גיליון 110 - סיון תש"פ, יוני 2020 הגיליון החדש של "ביטחון סוציאלי" עלה בשלמותו לאתר הביטוח הלאומי    

הגיליון החדש של "ביטחון סוציאלי" עלה בשלמותו לאתר הביטוח הלאומי.
במסגרת גיליון חדש זה ארבעה מאמרים מצויינים ועדכניים העוסקים במשבר הקורונה בהיבטים שונים:
גילנות ומתח בין-דורי (מאת ליאת איילון);  שוק העבודה (לאה אחדות);
רמת חיים, עוני ואי-שוויון (מירי אנדלבלד, אורן הלר ולהב כראדי); ומערכת הבריאות (אברהם דורון).
 
מצורף דבר העורך, כל המאמרים נגישים בטקסט מלא דרך אתר כתב העת.



קלפים בעבודה עצמית : לחיות בפנים – משפטים מחזקים לזמנים חסרי תקדים    

קלפים בעבודה עצמית : לחיות בפנים – משפטים מחזקים לזמנים חסרי תקדים
אנחנו שרויים כיום במצב חסר תקדים של שינויים מצד אחד וקיפאון מצד שני. המצב הזה דורש מאיתנו להתגבר על חוסר הביטחון שלנו ולעבור לשגרה חדשה.
כדי לעזור לכולנו להכניס למצב הזה קרן אור של היגיון ומשמעות פותחה ערכת הקלפים "לחיות בפנים" לחיזוק העמידות הנפשית.

הסבר נוסף בקבצים המצורפים. 

מידע נוסף - http://www.innen-leben.org/
יוצרים : סבינה אברסברגר ומיכאל בונה/Sabina Ebersberger und Michaele Bohne
אמיתי בר-קול תרגום לעברית
 
לחיות בפנים - גרסא לנשים

לחיות בפנים גרסא לגברים

 



Growth and Development in Adulthood among Persons with Intellectual Disability: New Frontiers in Theory, Research, and Intervention   ספרה החדש של פרופ' בתיה חפציבה ליפשיץ יצא לאור בהוצאת ספריגר  

 

הספר מיועד למשפחות לילדים עם מוגבלות שכלית, אנשי מקצוע בתחום ההוראה, והטיפול  והשיקום, חוקרים ומעצבי  מדיניות. הוא מציג תיאוריות ומחקרים חדשניים ופורצי דרך על תקופת הגיל המבוגר בקרב  אנשים  עם מוגבלות שכלית  המצביעים  על כך שהפוטנציאל  הגלום בקרב  בוגרים  עם מוגבלות  שכלית, גבוה מזה הניצפה  בפועל וכי מחויבותנו  כחברה  לפעול למיצוי  פוטנציאל זה. ייחודו של הספר  הוא בכך שלצד התאוריות והמחקרים  הוא מציג  סידרה של תכניות  התערבות  לכל  שכבות  הגיל  המבוגר, רמות  התפקוד  והאטיולוגיה.
פרופ' בתיה חפציבה ליפשיץ היא ראש ההתמחות  לתואר שני במוגבלות  שכלית בבית הספר לחינוך  באוניברסיטת בר אילן,  ראש הקתדרא לחקר וקידום כושר ההשתנות  עש מצ'אדו  ומרכז בייקר לחקר וקידום  פעוטות  וילדים  עם עיכוב  התפתחותי.  
 
לסקירה על הספר בשפה העברית

 

לסקירה על הספר ולרכישתו באתר ההוצאה



עקרונות מנחים לבניית משחקי מחשב מקוונים לאוכלוסיית אנשים עם מוגבלות שכלית/מגבלה קוגניטיבית   מק"ט | 890-235-2020  

מסמך זה הינו תרגום של חלקים מתוך האתר : http://gameaccessibilityguidelines.com/

הוא מיועד למפתחי משחקי מחשב עבור אנשים עם מוגבלות שכלית. במסמך עקרונות מנחים לבניית משחקי מחשב מקוונים לאוכלוסייה זו.
 
תרגום ועריכה : נגה חן, יחידת מכלול – קרן שלם.

להורדת המסמך 

לצפייה במסמך משותף המרכז מידע נוסף בנושא בקישור המצורף.

