×

חמרים מקצועיים משבוע המודעות לחינוך המיני חברתי בחינוך המיוחד

החינוך המיני- חברתי נועד לתמוך ולחזק את היכולת של התלמיד, במטרה לאפשר ביטוי של מיניותו הטבעית באופן בריא ונכון להתפתחות האישית, ולסביבתו, וזאת על מנת לסייע ביצירת קשרים חברתיים ואישיים משמעותיים. לממש חיים חברתיים ומיניים בריאים ומספקים המתאימים לחברה ולתרבות בא הוא חי.

יחד עם זאת, “מיניות” היא נושא רגיש לשיחה ויהיה מי שיאמר אפילו “טאבו” במיוחד בקרב תלמידים של החינוך המיוחד. אנו מאמינים כי לתלמידנו, ילדכם, יש את הזכות לקבל חינוך מיני חברתי מותאם ותואם גיל.

השנה הוחלט, במסגרת הפיקוח על החינוך המיוחד במחוז מנח”י וירושלים, להעלות על סדר היום החינוכי את נושא המודעות לחשיבות החינוך המיני חברתי בחינוך המיוחד. בהתאם לכך,  נקבע בינואר שבוע מודעות  וזאת בנוסף לעשייה המתבקשת למתן מענה מותאם במהלך השנה כולה.

המטרה המרכזית של השבוע היא להעלות את החשיבות של תחום המיני חברתי בחינוך המיוחד,. הנושא שנבחר הוא: “אני שומר על עצמי”. הרציונל בבחירת הנושא הוא לראות את התלמיד כבעל זכות שווה לקבלת כלים למיניות בריאה שיאפשרו לו לשמור על עצמו.

לקראת השבוע ערכנו כ- 40 מערכי שיעור בנושאים שונים עפ”י העקרונות של מעגל ההפנמה. מערכי השיעור נמצאים במאגר של חומרי הלמידה באתר של המדור לחינוך מיוחד.

במהלך השבוע התקיימו 3 מפגשים מרכזיים:

  • מפגש take away לצוותי הוראה (כולל צוותים ממזרח העיר) בנושא – פיתוח שיח בהנחיית מפגש בחינוך מיני חברתי. למפגש זה, אשר התקיים כמובן בזום, נכנסו כ 140 אנשי צוות.
  • מפגש למידה של קהילת צוותי הרכזים הטכנופדגוגים בנושא- מוגנות ברשת.
  • כנס למידה למנהלים ויועצים בחינוך המיוחד מנח”י ומחוז ירושלים (כולל מזרח העיר). הכנס היה בנושא זכויות מיניות של אנשים עם מוגבלויות. הכנס כלל הרצאה שהועברה ע”י דר’ דניאלה מזור, שיח בחדרים ופנאל של הורים לילדים מהחינוך המיוחד. הכנס הועבר בזום ונכנסו אליו כ 120 איש.
  • בנוסף במהלך השבוע התבקשו צוותי ההוראה להעביר לפחות שיעור אחד ולהעלות תוצר לתערוכת תוצרים.

 

השבוע היה מוצלח ונראה שהצלחנו לשים את התחום המיני חברתי על מפת החשיבות והעשייה המשמעותית של החינוך המיוחד במחוז ירושלים.

התגובות שקיבלנו לשבוע בכלל ולכנס בפרט היו משמעותיות ומרגשות:

“דניאלה יקרה, תודה לך על דברים עמוקים, מקצועיים ומאוד מאוד משמעותיים. המצגת וההרצאה היו עשירות והם יתרמו רבות לאנשי החינוך ששמעו אותך היום. את חלק מיוחד ונכבד מהצלחת היום הזה בתקווה להתחלות והמשכים של המסגרות בתחום הכל כך חשוב לחיים”

“היה כנס מצוין! ממש ענה על המטרות שלו. גם ההרצאה של דניאלה שהיתה מצויינת, השיח בחדרים אפשר שיתוף והחיבור המרג והאותנטי של האמהות…כל אחת היתה דוברת שאיגדה בדבריה היבטים כל כך חשובים בחמ”ח לידי המציאות היומיומית.”

“היה כנס מעשיר, מלמד עם טעם של עוד…”

פריטים קשורים