×

“העונג כולו שלי” הזכות לעונג מיני אצל א.נשים עם מוגבלות – גרסא לאנשי מקצוע

מחברים נוספים : דניאלה מזור

המאמר נכתב עבור החוברת : מיניות וזוגיות בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית – חוברת העשרה.
גרסא זו מיועדת לאנשי מקצוע.
לוי-ורד, ע’ וחן, נ’ (עורכות, 2020). מיניות וזוגיות בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית – חוברת העשרה מקצועית. יחידת ‘מכלול’, קרן שלם. החוברת הופקה בשפה העברית ובשפה הערבית.

התנהגות מינית היא חלק נורמטיבי בהתנהגות האנושית. לכל בני האדם צרכים מיניים מלידתם ועד מותם. כלומר, פעילות מינית מהווה את אחד הצרכים הבסיסיים של האדם, ולכן מקובל לזהות את המין כצורך ביולוגי מולד, המקבל את ביטויו המלא ביחסי גומלין בין-אישיים.
זוהי זכותו הבלתי-ניתנת לערעור והמעוגנת בחוק של כל בן אנוש, ללא קשר למצב המנטלי או הגופני שלו.
השילוב בין מוגבלות ומיניות מהווה שילוב מורכב, מכיוון שהן מוגבלות והן מין הִנם נושאים שכל אחד מהם רגיש, והצירוף של שניהם מורכב ורגיש במיוחד.
לאנשים עם מוגבלות יש את אותם הצרכים הרגשיים, הפסיכולוגיים והמיניים כמו לשאר האוכלוסייה, אך הניסיון הממשי שלהם ביצירה ושמירה על קשרים אינטימיים ומיניים פעמים רבות מאוד שונה ומלווה בקשיים ובמחסומים (Cheng, 2009). גם בימינו אנשים עם מוגבלות מתמודדים עם מסרים חברתיים חזקים לפיהם הם אינם ראויים להיות פרטנרים רומנטיים ועל כן הם עלולים להיתקל בקשיים רבים בתהליך של מציאת בן או בת זוג. אנשים עם מוגבלות צריכים להתמודד עם סטריאוטיפים ודעות קדומות כלפי מוגבלותם ואל מול הנטייה מצד החברה והמשפחה לא להכיר בהם כישויות מיניות.

מאמר זה מתייחס לזכות  לעונג בקרב א.נשים עם מוגבלות וקורא ליישם את התפיסה כי מוגבלות אינה מהווה חסם למימוש מיניות בריאה.

 

להורדת המאמר בשפה העברית>>

להורדת המאמר בשפה הערבית>>

 

פריטים קשורים