 



ילדים עם מוגבלות במערכת החינוך בעת משבר הקורונה – סקירת מדיניות בין-לאומית   מחברים נוספים : מריאלה יאבו, הילה רימון-גרינשפן, יניב אורן, לייה מורן-גלעד  

מסמך זה סוקר את מערכת החינוך בהקשר של ילדים עם מוגבלות ואת התמיכה שהם ומשפחתם מקבלים בעת משבר הקורונה, תוך מיקוד בכמה מדינות מרכזיות (ארגנטינה, ארצות הברית (ניו יורק וקליפורניה), אנגליה, גרמניה, ספרד ואוסטרליה (ניו סאות' ווילס)). לסקירה נבחרו מדינות שבהן הצלחנו לאתר מידע משמעותי על ילדים עם מוגבלות (אם באמצעות אתרי אינטרנט ואם באמצעות אנשי קשר), תוך דגש על מדינות שבהן התפשטות המגפה משמעותית יותר מאשר בישראל (ספרד, אנגליה, ארה"ב, גרמניה), אך גם דוגמאות למדינות שבהן מספר החולים והמתים קטן יותר )באוסטרליה מספר החולים והמתים המוחלט דומה מאוד לזה שבישראל, אולם נמוך כאשר מתייחסים
למספר התושבים, ובארגנטינה מספרם נמוך באופן ניכר). 
הסקירה בוצעה ברובה מתוך מקורות גלויים (אתרי אינטרנט, מסמכים רשמיים ופרסומים בתקשורת).
עיקרי הממצאים מפורטים להלן ובטבלה המופיעה בנספח. פירוט הממצאים מופיע בהמשך המסמך עבור כל מדינה שנסקרה.
 
להורדת המסמך

 

לפריט המלא
קרא | הורד


מזדקנים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, הצוות במסגרות ואיום הקורונה    

מאמר המציג פרספקטיבה על התמודדות אנשים מזדקנים עם מוגבלות שכלית התפתחותית עם משבר הקורונה וכן התייחסות לצוותים המסייעים.


המאמר הועלה לאתר קרן שלם באדיבות מרכז משאבי הידע בבית איזי שפירא.


לקריאת המאמר

לפריט המלא
קרא | הורד


ימים של קורונה: התמודדות ההורים כשילד עם מוגבלות נמצא בבית    

 המאמר עוסק במורכבות של שהייה בבית בעקבות משבר הקורונה במשפחות לילדים עם מוגבלות.

המאמר הועלה לאתר קרן שלם באדיבות מרכז משאבי הידע בבית איזי שפירא.

לקריאת המאמר



מערכי הדרכה בנושאי לחץ, משבר וחירום    

במסמך זה מוצגות דוגמאות של מערכי הדרכה בנושאי לחץ, משבר וחירום. ניתן , כמובן, להוסיף עליהם, לשנותם ולהתאימם לפי צרכי המסגרת. כל מערך כולל פירוט של יעדים ספציפיים, תכנים, מתודות מומלצות וסדר יום - מהלך ההנחיה.

להורדת המסמך

 

לפריט המלא
קרא | הורד


5 סיפורים לבני נוער מאת סמדר שיר   קובץ סיפורים בפישוט לשוני שנעשה על ידי ד"ר סיגל עוזיאל-קרל וד"ר ניצן כהן  

מצורף בזה קובץ סיפורים בפישוט לשוני, המבוססים על סיפוריה של סמדר שיר (ובברכתה).
הסיפורים נועדו לבני נוער ומבוגרים צעירים.
הסיפורים נועדו להנעים את זמנם של הצעירים עם המוגבלות בעת השהייה בבית בעקבות משבר הקורונה.
 
להורדת הקובץ

 

לפריט המלא
קרא | הורד


התערבות בשעת משבר- טיפול בטראומה    

להלן ריכוז עיקרי מאמרים בתחום ההתערבות בשעת משבר, בהתאמה לאוכלוסיית האנשים עם המוגבלות השכלית וכולל גם כלי לדיבוב. החומרים עובדו עבורכם ממספר מקורות מידע. הקובץ הופץ בקהילת הידע במתכונת הקודמת ומופץ בשנית, בהתאם לבקשות. 

