×

מחקר אורך חדשני וייחודי – החיים בקהילה בעיני אנשים עם מוגבלות שכלית

מחקרה של קרן שלם בשיתוף קונסורציום חוקרים מומחים בישראל בתחום המוגבלות השכלית.
 צעירים עם מוגבלות שכלית בגיל ההתבגרות ,עומדים בפני שינויים, ואתגרים המעוררים חרדות שלהם ושל בני משפחתם, כמו כל צעיר בן גילם ואף יותר.
המעבר ההתפתחותי מגיל ההתבגרות לבגרות צעירה הוא תקופה מאתגרת שקובעת במידה רבה את איכות המשך החיים.
רוב המחקרים בתחום ,מתארים מצב ברגע מסוים, ואינם מאפשרים הבנה דינאמית לתהליכי שינוי והשתנות.
כחלק מתהליך של חשיבה אסטרטגית בקרן שלם החלטנו ליזום מחקר הבודק ובוחן את החיים בקהילה בעיניהם של אנשים עם מש”ה. מטרת המחקר היא להשמיע את קולם של הצעירים ומשפחותיהם בתהליכי ההתפתחות והשינויים המתרחשים לקראת יציאתם מהמערכת החינוכית לעבודה ולחיים בקהילה.
המחקר הנו מחקר אורך ייחודי המשותף לקרן שלם ולשלשה חוקרים בכירים מאוניברסיטת תל-אביב, אוניברסיטת חיפה והמרכז האקדמי פרס: פרופ’ מיכל אל-יגון, פרופ’ אריק רימרמן ופרופ’ מלכה מרגלית.
ברוח אמנת האו”ם לזכויות של אנשים עם מוגבלות, המדגישה כי אנשים עם מוגבלות הם אנשים שווי זכויות ולפיכך על החברה לאפשר להם לבחור ולממש את ההעדפות שלהם בחיי היום יום, המחקר הנוכחי בוחן לאורך חמש שנים, ביטויים מתמשכים ומשתנים של תפיסת החיים בקהילה של צעירים עם מוגבלות שכלית בישראל, תוך בחינה מעמיקה את אפשרויות ויכולות הבחירה של אוכלוסייה זו, הקביעות ואופי השינויים באיכות חייהם, שביעות הרצון, ממדי ההסתגלות, והתמודדות עם קשיים.
תשומת לב מיוחדת ניתנת במחקר להערכה של גורמי העצמה וקידום הצלחות, לאורך הזמן. כמו כן, בוחן המחקר התייחסות לבני המשפחה.
לראשונה בישראל ובעולם , מתבצע מחקר הבודק לאורך זמן את נקודת מבטם של אנשים צעירים עם מש”ה על חייהם ועל סביבתם, בשונה ממחקרים קודמים שהתמקדו בבחינה חד פעמית של אתגרים בחייהם של הצעירים. דגש נוסף ניתן להיבטים משפחתיים והוריים בהקשר לגורמי סיכון והעצמה
זוהי שנתו השניה של המחקר וכבר התרשמנו משביעות הרצון של המשפחות שחזרנו אליהם פעם שנייה על מנת להעריך שינויים. הם בטאו הערכה לעניין המתמשך בחייהם, לאפשרות לתאר את השינויים שחלו במשך התקופה, שמחות ואכזבות.
לאחר שנת הפיילוט ובתהליך של הערכה מעצבת, הוחלט לתת מענה נוסף לאוכלוסיית צעירים לאחר סיום הלימודים במערכת החינוכית הפורמאלית, והמחקר יכלול צעירים בני 16-30 עם מוגבלות שכלית והוריהם.
נמשיך ונדווח על התוצאות המחקריות בהמשך.

 


פריטים קשורים