×

אוסף פעילויות פנאי במסגרות דיור לאנשים עם מוגבלות

מחברים נוספים : מינה רז

הפנאי הוא תחום חיים חשוב שמסייע לכל בני האדם לאזן מתחים ולפתח תחומי עניין משמעותיים שאינם קשורים בעבודה ופרנסה. פעילויות הפנאי, בין אם נעשות לבד או עם אחרים, הן מרחב עשיר לבחירה וביטוי עצמי. עם זאת, נמצא כי אנשים עם מוגבלות מעורבים הרבה פחות מאנשים ללא מוגבלות בפעילויות פנאי, ומדווחים על רמות גבוהות של בדידות. תפקיד רכז הפנאי במסגרת הדיור הוא לזהות, לחשוף ולהתאים פעילויות פנאי משמעותיות עבור הדיירים, במטרה להעשיר את עולמם ולחזק תחושה של אוטונומיה מסוגלות ושייכות בחייהם.

לאור הדברים לעיל, מינהל מוגבלויות יזם קורס לרכזי פנאי במסגרות הדיור, שפותח ויושם באמצעות בית הספר המרכזי להכשרת עובדי רווחה. הקורס עסק בתפקידו של רכז הפנאי בראי גישה מוכוונת אדם, השמה דגש על זיהוי והתאמת פעילויות ברמה האישית והקבוצתית באמצעות שיח קשוב עם הדיירים על רצונותיהם והעדפותיהם בתחום הפנאי.

במסגרת הקורס, המשתתפים למדו כיצד לחשוף את הדיירים לפעילויות פנאי חדשות ולעורר את סקרנותם, ולזהות מצבים בהם הפרקטיקות שלהם, כרכזי פנאי, מתבצעות בגישה מוכוונת אדם, ומצבים בהם לא. בנוסף, הקורס העמיק בקשר בין התכניות האישיות של הדיירים לבין תכניות הפנאי האישיות והקבוצתיות, ועסק בין היתר, בניהול תקציב ותפיסת הצוות כמשאב בתחום הפנאי.

חוברת זו, היא תוצר אוסף של פעילויות פנאי שנכתבו ע”י תלמידי הקורס לאור החשיפה וההעמקה בתפיסה מכוונת אדם.

 

מנאר עג’אוי רכזת הקורס

ד”ר מינה רז, ראש תחום מוגבלויות, ביהס המרכזי להכשרת עובדי רווחה, משרד הרווחה והביטחון החברתי


פריטים קשורים