועיים. הם קיבלו מידע רב במסגרת ההרצאות השונות שניתנו במושב שלנו. בנוסף לתכנים שהונגשו לשפה קלה היה גם תרגום סימולטני, כתוב, וגם מתרגם לשפת הסימנים לטובת ליקויי השמיעה".


המשתתפים בהרצאות השונות הביעו את התרגשותם על הזכות להשתתף לראשונה בכנס ובו נושאים שכל כך רלוונטיים עבורם.


תהליך בניית המסלול היה מורכב וייחודי. ליוזמה זו חברו הארגונים לוועדה מדעית ומארגנת של המסלול : האגף לטיפול באדם עם מש"ה, אלין – בית נועם, אלוין, אקים ובית איזי שפירא. במשך שנה שלמה עבדה הוועדה על תכנון המסלול. הוועדה הוציאה קולות קוראים הן לחוקרים והן לאנשים עם מש"ה להצגת הנושאים. הוועדה מיינה את תקצירי ההצעות בשיתוף עם אנשים עם מש"ה ואף התייחסה לסוגיות ארגוניות ואחרות נוספות. במהלך החודשים הקרובים הוועדה תוציא חוברת ובה תיעוד התהליך והמודל שנבנה כבסיס ליצירת מסלולים בשפה פשוטה בכנסים נוספים.


ריבה מוסקל מוסיפה: "זוהי הסנונית הראשונה ועל הפרק עומדים לא מעט פרוייקטים בנושא ההנגשה כל תחומי החיים. אני קוראת לכולם לחשוב על הנגשה לשונית לטובת אוכלוסייה מיוחדת זו. תפריטים מונגשים, שילוט, התמצאות במרחב באמצעות פליקציות, תוכניות טלויזיה, סרטי קולנוע מוזיאונים ואתרי טבע הם רק חלק מהנושאים שיש וחובה עלינו כחברה להנגיש לאנשים עם מוגבלות."

  • לקולות הקוראים המונגשים באתר הקרן לחץ כאן
  • לתוכניית המסלול בשפה פשוטה לחץ כאן
  • למידע על הכינוס הבינלאומי השישי בתחום המוגבלויות של בית איזי שפירא לחץ כאן

 

פריטים קשורים