×

סיור מקצועי – עו”סים רכזי תחום טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, ממחלקות הרווחה ברשויות המקומיות , לונדון ולידס באנגליה , יוני 2016

ביוזמה ובמימון של קרן שלם
 

הדשא של השכן ירוק – אבל לא יותר משלנו : סיור לימודי של קרן שלם לאנגליה

20 עו"סים, מנהלים ומרכזי תחום מש"ה במחלקות הרווחה והשירותים החברתיים ברשויות המקומיות והאזוריות יחד עם נציגי קרן שלם, משרד הרווחה והשירותים החברתיים והשלטון המקומי חזרו מסיור לימודי באנגליה שנערך בחודש יוני השנה. זוהי הפעם השנייה שקרן שלם מוציאה משלחת לימודית לחו"ל. המשלחת הקודמת התקיימה בשנת 2013 לשטוקהולם בשבדיה.

מסורת הסיורים הלימודיים של קרן שלם בחו"ל החלה לפני כחמש שנים לאור הצלחתו של "יום סיור נוסע" שמקיימת קרן שלם בארץ כבר למעלה מעשור. מטרת הסיור הלימודי בחו"ל, לאפשר לאנשי המקצוע הפועלים בשטח ללמוד מהנעשה בעולם ולקבל השראה מהשירותים הניתנים בעולם בתחום השירותים לאנשים עם מש"ה.

ריבה מוסקל, מנכ"ל קרן שלם, אשר עמדה בראש המשלחת מספרת :"לפני שלוש שנים קיימנו את הסיור הראשון לשטוקהולם שבשבדיה. עד היום ניתן לשמוע את ההדים על הסיור וההנעה לפעול וליזום בהשראת המפגשים והסיורים שקיימנו שם. אצלנו בקרן שלם דוגלים בכך שידע=כוח ולכן שואפים כל העת ללמוד ולהיחשף למגוון רחב של סיפורי הצלחה ומודלים שהוכיחו עצמם במטרה לעורר השראה ולהניע ליוזמות בשטח בקרב העושים במלאכה אצלנו בישראל".

אז מה בעצם קורה אצל האנגלים?
באנגליה השירות הסוציאלי לילדים ושירותי החינוך לילדים הם תחת אחריותו של משרד החינוך. עם זאת, כל השירותים הסוציאליים, מערכת החינוך ומערכת הבריאות מחויבים לעבוד יחד. השירותים החברתיים ושירותי החינוך, מסופקים על ידי הרשויות המקומיות, אשר מוגדרות על פי אזורים גיאוגרפיים. הילדים והצעירים זוכים לשירותים הניתנים על ידי מחלקות ייעודיות בתוך הרשויות המקומיות . שירותים אלו יכולים להיות מסופקים על ידי ארגונים מהמגזר הפרטי, ארגונים וולונטריים או כאלו שאינן למטרות רווח.

הטיפול בעולמם של המבוגרים פועל תחת חקיקה של שני חוקים עיקריים:
חוק הטיפול 2014 הנחשב לרפורמה המשמעותית ביותר שנעשתה באנגליה מזה למעלה מ – 60 שנה, בעיקר לאור העובדה שנתן בידי המטפלים והמטופלים את השליטה וקבלת ההחלטות על הטיפול והתמיכה בהם. עקרונות החוק משמשים כבסיס לטיפול ולתמיכה ויש בהם דגש רב יותר על מניעה, ועל עידוד אנשים לחיות אורח חיים חיובי ובריא, אשר מפחית, מונע או מעכב את הצורך בטיפול.

חוק נוסף הוא חוק "יכולת מנטלית 2005 " המספק מסגרת להעצמת ולהגנה על אנשים חסרי יכולת לקבל החלטות עבור עצמם. החוק מבהיר מי יכול לקבל החלטות עבורם, באילו מצבים, ואיך הם צריכים לנהוג.

יוצאים לדרך
הסיור אורגן בשיתוף עם עמותת " לומוס LUMOS , האנגלית ( שנוסדה ע"י הסופרת ג’יי קיי רולינג , יוצרת סדרת "הארי פוטר" ) והתחיל בפגישת רקע עם אנשי מקצוע העוסקים בתחום המוגבלויות.

