קורס אקדמי ייחודי "מוגבלות בעידן הבינה המלאכותית- אתגרים והזדמנויות בגישה החברתית" המתקיים לראשונה בביה"ס לעבודה סוציאלית, של האוניברסיטה העברית, ובתמיכת קרן שלם.
חלק ממפגשי הקורס פתוחים כסדרת הרצאות לקהל הרחב.
נדמה כי מהפכת הבינה המלאכותית (AI) הולכת להשליך דרמטית על חיי כולנו, אך כיצד היא כבר משפיעה על אנשים עם מוגבלות? ומה הפוטנציאל המטיב ולצד זאת הפוגעני שלה?
במסגרת הסדרה, יבחנו סוגיות שונות הקשורות לטכנולוגיות מתקדמות וה-AI דרך הפריזמה של הגישה החברתית למוגבלות. יבחנו התרומה האפשרית של כלי הבינה המלאכותית בשחרור והעצמה של אנשים עם מוגבלות וכן אודות הסיכונים שטמונים בהם להעמקת סטיגמה, אפליה, דיכוי ואי-שוויון
במהלך המפגשים, בהנחיית ד“ר נילי ברויאר וד“ר ענת גרינשטיין, יבחנו דוגמאות עכשוויות של יישומי AI ויועלו סוגיות אתיות, חברתיות ופוליטיות העולות מהתפתחות הטכנולוגיות הללו.
מצ"ב מידע נוסף ותאריכים המפגשים בקישור>>
מפגש מס' 1 שנערך ב- 05.11.25
המוניזם, טרנס-הומניזם ופוסט-הומניזם: פרספקטיבה מוסרית על אנושיות וטכנולוגיה
אודות המפגש
"אני מודל שפה מבוסס בינה מלאכותית", כותב ChatGPT, "אין לי העדפות, רגשות או תודעה". ובכל זאת, הוא מדבר אלינו בגוף ראשון. הסמליל שנבחר לייצג אותו ב- addon של הדפדפן הוא מוח אנושי, וקלוד נקרא קלוד. אלה הן רק דוגמאות אחדות מיני רבות להכרעות עיצוביות שנועדו לעודד תפיסה ישותית של ממשקים מבוססי בינה מלאכותית. התפיסה הישותית של בינה מלאכותית מונעת על ידי הדמיון התרבותי, מוטיבציות כלכליות ואמביציה מדעית, והיא גם מגלמת ומחוללת עמדות מטאפיזיות, שמגובשות על ידי הציבור הרחב במפגש, שכעת הפך ליומיומי, עם ממשקי בינה מלאכותית. הרעיון של בינה מלאכותית כרוך לבלתי הפרד במודלים שונים של האנושי ושל התבונה האנושית, בחרדות ובתשוקות קמאיות.
במפגש הפתיחה, בהנחיית ד"ר נילי ברויאר, תציג ד"ר ליאת לביא, חוקרת ומרצה בכירה באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל ועמיתת הוראה בטכניון, העוסקת בהצטלבות שבין טכנולוגיה ואתיקה ובפילוסופיה של בינה מלאכותית. הרצאתה תדון בשאלות שמעוררת בינה מלאכותית בזירות של ההומניזם, הפוסט-הומניזם, והטראנס-הומניזם. בכל זירה כזו נזהה פרדיגמות של האנושי, והגדרות גלויות או מובלעות של "אידאל", "נורמה" ו"מגבלה". התבוננות זו תאפשר לנו לבחון כיצד הפיתוח העכשווי של בינה מלאכותית עשוי לעצב את היחס החברתי למגבלות ולמוגבלות.