×

יישום חוק שירותי רווחה – הערכת עלות לבעלי פיגור שכלי

בשנים האחרונות נערך דיון מקיף על חוק שירותי רווחה חדש אשר יבטיח זכויות בסיסיות לאוכלוסיות הזקוקות לשירותים שונים על פי קריטריונים מוגדרים. החוק יגדיר סל שירותים שאותו המדינה תתחייב לספק לכל הזכאים. מעבר לשינוי החברתי שהחוק ייצור ולמציאות המשפטית החדשה בתחום הרווחה, לחוק יהיו השלכות תקציביות בטווח הקצר ובטווח הארוך. דו”ח זה מבקש לבחון את ההשפעה של חוק שירותי הרווחה על בעלי פיגור שכלי ואת עלות יישומו של החוק.

הדו”ח בוחן שישה תחומים עיקריים: אבחון של בעלי פיגור שכלי, דיור חוץ ביתי בפנימיות ובקהילה, מעונות יום לפעוטות בגילאים 0-3, מסגרות של הארכת יום הלימודים לילדים בגילאים 3-21, תעסוקה של בעלי פיגור שכלי ושירותים נוספים בקהילה תוך התמקדות בנופשונים, שירותי סיוע אישי וסביבה תומכת. תחומים אלו מכסים את עיקר השירותים שמספק משרד הרווחה לבעלי פיגור שכלי בכל הגילאים. לא נעסוק בהרחבה תחומים שאינם במסגרת אחריות משרד הרווחה, כגון חינוך מיוחד והנחות בארנונה. לאורך העבודה נבחין בין שירותים הניתנים לבעלי פיגור קל עד בינוני לשירותים להם זכאים בעיקר בעלי פיגור קשה ועמוק.

בפרק הראשון של העבודה נסקור את הצורך בחוק שירותי רווחה ואת היתרונות והחסרונות המרכזיים שחוק כזה מציב. בפרק שאחריו נציג את המתודולוגיה, נסביר את השלבים השונים הנחוצים להערכת עלות יישום חוק שירותי רווחה ונציג את המקורות העיקריים עליהם התבססנו. הפרקים הבאים יהיו בנויים על פי המבנה המוצע במתודולוגיה: ננתח את התשתית החוקית של השירותים הניתנים לבעלי פיגור שכלי, נמפה את השירותים הניתנים היום בפועל לבעלי פיגור שכלי, נעריך אילו שינויים יתרחשו באספקת השירותים בכל תחום בעקבות העברת החוק, נבחן את העלות של אספקת כל שירות וכך לבסוף נצפה את ההשפעה של החוק ואת עלות יישומו בטווח הקצר והארוך. בפרק האחרון של הדו”ח נסכם את עיקר הממצאים שעלו בניתוח.


פריטים קשורים