×

“שום דבר עלינו בלעדינו” – כנס מסנגרים ראשון מסוגו של אנשים עם מוגבלות שכלית

שנערך ב- 26/03/17 בבית דורון, רמת גן

כשאומרים "סנגור" הסיטואציה הראשונה שעולה לראש היא מתחום המשפטים.  תלוי את מי שואלים.  בחמש השנים האחרונות החלה קרן שלם בשיתוף עם משרד העבודה והרווחה,  אגף טיפול במש"ה להפעיל במע"שים ברחבי הארץ תוכנית ל"סינגור עצמי".  אירוע השיא של התוכנית התקיים בחודש אפריל השנה ברמת גן,  אליו הגיעו חניכים עם מש"ה ממסגרות תעסוקה ברחבי הארץ,  מכל המגזרים, להציג את סיפורי ההצלחה שלהם מהתוכנית.
 
באירוע השתתפו למעלה מ- 100 אנשים,  מ – 11 מסגרות תעסוקה ברחבי הארץ,  נציגי קרן שלם השותפה בתוכנית ומממנת אותה, ויויאן אזרן, מנהלת שירות קהילה באגף לאדם עם מש"ה במשרד העבודה והרווחה,  טלי אלון מפקחת ארצית על פנאי ושירותים תומכים, דני כץ מפקח ארצי על התעסוקה וטיפול  ועופרה ברגר, מנחת סדנאות סנגור עצמי.  
 
לעיון בסדר היום המונגש לחץ כאן
 
סינגור עצמי היא תוכנית במסגרתה עומדים אנשים עם מש"ה במסגרות שונות על זכויותיהם ומקדמים את צורכיהם ורצונותיהם.  הם עצמם,  שותפים בבחירה בהחלטות הנוגעות לחייהם ופועלים להבטיח ולקדם את המטרות האישיות שלהם במסגרות השונות בצורה ההולמת ביותר.  בבסיס הגישה של סינגור עצמי עומדת ההנחה כי לכל אדם הזכות להיות שותף בהחלטות הנוגעות למצבו ולמהלך חייו. גישה זו דוגלת בכך שכל פעולה של אנשי מקצוע תהיה מבוססת על מה שחשוב לאדם מנקודת מבטו באמצעות הקשבה ודיאלוג מתמשכים.
קרן שלם ומשרד העבודה והרווחה לקחו את הנושא צעד אחד קדימה ויחד עם אגף לטיפול באדם עם מש"ה  פיתחו תוכנית המסייעת לצוותים ולמקבלי השירות במסגרות התעסוקה להכיר את גישת הסנגור העצמי.  התוכנית זוכה להצלחה ומסייעת לאנשים עם מש"ה להשמיע את קולם ולקבל את המענה המתאים ביותר לצורכיהם. התוכנית מפתחת את כישוריהם לקבל על עצמם את האחריות על חייהם,  עד כמה שניתן,  ולהיות שותפים פעילים להחלטות ולתוכניות הנוגעות להם, וידעו לייצג את עצמם ואת האינטרסים שלהם.
ריבה מוסקל,  מנכ"לית קרן שלם המממנת את התוכנית ברחבי הארץ :"סינגור עצמי הוא שלב הכרחי בשילובם של אנשים עם מש"ה בקהילה ובמקומות עבודה,  לצד הזכות הגדולה ביותר של כל אדם באשר הוא "להשמיע אות קולו" ולהיות שותף מלא להחלטות הנוגעות בחייו.  בפני אנשים עם מש"ה עומדים אתגרים רבים ואחד הבולטים בהם הוא הקושי  להביע את עצמם ואת רצונותיהם.  תוכנית "סינגור עצמי" חולשת על הגורמים העיקריים הנוגעים לחייהם של אנשים עם מש"ה –  צוותים מקצועיים במקומות תעסוקה וכמובן המשפחות,   ונותנת להם כלים לסייע לאנשים המיוחדים להביע את עצמם ולהיות "המסנגרים" של עצמם.  קרן שלם תמשיך להיות שותפה לכל יוזמה אשר תשפר את איכות חייהם של אנשים עם מש"ה בכל תחומי החיים". 
את אירוע השיא שהתקיים במרץ השנה פתח ד"ר בני הוזמי מבית איזי שפירא שסחף את המשתתפים בהרצאתו על העצמה אישית.  "אם אנחנו נאהב את עצמנו ונאמין בעצמנו גם אחרים יאמינו בנו ויאהבו אותנו" אומר ד"ר הוזמי:  "חשוב שכל אחד ואחת מכם  ידע  במה הוא טוב ובמה הוא מוכשר.  למרות שלכל אחד מאיתנו יש קושי כזה או  אחר,  כל אחד מאתנו יכול לתרום משהו".  אחת המשתתפות,  ל’ עם מוגבלות שכלית קפצה ואמרה "אף אחד לא יכול להעליב אותך בלי הסכמתך! אם אתה נעלב סימן שאתה מסכים".

אז מה באמת מעסיק אותם?