להורדת המסמך

לפריט המלא
קרא | הורד


מאמר חדש : Using Vocal Production to Improve Long-Term Verbal Memory in Adults with Intellectual Disability | אפקט ההפקה ככלי לשיפור הזיכרון והלמידה בקרב אוכלוסיית אנשים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית    

צוות חוקרים מאוניברסיטת אריאל, ד"ר מיכל איכט וד"ר יניב ממה, בשיתוף עם קלינאית התקשורת הראשית של עמותת עמיחי, גב' נופר בן דוד, ערכו לאחרונה מחקר מקיף לבדיקת יכולות הזיכרון ארוך הטווח אצל אנשים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית והדרך לשפרן. מטרת המחקר היתה לבדוק האם אמירה של מילים בקול (לעומת קריאתן ללא קול), מסייעת לזכירה שלהן לאורך זמן. במסגרת המחקר הנבדקים, בוגרים בעלי מש"ה בחומרה קלה, למדו סוגים שונים של חומרי למידה, בהם מילים שכיחות כתובות, תמונות של מילים שכיחות וטקסט קצר. חלק מהחומר נלמד באמצעות אמירה בקול, וחלק באמצעות קריאה (או הסתכלות) בלבד. במבחני זיכרון נמצא יתרון מובהק לחומר שנלמד באמצעות הפקה קולית. הממצאים תומכים בשימוש בדרך למידה פשוטה זו לצורך שיפור למידה ומיומנויות יום-יום שונות.

ממצאי המחקר פורסמו בספרות המדעית : 

 
Icht, M., Ben-David, N., & Mama, Y. (2020 – In Press). Using Vocal Production to Improve Long-Term Verbal Memory in Adults with Intellectual Disability.
Behavior Modification.

צוות המחקר:
ד"ר מיכל איכט, קלינאית תקשורת, מרצה בכירה במחלקה להפרעות בתקשורת, אוניברסיטת אריאל.
גב' נופר בן דוד, קלינאית תקשורת MA, עמותת עמיחי, הוד השרון.
ד"ר יניב ממה, פסיכולוג קוגנטיבי, ראש המחלקה למדעי ההתנהגות ופסיכולוגיה, אוניברסיטת אריאל.

להורדת המאמר בשפה האנגלית

 

המחקר נעשה בסיועה של קרן שלם. לקריאת המחקר המלא

 



הכמיהה לנראות- נקודת המפגש של הפוטותרפיה עם חוות האחאות במשפחות בהן ילד עם מוגבלות   מנחה: פרופ' ליאורה פינדלר  

מוטיב הנראות מרכזי מאוד בתהליכי הצילום והטיפול ומתכתב באופן מעניין עם חווית הנראות בקרב אחים במשפחות שבהן ילד עם מוגבלות. בעבודה סמינריונית זו מציגה הכותבת את עומק המשמעויות וההשלכות שיש לכמיהה לנראות ובוחנת את יעילות הפוטותרפיה בעבודה עם אחים לילדים עם מוגבלות.
הנחת המוצא של הכותבת מתייחסת לפוטותרפיה כאמצעי התערבות בעל כוח מחולל שינוי בעבודה עם
האחים וזאת משום שאחת הנקודות המייחדות את הפוטותרפיה בתוך עולם הטיפול הוא השתקפות העצמי. ההשערה שעומדת בבסיס החיבור היא כי במשפחות שבהן ילד עם מוגבלות האחים, ללא המוגבלות, גדלים מחוץ לפוקוס ובצילם של אחיהם עם המוגבלות. לכן הצילום בכוחו להחזיר לאדם את השליטה, במקומות בהם נעדרה השליטה מחייו, יחד עם האפשרות לבחור להיות בפוקוס, נוכח בתוך הפריים.
כדי לבחון את יעילות הכלי ולגבש הצעת התערבות טיפולית, חקרה הכותבת את מושג הנראות דרך שלוש פריזמות שונות: הכמיהה לנראות במדיום הצילום ובתהליכי טיפול, נראות בשדה הפסיכולוגיה והכמיהה לנראות בקרב אחים לילדים עם מוגבלות. נבדקו הקשרים בין שלושת הפרגמנטים השונים ומתוכם נעשתה אינטגרציה במטרה להביא את הרעיונות לכדי עקרונות מנחים וכלי יישומי. כך לבסוף, הכותבת מציעה מספר עקרונות מנחים לעבודה תרפויטית כגון נתינת תוקף לחוויית הנראות ושילוב טכניקות מגוונות לעבודה עם המצלמה והתצלומים. זאת מתוך שאיפה להפנות את העדשה אל האחים, ולזמן להם את האפשרות להאיר ולהתבונן בעולמם הפנימי.

קישור למאמר הועלה לאתר באישור הכותבת.

לצפייה במאמר לחץ כאן

 

לפריט המלא
קרא | הורד