שאלון בנושא שביעות רצון במרכז יום באלווין   שאלון בפישוט לשוני  

השנה, לראשנה, גם מקבלי השירות במרכז היום ענו על סקר שביעות רצון באמצעות שאלון מונגש.
הסקר הועבר בתיווך איש צוות, שאינו איש הצוות הישיר, על מנת למנוע הטיה בתשובות. 

משתפים אתכם בכלי המחקר.

לשאלון בפישוט לשוני

מדריך לתיווך השאלון 

 



דרכי נעם - תדריך מתודי-דידקטי להשתלבות חניכים בתנועת נוער על פי גישת עיצוב אוניברסלי של הלמידה (UDL)    

כלי זה נועד לסייע למדריכי ורכזי תנועות נוער בעבודתם עם חניכים עם וללא מוגבלות כאחד. זהו כלי מקצועי המסייע למדריכים ורכזים בנוע"ם ובתנועות נוער בכלל לתכנון פעילות בקבוצה בה שותפים חניכות וחניכים מגוונים, עם מוגבלות, ללא מוגבלות, עם צרכים מגוונים ועוד.

הפרויקט כולל את התדריך העיוני הפתוח לכלל אנשי המקצוע ואתר אינטרנט בתצורת אפליקציה (המיועד למדריכי התנועה בלבד) , המאפשרת למדריכים ורכזים לכתוב פעולה, ותוך כדי הכתיבה לקבל הנחיות, הכוונות וטיפים על פי הנחיות התדריך המקצועי. בכך נוצר כלי שימוש יומיומי לתרגום התדריך לשטח.

זהו הכלי הראשון בעולם בה מיושם מודל ה – UDL (Universal design for learning, עיצוב אוניברסלי של הלמידה) בחינוך בלתי פורמלי, ולא בבתי ספר ובאקדמיה כפי שהיה עד יום.

להורדת התדריך

פרוייקט זה הינו שיתוף פעולה של מרכז אדרבא לאנשים עם מוגבלות בתנועה המסורתית ותנועת נוער נוע"ם, שהתקיים הודות למימון ולליווי של הקרן למפעלים מיוחדים במוסד לביטוח לאומי ובתמיכת הקרן המשפחתית ע"ש תד אריסון.

 

 



"למדתי כמה המוגבלות לא תמיד מגבילה" - תובנות של סטודנטים המתמחים בחינוך מיוחד בקורס : מוגבלות שכלית התפתחותית    

במסגרת שותפות של קרן שלם והמכללה האקדמית לחינוך גבעת וושינגטון - המבקשת להעמיק את הידע, ולחשוף את הסטודנטים המתכשרים להוראה, לאנש ים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, התקיים בשנת הלימודים תשע"ט קורס אשר עסק באוכלוסייה עם מוגבלות שכלית התפתחותית. מטרות הקורס היו היכרות מעמיקה עם מאפייני הלקות, אטיולוגיה, חשיפה לעקרונות חינוכיים ושיקומיים בהתייחס למסגרות חינוך, בית ומשפחה, זוגיות, וכן הכרת מערכות תמיכה בקהילה כמשלימות את מערכות החינוך.
בהלימה לתפיסה החינוכית לפיה כל מורה מחויב להכיר אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, השתתפו בקורס זה סטודנטים הלומדים בהתמחויות שונות כמו חינוך גופני, אנגלית ומדעים - וזאת בנוסף לסטודנטים המתמחים להוראה בחינוך המיוחד בבתי ספר יסודי ועל יסודי.
בבניית תכנית הקורס היו שותפים נציגי קרן שלם, ועדת הגוי מטעמה וכן נציגי המכללה ומרצת הקורס.
ברוח הלמידה המשמעותית המותאמת למאה ה-21 הוצע כי דרך הלימוד תהיה ייחודית ושונה מהוראה פרונטלית מסורתית. לחלק מהמפגשים בקורס הוזמנו להרצות בפני הסטודנטים אנשי מקצוע, הורים, מטפלים ואנשים בעלי מוגבלות שכלית. בנוסף, נדרשו הסטודנטים לערוך סיור מונחה במסגרות לבעלי מוגבלות שכלית על פני רצף מעגל החיים: מעון יום שיקומי, בית ספר ייעודי, מסגרות תעסוקתיות ובתים לחיים אחרי גיל 21.

