×

ההשקעה בתוכניות לשילוב צעירים המתמודדים עם מגבלה נפשית בשוק העבודה: מעקב אחר אסטרטגיית התערבות ותוצאותיהם של שני מודלים חלופיים

מחברים נוספים : , אור כץ
החוקים שנחקקו בשנים האחרונות הביאו בעקבותיהם יוזמוֹת של שיקום ושילוב חברתי ותעסוקתי של המתמודדים עם מגבלה נפשית בקהילה. אחד האתגרים הוא יצירת מענים המותאמים לצורכי אוכלוסיית המבוגרים הצעירים (גילאי 18-30). הקרן למפעלים מיוחדים של הביטוח הלאומי ומשרד הבריאות מימנו שתי תוכניות שיקום והחלמה לקידום אוכלוסייה זו בתחום העבודה: מודל האחת "מכיל", ומודל האחרת "תובעני". במסגרת הערכת התוכניות נבדק בשנים 2009-2013 באיזו מידה הןמותאמות למאפייני המשתתפים, מקדמות את רמת התפקוד שלהם לקראת חיים עצמאיים ונותנות מענה הולם לצורכיהם. נאסף מידע על כל המשתתפים שהשתתפו בתוכניות בתקופת המחקר – 53 משתתפים במודל ה"מכיל" ו-29 משתתפים במודל ה"תובעני". הממצאים מצביעים על התקדמות ראויה לציון של משתתפי שתי התוכניות מבחינת ההשתלבות בעבודה ובהיבטים אחרים )כמו השתלבות בלימודים גבוהים(. המאפיינים המרכזיים בתוכניות שתרמו לכך הם תפיסת השיקום וההחלמה של הצוות, התאמת תוכנית אישית, מרכיבים קבוצתיים של למידה משותפת ופעילות חברתית והתנסות אינטנסיבית בשוק העבודה.
 
מילות מפתח: שיקום והחלמה, מתמודדים עם מגבלה נפשית, מבוגרים צעירים, מודלים של תוכניות התערבות, הערכת תוכניות, קידום תעסוקה.
 
 
פרסום מחקר זה באתר קרן שלם נעשה בהסכמת  הנהלת מערכת כתב העת "ביטחון סוציאלי".
 
 

פריטים קשורים