×

פיתוח כלי לאיתור ילדים עם מוגבלות על בסיס סקירת כלי מחקר מן הארץ ומן העולם

מחברים נוספים : נורית גדג', כרמל בן דור,דפנה הרן
מכון מאיירס-ג’וינט-ברוקדייל בשיתוף משרד החינוך, האוצר, הבריאות, הביטוח הלאומי וג’וינט ישראל מבצע מחקר בנושא ילדים עם מוגבלות וצריכת שירותי בריאות, חינוך ורווחה בקרב אוכלוסייה זו. כחלק ממחקר זה, ערך מכון ברוקדייל סקירה בין-לאומית של כלים מרכזיים המשמשים להגדרה ולמדידה של מוגבלות בקרב ילדים, במטרה לגבש כלי מהימן לאיתור ילדים עם מוגבלות בישראל. בפתח הסקירה הנוכחית מוצגות נקודות מבט שונות להמשגת מוגבלות ומתוארים האתגרים הכרוכים בגיבוש הגדרה תפעולית. לאחר מכן נסקרים מספר כלים מארה"ב, מהאיחוד האירופי ומישראל. במסגרת הסקירה מופו סוגי המוגבלות שמופיעים בכל כלי, נבחנו נוסחי השאלות בכל כלי ולצורך בניית הכלי לאיתור ילדים עם מוגבלות בישראל בוצעו התאמות ניסוח לתרבות הישראלית בכלל, ולאוכלוסייה הנחקרת בפרט. לכל אחד מן הכלים הנסקרים, מתוארים העקרונות שהנחו את מחבריו, יתרונותיו וחסרונותיו.
 
בפרק המסכם מוצג הליך הגיבוש של הכלי לאיתור ילדים עם מוגבלות ומובאים הקריטריונים להחלטה מיהו ילד עם מוגבלות. ה- Questionnaire Screening Disability Child Brookdale הוא כלי ייחודי, חדשני ומקיף, שכן הוא פותח על בסיס סקירה של כלים רבים אשר נעשה בהם שימוש בתחום ילדים עם מוגבלות. נוסף לכך, הוא כולל שאלות המתייחסות למגוון רחב של מוגבלויות ובעיות בריאותיות שונות ועם זאת הוא קל להבנה ושימוש.

 

המחקר נערך במימון משותף של משרד החינוך, המוסד לביטוח לאומי, משרד האוצר, ג‘וינט ישראל-אשלים .ומכון מאיירס-ג‘וינט-ברוקדייל

 

לקריאת המחקר המלא


פריטים קשורים