בתום הסיור התבקשו הסטודנטים לדווח בכתיבה רפלקטיבית אודות הסיור וכן להציג את רשמיהם בכיתה.
תשובותיהם של הסטודנטים עובדו בשני שלבים: בשלב הראשון, הנתונים שנאספו מהרפלקציות נותחו בהתאם לגישה הקוגניטיבית נושאית. גישה זו מבוססת על ניתוח תוכן פתוח, בדפוס מתודולוגי הממוקד בקריטריונים. בדפוס מתודולוגי הממוקד בקריטריונים המידע נאסף מלכתחילה בהתאם לקטגוריות שנקבעו מראש על סמך תפיסות תיאורטיות. ניתוח הנתונים ומיונם לקטגוריות הוא תהליך שבו קטעי המידע מושווים זה לזה במטרה למצוא דמיון או שוני (שקדי 2011). הקטגוריות סיפקו מידע ישיר אודות החוויה שעברו הסטודנטים ועסקו באופן ישיר בחוויית הקוגניטיביות – מקצועיות – רגשיות של הסטודנטים באשר לסיור בו נטלו חלק. בשלב השני, הקטגוריות נבחנו לאור מעגל הלמידה ההתנסותית של קולב (Kolb, 1984). המודל של Kolb נחשב לאחד המודלים החשובים והמשפיעים בתחום הלמידה (ציבולסקי ועוז, 2019 Abdulwahed & Nagy, 2009; Bergsteiner & Avery, 2014; Akella, 2010;).
תאוריית הלמידה ההתנסותית עוסקת במהותה בתהליכים הקוגניטיביים המאפיינים למידה. קולב טוען כי למידה היא תהליך מופשט שבו מתרחשת הבנייה של מושגים ותפיסות - ויישומם באופן גמיש בקשת רחבה של מצבים חדשים. לפי קולב, למידה הינה תהליך בו נוצר ידע נוצר חדש באמצעות טרנספורמציה של ההתנסות. התנסות קונקרטית וחווייתית בלבד אינה מספיקה כדי להביא ללמידה משמעותית. קיים צורך הכרחי לערוך רפלקציה על ההתנסות במטרה לערוך הכללות ולנסח מושגים שניתן ליישמם בסיטואציה חדשה.

להורדת המאמר המלא

 

לפריט המלא
קרא | הורד


חוברת הסבר הזכויות שלי כעובד   מסמך בפישוט לשוני  

 מתוך פתח דבר

"...בשלושה עשורים בהם ניתנים כלים וסיוע להשתלבותם של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית כעובדים בשוק העבודה, נתקלנו בקושי של העובדים בנגישותם לחוקי
העבודה הבסיסיים וזכויותיהם. אותם חוקים וזכויות הינם דבר שכביכול בשגרה עבור כל עובד ולכן, התעורר הצורך בהנגשה לשונית של חוקי העבודה, לטובת אנשים עם מוגבלות שכלית.
כמענה לצורך זה, ולאור החזון שלנו בעמותת אלווין ישראל להגיע לחברה בה אנשים עם מוגבלות הם אזרחים שווי זכויות, חברה בה כל אחד מאתנו שואף לקבוע את עתידו ואורחות חייו, גיבשנו יחד עם עובדים עם מוגבלות, חוברת מונגשת לשונית שתכלול בתוכה את הזכויות והחוקים המרכזיים הנוגעים לעובד במקום עבודתו, כחלק ממערך התמיכות והכלים המגוונים אותם אנו מספקים כל השנים."