 

כאמור בכנס הראשון מסוגו עלו על הבמה זה אחר זה מסגרות מכל רחבי הארץ מכל המגזרים: יהודים,  דתיים,  חרדים,  חילונים,  ערבים אשר העלו סוגיות בהן עסקו במסגרת פעילות "סנגור עצמי".  כך סיפרו זה אחר זה על הנושאים המעניינים אותם ואשר אותם קידמו במסגרת התוכנית.  בין הנושאים: מגוון המזון ,  בריאות,  ימי הולדת,  איכות חיים,  היגיינה,  בחירת עובד מצטיין על מנת לקדם מצוינות ועוד.
בין הסיפורים המעניינים עלו יוזמות כדוגמת: פרוייקט "מיחזור כלכלי" שמטרתו איסוף בקבוקים למיחזור,  מחד,  לצד איסוף כסף למתנות לחניכים מאידך.  אחד מהע"שים מאזור  הדרום החל בכתיבת עיתון על מנת להציג את פעילותם,  מע"ש אחר החליט לפתוח מיזם של טיפוח זרעים ומכירתם לצד פתיחת קיוסק במטרה לגייס כסף לפעילות והגשמת חלומות החניכים.  מע"ש נוסף הציג את היוזמה שעלתה במסגרת הפגישות של החניכים שהעלו את הצורך בתאים פרטיים לאחסון במע"ש ואכן הותקנו בו תאים.
אדום זה "עצור",  ירוק זה "עבור"

 

אחד הפרוייקטים המרגשים ביותר נזקף לזכותו של מע"ש שקל ירושלים.  החניכים,  דיברו על הקושי לנעול דלתות בשירותים לצד הצורך בפרטיות,  כך נולדה יוזמה שבה החלו שימוש בתמרורים בצבע אדום וירוק אותם תולים על הדלת מבחוץ.  אדום – תפוס "נא לא לפתוח" וירוק "התא פנוי".  כל משתתפי הכנס הריעו להם על היוזמה וביקשו לשכפל את הרעיון למסגרות שלהם.
ויויאן אזרן ,  מנהלת שירות קהילה באגף לאדם עם מש"ה במשרד העבודה והרווחה:
"סינגור עצמי " הוא נדבך נוסף בדרך להצלחת בשילוב של אנשים עם מש"ה לצד המגמה ההולכת ותופסת תאוצה בישראל להוציא את האנשים עם מש"ה לחיים ומגורים בקהילה.  התוכנית פועלת כבר 5 שנים במסגרות תעסוקה הפועלות בתמיכת משרד העבודה והרווחה.  לעמוד ולראות את תוצאות הפרוייקט מרגש עד מאד ומוכיח כי אם נותנים לאנשים המיוחדים דרך ובמה להגשים את עצמם ולבטא את עצמם באופן אשר ישפיע ישירות על חייהם ההצלחה היא רק עניין של זמן.  התוכנית פועלת במקביל ב – 3 ערוצים שונים:  האנשים עם מש"ה,  ואנשי המקצוע שיחד מחוללים שינוי אמיתי.  אני מאמינה כי פעילות תורחב ותצבור תאוצה למסגרות נוספות ברחבי הארץ  ויחד נוביל שינוי משמעותי המבטיח איכות חיים לאנשים עם מש"ה ויצירת שילוב מיטבי". 
 

נהננו,  התרגשנו ושאלנו "האם זה אמיתי ובשבילנו" ?

    חניכי מע"ש מעונות גל משתפים בחוויה  

 

 

 

העובדת הסוציאלית שלנו, לינוי, הודיעה לנו שהולך להתקיים כנס של קבוצות "סינגור" מכל הארץ, של קרן שלם ומשרד הרווחה. כששמענו על זה שמחנו והתרגשנו. אמרנו שאנחנו צריכים להתלבש יפה, בלבוש מתאים.   לקראת הכנס, נפגשנו קבוצת הוועד מספר פעמים כדי להתכונן. רצינו לספר בכנס על עצמנו ועל הוועד, ולהראות לכולם את היום עיון בנושא תזונה ואיכות חיים, שקיימנו לפני שנה במסגרת. כשהגענו לכנס ברמת-גן היה לנו מאוד כיף, נהנינו והתרגשנו. שאלנו האם זה אמיתי ובשבילנו?

 

 

נהנינו מהכל, מהכיבוד ומהשתייה. הצגנו את קבוצת הוועד שלנו והראנו סרטון שהסביר איך בנינו את יום העיון. קיבלנו מתנה- הגדה של פסח מונגשת, שמענו קבוצות אחרות ורעיונות שונים והייתה הצגה עם משחקים.  אנחנו רוצים שאירועים כאלה ימשיכו, ואומרים תודה רבה לקרן שלם, וגם לקבוצת הוועד והצוות".
 

ריבה מוסקל, מנכ"ל קרן שלם,  מסכמת: "פעילות "סינגור עצמי" היא אחד מסיפורי הצלחה רבים שהם פרי של עבודה משותפת של קרן שלם עם שותפיה לדרך ובראשם משרד העבודה והרווחה וכמובן הרשויות המקומיות.  אני מאחלת לכולנו שנזכה להיות חברה מקבלת,  משלבת ולא פחות חשוב –  קשובה.  בהזדמנות זו אני רוצה להודות לעופרה ברגר אשר מקדמת ומפעילה את התוכנית בהמון נחישות ,  התמדה וסבלנות וכמובן לשותפים שלנו לדרך במשרד העבודה והרווחה,  בראשם ויויאן אזרן ודני כץ,  הממונה על תעסוקת  אנשים עם מש"ה,  שותפים לדרך,  לחזון ולעשייה".   

 

לסרטון המציג את הכנס, את הקבוצות ואת הסיפור שלהן 

 

 

 

 

פריטים קשורים