תוכנית הסיור כללה בין השאר: ביקור ומפגש עם עמותת LUMOS – עמותה המפעילה שירותים ותוכניות לאוכלוסיות מגוונות של אנשים עם צרכים מיוחדים,
CHANGE- ארגון המעסיק אנשים עם לקויות למידה בשכר רגיל. Rothwell Day Centre – מרכז יום ומיזם חברתי שלא למטרת רווח, המספק שירותי תמיכה וטיפול ומסגרת טיפולית לכל סוגי המוגבלויות. Paperworks – מיזם חברתי עסקי המיועד בעיקר לאספקת תועלת חברתית, תוך הסתמכות על הכנסות ממסחר לצורך תמיכה כספית. מפגש עם NHS England- Department of Health – משרד הבריאות האחראי על שירות הבריאות הלאומי , Shared Lives Plus – housing scheme – מיזם של חיים משותפים. Foodworks café – בית קפה שהינו חלק מארגון- Supportworks אשר מספק מגוון של שירותים והזדמנויות בדיור, הכשרות, תעסוקה ושילוב בקהילה. Lough Road – מרכז בו ניתנת תמיכה משפחתית לתקופות קצרות, עבור ילדים ואנשים צעירים עם מוגבלויות קשות ומורכבות. Springboard Opportunity Group – תוכנית התומכת בילדים עם צרכים מיוחדים ומוגבלויות, מלידה ועד 5 שנים ובני משפחותיהם, St Quintin’s children’s centre – מרכז תמיכה לילדים צעירים נכים ובני משפחותיהם. Norwood services- Kennedy Leigh family center – קרן צדקה יהודית שנוסדה לפני למעלה מ-200 שנים. ועוד.

התרשמנו במיוחד מהמפגשים האישיים עם ה"מסנגרים" , אנשים עם מוגבלויות שכליות ואחרות שעובדים בשכר במשרד הבריאות כיועצים וכמדריכים ומסייעים בחשיפת התחום ובסיוע בהשתלבות בעבודה בשוק החופשי, למעסיקים ולאנשים עצמם.

קולות מהשטח
ההזדמנות והאפשרות לעו"סים , עובדי שטח, להשתתף במשלחת מהווה אמירה מקצועית משמעותית כלפי העובדים עצמם והרשויות מהן הם מגיעים. נושא הטיפול והסיוע לאנשים עם מוגבלות שכלית ובני משפחותיהם הינו תחום מאתגר הדורש משאבי ם מקצועיים ואישיים. השילוב הייחודי במשלחת של נציגות של מגזרים חברתיים שונים , היווה הזדמנות ללמידה והיכרות בלתי אמצעית והשתתפותן של מנהלת שרות מש"ה בקהילה ממשרד הרווחה ומנהלת תחום הרווחה במרכז השלטון המקומי תרמו את שלהם. מעורר השראה להיחשף לצמצום הבירוקרטיה , לראות את מגוון המענים, המסגרות הקטנות יחסית, המבנים האסתטיים והשילוב בקהילה באנגליה, לשמוע על המעבר מהמוסדות לדיור בקהילה, הרלוונטי גם לנו ובעיקר להבין כי למרות החדשנות ומגוון השירותים להם נחשפנו , ישראל בהחלט יכולה להיות גאה בשירותים שהיא מעניקה לאנשים עם מש"ה ובני משפחותיהם. "נשמח ונפעל לארח משלחת לימודית מחו"ל שתבוא לראות את השירותים המגוונים וההתמודדויות העומדים בפנינו כאן בישראל ובאותה הזדמנות יבינו כי מדינתנו היא מדינה יפה, מפותחת ומהווה דוגמא למדינה שהצליחה תוך זמן קצר מאז הקמתה להקים רשת של מסגרות ומענים ולתת פתרונות בקהילה לנכויות מורכבות לצד ההתמודדות הבלתי נגמרת עם אתגרים ביטחוניים וחברתיים" מסכמת ריבה.

תודות והערכה
"הסיור היה מתוזמן ומאורגן עד הפרט האחרון, מספרת ריבה. הצלחת הסיור הלימודי התאפשרה בזכות הרתמות הצוות המקצועי של מאגף קשרי חוץ בשלטון המקומי בראשותה של רות וסרמן-לנדא, בליווייה הצמוד של שירי שטיינהרדט- סלע שעמלו רבות בתאומים מורכבים מול שגרירות ישראל באנגליה.
תודה מיוחדת גם לחיים געש, יו"ר קרן שלם וראש מועצת פרדס-חנה כרכור, והנהלת הקרן אשר חרטו על דגלם את נושא הלמידה ואפשרו את קיום הסיור. אבל בקרן שלם כמו בקרן שלם לא נחים על זרי הדפנה וכבר מביטים קדימה לעבר הסיור הלימודי הבא.

 

בכניסה למרכז : Lough road center עם האוטובוס המיוחד שנקנה על ידי הורים

 

 

פגישה המרתקת עם ארגון change בלידס ועם חלק מהעובדים המסנגרים שמפיצים את הידע ואת בשורת הסנגור בכל רחבי העולם

 

בתמונה – כל חברי המשלחת

 

 

פריטים קשורים