דוד מרקו, מנכ"ל אלווין ישראל
 
להורדת הקובץ המלא

 



ארגז הכלים של גישת התערבות מכילה    

התערבות מכילה הינה גישה המשלבת בין הבנת המקור והתהליך של התפרצות התנהגות מאתגרת לבין הטיפול המיטבי בהתנהגות זו (בקרב אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים).

המסגרת התיאורטית של השיטה מתייחסת לביטוי המושג 'הכלה' (על פי דונלד וויניקוט) דרך תנועות הגוף, המשמשות כשפה תקשורתית. עבודה על תקשורת מכילה תתבצע באמצעות תנועה, תוך התייחסות ליציבות, נשימה, איכות תנועה, שימוש בקול, מגע ושמירה על המרחב האישי של מקבל השירות והמטפל. כמו כן תהיה התייחסות להפחתת עוצמת התגובה של המטפל/מקבל שירות, לזיהוי מצבים שעלולים להוביל להתפרצות של התנהגות מאתגרת ולזיהוי מצבים בתוך אירוע שעלול לגרום להחמרתו. כלים אלו נועדו להגביר את שיתוף הפעולה של מקבל השירות ולחזק את תחושת המסוגלות והביטחון העצמי של מקבל ונותן השירות כאחד.

מטרת התערבות מכילה היא להפחית את המקרים של התנהגות מאתגרת, להעצים את הצוות המטפל וליצור אקלים של מוגנות והכלה עבור הצוות ומקבלי השירות גם יחד. השיטה כוללת טכניקות פיזיות המותאמות לצרכי מקבל השירות בעת מצוקה, תוך שמירה על כבוד, הגנה וכל יתר זכויותיו הבסיסיות של מקבל השירות. הגישה שמה דגש גם על למידה שלאחר מעשה, במטרה למנוע ולהפחית התפרצויות כאלה בעתיד. לכן, אחרי אירוע של התנהגות מאתגרת ולאחר שהצוות חזר לשגרה, יש לבחון את האירוע ולהבין את המניעים להתפתחותו, את הסימנים המקדימים שהיו לו, ואת אופן ההתמודדות של המטפל בזמן האירוע.
 
 
התערבות מכילה היא חברה הנותנת שירותי הכשרה וייעוץ להתמודדות עם התנהגות מאתגרת בקרב אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים. הארגון החל את פעילותו בשנת 2001, ומאז הכשיר אלפי אנשי מקצוע במאות גופים ומסגרות בכל רחבי הארץ.
 
מצורף מסמך המאגם את ארז הכלים ועקרונות הגישה
 
 

 



"בזכות ולא בחסד" - התפתחות קריירה לאנשים עם מש"ה בתעסוקה בשוק העבודה התחרותי   מחברים נוספים : ד"ר מיכל פוקס-וילף  

מתוך המאמר :

"במאמר זה נתייחס למודלים ולמגמות פורצות דרך בנוגע להעסקתם של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בעבודה בקהילה. נתייחס לשינויים שחלו בתפיסות, בגישות ובמודלים שליוו אותנו בעבודתנו ונרחיב על הטמעת מודל אוריינטציית עתיד (Seginer, 2005; 2009; 2012) ,
שהיווה בסיס לפיתוח מסלול קריירה אישי רב שלבי לאדם עם מוגבלות שכלית. כמו כן, נתייחס במאמר ליצירת תכניות התערבות מעבריות לתלמידים, כבסיס לבניית הזהות התעסוקתית ותחושת מסוגלות עצמית תעסוקתית. נדגיש גם את מקומה של האחריות החברתית ביצירת שוויון זכויות והזדמנויות בתעסוקה, באמצעות יצירת הנגשות והתאמות, כגון קידום חקיקה ופישוט חוקי עבודה ("הזכויות שלי כעובד" חוברת הסבר, אלווין ישראל, 2014)"
 
פילר, מ' ופוקס-וילף, מ' (2018). "בזכות ולא בחסד" התפתחות קריירה לאנשים עם מש"ה בתעסוקה בשוק העבודה התחרותי. שיקום, 62-69.

המאמר התפרסם לראשונה בכתב העת "שיקום" ביטאון עמותת חומש.

