×

היבטים של יחסי הורה אם ומתבגר/ת עם מוגבלות שיכלית התפתחותית כפי שבאים לידי ביטוי בפרוצדורת הציור המשותף

מחברים נוספים : תמי גברון, עדי פרץ

Relationship Aspects of Mothers and their Adolescents with Intellectual Disability as expressed through the Joint Painting Procedure

איכות האינטרקציה בין הורים למתבגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש"ה) משחק תפקיד משמעותי בהתפתחות המתבגרים. היכולת להעריך אינטראקציה זאת איננה פשוטה, בעיקר בגלל המוגבלות בדיווח המילולי של המתבגרים. המחקר הנוכחי מציג שימוש בתהליך הציור משותף

(The joint painting procedure, Gavron, 2013) , כדרך ללמוד לעומק על היבטים אימפליסיטיים (מובלעים) ואקספליסיטיים (מובעים) של היחסים בין הורים ומתבגרים עם מוגבלות שיכלית התפתחותית.

במחקר השתתפו 25 דיאדות של הורים ומתבגרים עם רמות שונות של מוגבלות שכלית התפתחותית. הניתוח האיכותני של הציור המשותף כלל ניתוח נרטיבי ופנומנולוגי, שמתוכו עלו שלושה נושאים מרכזיים: (1)מתלות לאוטונומיה, (2) ציור משותף כמקדם שיח מילולי, (3)משחקיות והנאה באינטראקציה. מסקנות המחקר העלו כי הציור המשותף ככלי הערכה מבוסס אומנות הינו כלי זמין ונגיש עבור אוכלוסייה זאת, ומתוך כך הוא מאפשר מידע רחב על היבטים שונים ביחסים בין הורים למתבגרים עם מוגבלות שיכלית התפתחותית. בנוסף, נמצא כי הציור המשותף איפשר הבעה עשירה ותהליכי שינוי ביחסים שבאו לידי ביטוי בתהליך הציור. בכך כלי זה יכול לשמש להערכה, למחקר וכן לטיפול עבור אוכלוסייה זאת.

קרדיטים נוספים : אוניברסיטת חיפה

מילות מפתח : מתבגרים, קשר הורה ילד, ציור משותף

פריטים קשורים

דילוג לתוכן