להורדת המאמר
 
 

לפריט המלא
קרא | הורד


צהרון תומך שילוב    

מתוך המאמר :
"יותר ויותר ילדים עם מוגבלויות משולבים כיום בבתי ספר של מערכת החינוך הכללית.
"חינוך מכיל", (inclusive education), מונח המשמש לתיאור תהליך השתתפותם של ילדים אלה במערכת החינוך הרגילה, מאפשר להם לממש את זכותם הבסיסית להיות חברים שווים בחברה וללמוד בסביבה טבעית רגילה, ונוסף לכך מקטין את הסיכון שיחוו הפרדה ובידוד.
החינוך המכיל מממש את ההשקפה הרווחת כיום בעולם לא רק לגבי מערכת החינוך אלא גם ביחס למקומם בחברה של בני אדם עם מוגבלויות.
לשילובו של ילד במסגרת החינוך המכיל השלכות על חייהם של כל בני משפחתו, כמו גם על התפתחות זהותו האישית. השלכות אלו הובילו קבוצת הורים לילדים עם מוגבלויות
הלומדים בבתי ספר כלליים לקדם יחד עם בית איזי שפירא תוכנית ייחודית של "צהרון תומך שילוב"."
 
המאמר הועלה לאתר קרן שלם באדיבות מרכז הידע במכון טראמפ, בית איזי שפירא.
 
לקריאת המאמר לחץ כאן.

לפריט המלא
קרא | הורד


המדריך השלם להתנדבות של בני נוער עם מוגבלות    

 מדריך זה מכיל הנחיות, פעולות, הצעות ודגשים לארגונים ולאנשים פרטיים המעוניינים לשלב בני נוער עם מוגבלות בפעילויות הכוללות מעורבותחברתית והתנדבות משמעותית. הוא נועד הן לקוראים המעוניינים לרכוש ידע התחלתי בהתנדבות של בני נוער עם מוגבלות והן למומחים בתחוםזה המעוניינים להרחיב את הידע שלהם בנושא זה.

באתר החדש תמצאו סל גדול של כלים וגם סרטון שמסביר איך לעשות שימוש בכלים.

להורדת המדריך 
 
 
 

 

לפריט המלא
קרא | הורד


שירות מכוון אדם - ערכים ונורמות במתן שירות    

מתוך המאמר :
"אישרורה של האמנה בישראל היווה הצהרת כוונות בהתייחס לעיצוב פני החברה ושירותים עבור אנשים עם מוגבלויות. לאורם של תהליכים מורכבים אלו, אימץ מינהל המוגבלויות שבמשרד הרווחה את גישת "שירות מוכוון אדם". שלום ולהבי (2018) ציינו כי התבססותה של גישה זו וההחלטה על תרגומה למדיניות במתן השירות הינה תוצר של שלושה כוחות מרכזיים: האחד - האמנה הבינלאומית בדבר זכויות אנשים עם מוגבלות. השני - התבססותה של מנהיגות אנשים עם מוגבלות והשלישי - תמורות שחלו במאפייני המינהל הציבורי-ממשלתי,  המכוונות ליצור משילות ציבורית חדשה ובכללה יצירת שותפויות בין מגזריות ושיתוף לקוחות בקבלת החלטות הנוגעות לחייהם. על אף השימוש השכיח במושג זה בשנים האחרונות, נראה כי ארוכה הדרך לתרגומו המלא לפרקטיקה. מינהל מוגבלויות שבמשרד העבודה והרווחה בישראל שוקד בימים אלה על הבניית גישה זו, הממוקדת ביכולותיו של הפרט וברצונותיו ורואה בו אדון לחייו והטמעתה בקרב נותני השירותים וצרכניהם (דניאל, 2018.)
 
מאמר זה יציג את שורשיה הערכיים של תפיסת שירות מוכוון אדם ויציע קווים מנחים ליישומה."
 
המאמר הועלה לאתר קרן שלם באדיבות מרכז הידע במכון טראמפ, בית איזי שפירא.
 
לקריאת המאמר לחץ כאן.

לפריט המלא
קרא | הורד


תיעוד קבוצת מעגלי החיים להנגשת נושא הזקנה    

 
עיריית רמת גן, מחלקת נכויות באגף לשירותים חברתיים נענו לקול הקורא של קרן שלם בנושא הנגשת הזקנה לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית.   
 
מדבריה של עו"ס אדר אבישר שבנתה את התוכנית והנחתה את הקבוצה :
"בעקבות פרסום המחקר שנעשה בשיתוף פעולה עם קרן שלם, להנגשת נושא הזקנה לאנשים עם מוגבלות שכלית, ראינו לנכון להטמיע נושא משמעותי זה בקרב לקוחותינו. התכנית נבנתה במטרה להעלות את המודעות של אנשים בוגרים עם צרכים מיוחדים, לתהליך הטבעי של הזקנה ולתת להם מענה רגשי לחששות/פחדים לגבי העתיד ולהתמודד עמם באופן מיטיב. את התכנית בנינו על בסיס הסרטונים והמחקר שנערך.

בעבודתנו, אנו רואות את הקשיים הפיזיים והרגשיים של המשפחות בטיפול בילדיהם עם הצרכים המיוחדים, בהתייחס להזדקנות של ילדיהם ושלהם. שמנו לעצמנו למטרה להעלות את המודעות של המשפחות לקשיים אלו ולנסות להקנות להם כלים להתמודדות. בנוסף, לפתוח שיח על נושא הזקנה, שקרוב לוודאי אינו מדובר בקרבם."
 
לעיון במסמך תיעוד התהליך 

 

לפריט המלא
קרא | הורד


'לעולם לא אהיה זקן': מבוגרים עם תסמונת דאון והוריהם מדברים על אתגרים בנוגע להזדקנות   I will never be old: adults with Down syndrome and their parents talk about ageing- related challenge  

 בעשורים האחרונים, תוחלת החיים של אנשים עם תסמונת דאון עלתה באופן משמעותי. כתוצאה מכך, הם ומשפחותיהם עומדים בפני אתגרים חדשים הנוגעים בהזדקנות, בזמן שהסימנים הראשונים להזדקנות אצל אנשים עם תסמונת דאון מופיעים סביב היותם בני 30. מטרת מחקר זה הייתה לבחון את תפיסות המבוגרים עם תסמונת דאון בהקשר של הזדקנותם שלהם, הזדקנות הוריהם ובהקשר של סיום החיים, וכן לבחון את ההשקפות והדאגות של ההורים בנוגע להזדקנות ילדיהם עם תסמונת דאון. הגישה הייחודית אשר נעשה בה שימוש במחקר זה הייתה לכנס לא רק את המזדקנים עם תסמונת דאון, אלא גם את הוריהם לשם דיון משותף…

קרא עוד


מוכנות למקרי חירום - תפיסות וחוויות של אנשים עם מוגבלויות   Emergency preparedness- The perceptions and experiences of people with disabilities  

רקע: אוכלוסייה מוכנה היטב למקרי חירום המוניים תגיב טוב יותר במשברים במצב אמת ותהיה פחות חשופה להשלכות השליליות שנגרמו מהאירוע. מטרת המחקר הייתה ללמוד על הדרכים בהם אנשים עם מוגבלויות תופסים מקרי חירום ולהבין את צרכיהם בהכנה לסיטואציות שכאלה. שיטה: 16 ראיונות עומק חצי מובנים הועבר ל-17 אנשים עם מוגבלויות (מוטוריות, סנסוריות או נפשיות) (ראיון אחד היה עם זוג שבחר להתראיין יחדיו). הניתוח נעשה בגישה הפנומנולוגית. תוצאות: המשתתפים לא עברו הכנה מיוחדת להתמודדות עם מקרי חירום. גישתם הייתה פטליסטית, המביעה תלות חזקה באנשים ומכונות. הם ביטאו את חוסר האמון הכללי…

קרא עוד